تمرین تداوم فعالیت نانوایی‌های تربت‌حیدریه با سوخت جایگزین برگزار شد

تربت‌حیدریه- ایرنا- با حضور جمعی از مدیران ستاد انرژی، مدیریت بحران،  اداره غله و اتاق اصناف شهرستان تربت‌حیدریه، تمرین فعالیت مستمر نانوایی‌ها در شرایط اضطراری (قطع گاز) برگزار شد.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان تربت‌حیدریه روز جمعه در حاشیه این تمرین به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به قرار داشتن در فصل سرما، این تمرین در راستای مصوبات ستاد انرژی و ستاد پیشگیری و مدیریت بحران استان برگزار شد.

محمدرضا ملکی افزود: در این تمرین از نزدیک با توانمندی نانوایی‌های این خطه در شرایط قطع گاز آشنا شدیم که با چه کیفیتی قادر خواهند بود بلافاصله سوخت جایگزین (گازوییل) را وارد چرخه پخت و پز کنند و کارشناسان نیز نقاط قوت و ضعف نانوایی‌ها را ارزیابی و ثبت کردند.

وی اضافه کرد: امروز تنها ۳۵ واحد نانوایی که شرایط دوگانه‌سوز شدن را دارند در تمرین شرکت دادیم اما قادر هستیم این رقم را به ۵۰ باب نیز افزایش دهیم.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان تربت‌حیدریه گفت: با توجه به شرایط دشوار اقتصادی که صنف نانوا در گیر آن هستند، شایسته است تسهیلات لازم برای دوگانه‌سوز شدن نانوایی‌ها در اختیارشان قرار گیرد.

رییس اتحادیه نانوایان تربت‌حیدریه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از مجموعه ۲۳۰ واحد نانوایی موجود در شهرستان (با احتساب نانوایی‌های روستایی)، ۱۵۰ باب در بخش مرکزی شهری این شهرستان قرار دارند که ۲۰ واحد از این تعداد به سوخت دوگانه‌سوز مجهز هستند.

احمد کارگزار افزود: همچنین از مجموع ۱۳۰ واحد نانوایی دیگر بخش مرکزی، ۲۰ واحد دارای تنور دوار اما فاقد مشعل هستند و لذا در شرایط کنونی امکان دوگانه سوز شدن را ندارند.

وی هزینه دوگانه‌سوز شدن این ۲۰ واحد را بین ۴۰ تا ۴۵ میلیون تومان اعلام و اظهار کرد: این رقم بابت خرید ۲ مشعل از قرار هر مشعل ۸.۵ میلیون تومان است و بقیه باید صرف خرید مخزن هزار لیتری سوخت، به همراه لوله کشی و نصب فیلتر شود.

به گفته کارگزار اگر نانوایی‌ها بخواهند اکنون اقدام به خرید دستگاه تنور دوار کنند، با احتساب هزینه تجهیزات و نصب، رقمی معادل ۱۶۰ میلیون تومان را باید متقبل شوند که تحقق آن بدون دریافت تسهیلات برایشان مقدور نیست.

رییس اداره غله و خدمات بازرگانی تربت‌حیدریه نیز گفت: در هماهنگی به عمل آمده با اتاق اصناف شهرستان، مقرر شد فعالیت نانوایی‌ها در شیفت شب کوتاه شود تا بتوان تعداد واحدهای فعال را افزایش داد.

سیدوحید سید الحسینی افزود: هیچ تغییری در سهمیه و نرخ آرد واحدهای خبازی‌ دولتی و نیمه‌دولتی شهرستان تربت حیدریه اعمال نشده است و کمبودی نیز در حوزه گندم و آرد وجود ندارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha