توسعه زیرساخت‌ها؛ اولویت نظام برنامه‌ریزی استان اردبیل

اردبیل-ایرنا- توسعه اقتصادی هر منطقه و استانی نیازمند زیرساخت‌های پیشرفته و توسعه یافته است و نظام برنامه‌ریزی استان اردبیل در ماه‌های اخیر بر این بخش متمرکز شده است.

به گزارش ایرنا استان اردبیل که حدود سه دهه از شکل‌گیری آن می‌گذرد به روایت آمار و ارقام جزو استان‌های محروم و کم برخوردار در اغلب شاخص‌های اقتصادی است به طوری که درآمد سرانه مردم این استان تقریبا نصف درآمد سرانه متوسط کشوری است.

در بخش حمل و نقل و در زمینه شاخص برخورداری از بزرگراه هم فارغ از هر گونه عدد و رقم، گویاترین وضعیت این است که مرکز استان هنوز ارتباط بزرگراهی با مرکز کشور ندارد. با توجه به نقش زیربنایی اقتصاد، طبیعی است که سایر شاخص‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و ورزشی هم متاثر از این وضعیت جایگاه مناسبی نداشته باشند.در چنین شرایطی جلوگیری از ادامه این روند و شکستن چرخه معیوب توسعه نیافتگی استان نیازمند شناخت درست اولویت‌ها و تمرکز نظام برنامه‌ریزی است.

یکی از نمودهای عینی و ملموس توسعه نیافتگی هر منطقه‌ای وضعیت اشتغال در آن استان است. هرچند طی سال‌های اخیر دولت تلاش کرده با ارائه تسهیلات به متقاضیان و تامین سرمایه در گردش آنها بتواند این معضل را برطرف کرده و یا حداقل تقلیل دهد. با این وجود واقعیت این است که اشتغال پایدار مستلزم وجود واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ و قدرتمند است. سرمایه گذاران بزرگ و عمده معمولا در راه‌اندازی چنین واحدهایی به مولفه‌هایی مانند وجود زیرساخت‌های اصلی توسعه مانند شبکه حمل و نقل، آب، انرژی، ارتباطات، نیروی کار آموزش دیده و توانمند توجه می‌کنند و خوب می‌دانند که بازگشت سرمایه و سودآوری سرمایه‌گذاری در هر منطقه‌ای مستلزم وجود زیرساخت‌هاست.

نگاهی به اظهارات، دیدارها و برنامه‌ریزی‌های مقامات ارشد استان در ماه‌های اخیر حاکی از تمرکز و اولویت نظام برنامه‌ریزی بر توسعه زیرساخت‌های اصلی بویژه در بخش حمل و نقل و انرژی است. در این راستا راه آهن اردبیل که حدود ۱۸ سال است عملیات اجرایی آن آغاز شده، شاخص‌ترین پروژه عمرانی و زیرساختی استان اردبیل است که طی ماه‌های اخیر روند اجرایی آن بر بخش‌های دشوار پروژه و گلوگاه‌های آن متمرکز شده است. ادامه این خط به مرز جمهوری آذربایجان در شمال استان و رفع یکی از حلقه‌های مفقوده کریدور شمال-جنوب می‌تواند این پروژه را برای اقتصاد استان، کشور و منطقه دارای توجیه اقتصادی کرده و منجر به رونق بخش ترانزیت از استان شود.

در بخش جاده ای عمده مسیرهای استان از جنوب تا شمال ردیف‌های اعتباری ملی اخذ کرده و مراحل اجرایی را طی می‌کند. هر ناظر منصفی از این مسیرها عبور کند، شاهد خواهد بود که در اغلب مناطق کارگاه‌های راهسازی و تعریض و ارتقای مسیرهای موجود فعال است. در بخش حمل و نقل هوایی هم با اقدامات انجام شده در سال جاری تعداد کنسلی پروازها به حداقل رسیده وهرهفته بیش از ۵۰ پرواز از اردبیل به سایر مناطق کشور برقرار شده است.

یکی دیگر از اولویت‌های نظام برنامه ریزی در استان اردبیل تامین آب پایدار برای بخش‌های کشاورزی، شرب و صنعت است. استان اردبیل با وجود اینکه در منطقه جغرافیایی نسبتا پرآبی قرار گرفته است، با مشکلات عدیده ای در این زمینه مواجه است. برای رفع این معضل برنامه جامع تامین آب شرب استان تدوین شده است که به گفته استاندار اردبیل اجرایی شدن آن نیازمند ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است.

علاوه بر این و در چهارچوب تامین آب پایدار، احداث مجتمع‌های آبرسانی در دستور کار قرار گرفته و با قراردادی که بین آب و فاضلاب استان با قرارگاه بسیج سازندگی منعقد شده است، ۴۵۴ روستا از آب شرب سالم و پایدار بهره‌مند خواهند شد.

نکته مهم دیگر تامین و گاز و برق برای واحدهای تولیدی در بخش‌های صنعت و کشاورزی است.در این راستا احداث پست‌های جدید برق در استان در دستور کار قرار گرفته که روز گذشته استاندار اردبیل در سفر به شهرستان مشگین شهر از یکی از این پستها بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت پیشرفت آن قرار گرفت.در عین حال نکته ای که در این بین نباید مغفول بماند توجه و تمرکز بر ایجاد واحدهای تولید پراکنده و انرژی‌های نو در استان است.

در بخش کشاورزی توسعه سدها و تکمیل شبکه های پایاب این سدها از دیگر اولویت‌های استان است. یکی از مهمترین شبکه ها که ایجاد آن می‌تواند اقتصاد استان را متحول کند شبکه پایاب سد خداآفرین است که می‌تواند تولیدات بخش کشاورزی استان را تا یک میلیون تن افزایش دهد.

تامین منابع مورد نیاز برای اجرای این برنامه‌ها نیازمند هم افزایی مسئولان استان و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی است بویژه که فصل بودجه‌ریزی در مجلس فرا رسیده و دو نفر از نمایندگان استان هم در ترکیب کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ قرار گرفته اند. از این جهت به نظر می‌رسد نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با تاکید و تمرکز بر مقوله "توسعه متوازن" در فرایند بررسی بودجه اهتمام بیشتری برای جلب منابع مورد نیاز استان سال آینده داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha