۲۹ دی ۱۴۰۱، ۱۵:۵۷
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85003612
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

چالش داغ علمی در هوای سرد کردستان

۲۹ دی ۱۴۰۱، ۱۵:۵۷
کد خبر: 85003612
چالش داغ علمی در هوای سرد کردستان

سنندج- ایرنا- در روزهایی که سوز سرمای زمستان به اوج خود رسیده، رقابت داغ علمی در جریان است، چالشی که سن و سال نمی‌شناسد.

به گزارش ایرنا، یا خودمان کنکوری بوده‌ایم یا در اطرافیانمان داوطلب کنکوری داشته‌ و داریم؛ افرادی که تمام آینده خود را به این آزمون گره زده‌اند و انگار قبول نشدن در آن پایان دنیا است.

روزی که به اجبار (برای تکمیل ظرفیت رشته علوم تجربی در شهر کم جمعیت‌مان) راهی سال اول دبیرستان در رشته تجربی شدم، فکرش را نمی‌کردم که علاقمندی به یک رشته بتواند تا این اندازه در آینده شغلی و کاری من تاثیرگذار باشد.

آن وقت‌ها (دهه ۷۰) علاقه در اولویت آخر دانش آموزان بود و همه به پزشک شدن فکر می کردند ولی من عاشق ادبیات و تاریخ و علوم انسانی بودم، رشته‌ای که هیچ وقت نتوانستم به آن راه پیدا کنم.

بعدها در کنکور سراسری هم پذیرفته نشدم و همین مسیر زندگی من را عوض کرد تا ابتدا با دیپلم شغلی ناپایدار پیدا و بعدها بتوانم مراحل تحصیلات تکمیلی را سپری کنم؛ درس و مشقی که هیچ وقت برایم خوشایند نبود چرا که هنوز تاثیر آن اجبار سال اول متوسطه از فکر و ذهنم بیرون نرفته بود.

زمان ما کنکور ۲ مرحله ای بود، مرحله اول آزمون و بعد مرحله تعیین رشته. با وجود اینکه در مرحله اول همیشه درصد بالایی از درس ها (بخاطر علاقه به دروس عمومی) را کسب می کردم ولی در درس های تخصصی حرفی برای گفتن نداشتم، نه که نداشته باشم، سوالات این دروس برایم یادآور عذابی بود که چهار سال تحمل کرده بودم و در مرحله تعیین رشته رد می‌شدم، چون رشته‌های دانشگاهی تجربی برایم جذابیتی نداشت.

امسال که حرف از کنکور۲ نوبتی شد یاد آن زمان افتادم، روزهایی که سخت تلاش می کردیم و من کمتر نتیجه می گرفتم و کنکور لذتبخش، برایم حسرتی ابدی شد تا اینکه امروز شنیدم مسن ترین شرکت کننده در کنکور تجربی امسال در کردستان، فردی ۵۳ ساله است و همین امید برای تلاشی دوباره را برایم زنده کرد.

در سنندج، دانشگاه کردستان امروز و فردا ( ۲۹ و ۳۰ دی) میزبان کنکوری‌ها و حوزه های فرعی هم در شهرستان‌ها پذیرای داوطلبان است.

چالش داغ علمی در هوای سرد کردستان

سرپرست دانشگاه کردستان که امروز استاندار کردستان را در بازدید از حوزه آزمون سراسری در دانشگاه کردستان همراهی می کرد، گفت: در نوبت اول این آزمون ۲۱ هزار و ۳۴۳ داوطلب در استان شرکت دارند که داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی با ۴۷.۲ درصد شامل ۱۰ هزار و ۶۸ داوطلب، بیشترین و گروه زبانهای خارجی با ۳۹۶ نفر، کمترین تعداد شرکت کننده را دارد.

حامد قادرزاده با بیان اینکه ۵۸ درصد داوطلبان کنکور سراسری امسال کردستان را داوطلبان زن تشکیل می دهند، اضافه کرد: جوان‌ترین شرکت کننده ۱۷ و مسن ترین ۵۳ ساله است.

وی با اشاره به آغاز فرآیند کنکور سراسری از ۶ صبح در تمام حوزه های آزمون با توزیع دفترچه ها در استان، افزود: در سه گروه آزمایشی ریاضی، تجربی و علوم انسانی تعداد دفترچه‌ها بیشتر و با این روند کار سازمان سنجش سخت‌تر اما کار داوطلبان راحت‌تر شده است.

سرپرست دانشگاه کردستان ادامه داد: یک دفترچه عمومی با پاسخنامه مجزا با ۱۰۰ سوال و ۷۵ دقیقه زمان در نظر گرفته و این دفترچه‌ها شخصی‌سازی شده و مختص هر داوطلب است تا اینگونه تخلف به حداقل برسد.

قادرزاده با اشاره به تاثیر معدل در آزمون کنکور سراسری امسال، آن را راهی برای تقویت درسی دانش آموزان در دوران پیش از دانشگاه دانست و گفت: هر چه پله معدل دانش آموز در دوران دبیرستان پایین تر باشد در دانشگاه ضعیف تر خواهد بود.

چالش داغ علمی در هوای سرد کردستان

پای سازمان بازرسی به کنکور باز شد

بروز تخلف در کنکور سراسری باعث شد تا امسال پای سازمان بازرسی به کنکور باز شود.

بازرس کل کردستان هم، امروز همراه با استاندار از حوزه کنکور سراسری در دانشگاه کردستان بازدید کرد.

عیسی هواسی گفت: در اجرای دستور ریاست سازمان بازرسی مبنی بر بازرسی گسترده تر و نظارت بر فرآیند برگزاری کنکور سراسری، امسال بر مراحل حمل و نقل، قرنطینه و نگهداری سوالات در مخزن و فک پلمب نظارت مستقیم وجود دارد.

او اضافه کرد: همچنین با هدف تعامل دیگر دستگاه‌های اجرایی، بررسی‌هایی انجام و نیروهای اداره کل بازرسی در مدت ۲ روز در همه شهرستان‌ها مستقر شدند و بر فرآیند برگزاری آزمون نظارت می کنند.

چالش داغ علمی در هوای سرد کردستان

بازرس کل کردستان، هدف از این اقدام را برگزاری آزمون سالم و ایمن اعلام کرد و افزود: سازمان بازرسی به صورت ناظر عام در سطح استان، روند برگزاری کنکور سراسری را کنترل می کند و با تلاش مجموعه استان، آنچه که تاکنون ملاحظه شده، برگزاری خوب این آزمون در سنندج است و نتایج نظارت بر شهرستان‌ها هم جمع‌آوری و منعکس می شود.

بسیاری از داوطلبان برگزاری ۲ نوبتی کنکور را مطلوب و آن را در افزایش شانس قبولی موثر می دانند و از طرفی تاثیر معدل و حذف آزمون عمومی نیز راهکارهایی است که داوطلبان با تاکیه بر آن می توانند مسیر موفقیت خود را راحت تر انتخاب و طی کنند.

بیشتر بخوانید

رقابت بیش از ۲۱ هزار داوطلب کردستانی در نوبت اول کنکور سراسری

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha