۳۰ دی ۱۴۰۱، ۱۳:۰۸
کد خبر: 85004178
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کلیپ ویدیویی وزیر انگلیسی درباره تورم بی‌سابقه

لندن – ایرنا – وزیر دارایی انگلیس در میانه اوضاع بغرنج اقتصادی و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی در این کشور، با انتشار یک کلیپ ویدیویی به تشریح علل افزایش شاخص تورم در این کشور پرداخت.

به گزارش ایرنا، جرمی هانت در این کلیپ دو دقیقه‌ای که یک نسخه آن را در حساب توئیتری خود منتشر کرد بصورت نمایشی وارد یک قهوه‌خانه شده و در حین آماده سازی سفارش خود، توضیح می‌دهد که بهای خرید یک لیوان قهوه پنجاه پنس نسبت به سال گذشته گران‌تر شده است. او می‌گوید: «اگر به سبد خرید مواد غذایی هم نگاه کنید، قیمت‌ها حدود ۶۰ درصد افزایش یافته است. این درحالیست که قیمت اقلام ضروری که خانواده‌های فقیر تهیه می‌کنند بیشتر هم شده است.»

وزیر دارایی انگلیس افزود:« درحالی که نرخ تورم ۲ درصد هدف‌گذاری شده است اما اکنون به ۱۰ درصد رسیده است. این بدین معناست که قیمت موادغذایی و سوخت گران‌شده، بیکاری افزایش یافته، شرکت‌های تجاری ورشکست شده‌اند و ارزش پوند کاهش یافته است.»

هانت دلیل این وضعیت را همه‌گیری کرونا، جنگ روسیه در اوکراین توصیف و ادعا کرد که مورد اخیر باعث افزایش قیمت سوخت به بالاترین سطح در سال‌های اخیر شده است. وی افزود: به رغم اینکه بهای گاز شروع به افت کرده است اما اقتصاددانان می‌گویند که کاهش بهای انرژی مدتی زمان می‌برد. همه این‌ها بدین معناست که قیمت یک لیوان قهوه بالا رفته است.

وزیر دارایی انگلیس با تکرار وعده دولت برای نصف کردن نرخ تورم ادعا کرد که از طریق توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای و سرمایه‌گذاری در برنامه بهیه‌سازی مصرف انرژی این وعده محقق خواهد شد.

این درحالیست که نخست وزیر انگلیس هم چندی پیش اعتراف کرده است که بزرگترین چالش کشور افزایش افسارگسیخته تورم است. وی دوم دی‌ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: تورم منجر به افزایش هزینه های زندگی شده و دستمزدهای مردم را می‌بلعد و می‌خواهم اطمینان حاصل کنم که تورم در کشور کاهش پیدا کند.

سوناک ۱۲ روز بعد در نخستین سخنرانی خود به مناسبت سال جدید میلادی، کاهش نرخ تورم را به عنوان یکی از پنج اولویت دولت عنوان و ادعا کرد که تورم را در سال ۲۰۲۳ نصف خواهد کرد. اما بر اساس پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی، نرخ تورم انگلیس در سال جاری در محدوده ۱۰ درصد سیر خواهد کرد و بعید است از کانال دو رقمی خارج شود. بانک مرکزی انگلیس برای مهار تورم، نرخ بهره بین‌بانکی را که با اقساط وام مسکن میلیون‌ها خانوار انگلیسی ارتباط مستقیم دارد طی ۱۲ ماه گذشته افزایش داده است.

بر اساس آخرین تصمیم کمیته سیاست‌های پولی بانک مرکزی، نرخ تورم از ۳ به ۳.۵ درصد افزایش یافت که بالاترین میزان طی ۱۴ سال گذشته محسوب می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که نرخ تورم در نشست آتی اعضای بانک، ۰.۵ درصد دیگر افزایش یابد و به این ترتیب چند صد پوند دیگر به اقساط ماهانه وام مسکن انگلیسی‌ها اضافه شود. رسانه‌های انگلیسی این افزایش را برای میلیون‌ها شهروند بدهکار بانک «دردناک» توصیف می‌کنند.

شرایط اقتصادی انگلیس بر اثر چندین بحران متوالی در بدترین شرایط نیم قرن گذشته قرار دارد. کشور به گفته رئیس بانک مرکزی وارد یک دوره طولانی رکود اقتصادی شده و خانواده‌ها روزهای سختی را پیش‌رو خواهند داشت.

نخست وزیر انگلیس در اظهاراتی جنجالی گفته است مردم نباید توقع داشته باشند که دولت حلال تمام مشکلات آن‌ها باشد و چالش‌های اقتصادی در سال جدید میلادی از بین نخواهد رفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha