۱ بهمن ۱۴۰۱، ۱۴:۲۶
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85004679
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

حدود ۴۷ درصد از کشت قراردادی گندم در خراسان‌شمالی محقق شد

بجنورد-ایرنا- سرپرست غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: تاکنون ۲۲ هزار و ۸۸۰ هکتار قرارداد کشت گندم برابر با ۴۷ درصد از سطح ابلاغی محقق شده است.

احمد نامور روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: سطح ابلاغی کشت قراردادی گندم در استان ۴۸ هزار و ۵۱۵ هکتار زمین آبی است که تاکنون ۲۲ هزار و ۸۸۰ هکتار قرارداد کشت منعقد شد.

به گفته وی؛ کشت قراردادی در این سطح گندمزارهای استان در قالب سه هزار و ۵۱۲ قرارداد با گندمکاران به ثبت رسیده است.

نامور به بسته تشویقی این طرح اشاره کرد و افزود: به ازای هر تن گندم، ۱۰۰ هزار تومان هزینه حمل در زمان فروش و تحویل گندم به مراکز معرفی شده از سوی اداره کل غله و خدمات بازرگانی اختصاص داده می ‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین ۵۰ درصد بهای کودهای فسفاته و پتاسه از بهای گندم تحویلی کشاورز در فصل خرید کسر می شود.

سرپرست غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی یادآور شد: در صورت تمایل کشاورز به انعقاد بیمه در قرارداد این روش از کشت گندم مبلغ ریالی ۲۰ درصد تخفیف بیمه به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

وی گفت: کشاورزان در مرحله اول باید با مراجعه به مرکز جهاد کشاورزی در سامانه پهنه بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی، اطلاعات مربوط به سال زراعی جاری را ثبت کنند.
سرپرست غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی یادآور شد: با نصب برنامه کاربردی کشاورزی قراردادی با استفاده از گوشی های تلفن همراه هوشمند بر اساس کد ملی و شماره همراه اول متعلق به خود از طریق نشانی GTC.ir قابل دسترس است.

به گزارش ایرنا، طرح کشت قراردادی گندم با هدف حمایت از کشاورزان در استان اجرا می‌شود و در آن مزایای خوبی دیده شده‌است که گندم‌کاران با استفاده از آن می‌توانند محصول خود را با سهولت بیشتری تولید کنند و در قالب خرید تضمینی به دولت تحویل دهند.

کشاورزان این استان امسال در سال زراعی گذشته در سطح ۴۷ هزار هکتار اراضی گندم آبی، ۹۴ هزار هکتار گندم دیم، ۲۶ هزار و ۵۰۰ هکتار جو آبی و ۲۳ هزار و ۲۰۰ هکتار جو دیم کشت کردند و ۱۱۲ هزار تن محصول از کشتزارها برداشت کردند.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha