تالاب کانی‌برازان مهاباد میزبان بیش از ۳۰ هزار پرنده شد

مهاباد - ایرنا - سرپرست اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: تالاب بین‌المللی کانی‌برازان این شهرستان میزبان بیش از ۳۰ هزار پرنده مهاجر و بومی آبزی و کنارآبزی برای زمستان گذرانی شد.

فاروق سلیمانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ورود کم‌نظیر پرندگان مهاجر به تالاب بین‌المللی کانی‌برازان به دلیل احیای دوباره بخش هایی از این تالاب، وجود امنیت و غذای کافی و ورود موج سرما و بارش برف در بخش های دیگر از کشور است.

وی اضافه کرد: با رهاسازی آب از سد مهاباد و احیای چشمه‌های تامین کننده آب تالاب بین المللی کانی‌برازان، هم اکنون وضعیت آبی این تالاب مطلوب است و پرندگان مهاجر و بومی در محدوده ۱۰۰ هکتاری از وسعت کانی‌برازان که آب از عمق کافی برخوردار است، دیده می‌شوند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست مهاباد اظهار کرد: امسال با توجه به اینکه پس از گذشت یک ماه از فصل زمستان بارش برف سنگین و کاهش محسوس دما در این منطقه اتفاق نیفتاده و هنوز هم سطح آب تالاب کانی برازان منجمد نشده است، امکان فرود و برخاست پرندگان مهاجر از جمله غازهای خاکستری و قوها در آن وجود دارد.

وی اظهار کرد: کارشناسان این اداره در پایش های خود قوهای مهاجر، کلنی ۴۵۰ قطعه ای از غازهای خاکستری، تعدادی از گونه‌های در معرض انقراض از جمله اردک سرسفید و اردک مرمری و انواع پرندگان مهاجر دیگر شامل چنگر، آنقوت، حواصیل، کشیم بزرگ و کوچک، اردک نوک پهن، اردک سرسبز، گیلار، کاکایی ارمنی، آبچلیک پاسرخ و تنجه را در این تالاب مشاهده کردند.

وی از اهالی روستاهای همجوار این تالاب بین‌المللی خواست در صورت مشاهده افراد سودجو و فرصت طلب برای شکار این گونه‌های با ارزش به اداره محیط زیست و محیط بانان اطلاع دهند.

تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد با بیش از هزار هکتار مساحت، یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و از با ارزش‌ترین زیستگاه انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می‌رود.

تالاب کانی‌برازان مهاباد میزبان بیش از ۳۰ هزار پرنده مهاجر شد

این تالاب در ۳۰ کیلومتری شمال مهاباد و در نزدیکی روستای «قره‌داغ» واقع شده که به دلیل گوناگونی و فراوانی گونه‌های زیستی از سوی کمیته ملی طبیعت‌گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده است.

در شهرستان مهاباد علاوه بر تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان»، تالاب‌های دایمی «حسن‌خان» و «قوپی‌باباعلی» و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله «گروس»، «داشخانه» و «قره‌قشلاق» نیز وجود دارد.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha