عقب‌نشینی کرونا در مازندران

ساری - ایرنا - در هفته‌های اخیر قطار رنگ زرد کرونایی در مازندران به حرکت درآمده بود اما این هفته با کاهش تعداد شهرهای پرخطر کرونایی در استان به نظر می رسد اندکی از سرعت آن کاسته شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رنگ‌بندی مازندران طی هفته های متمادی روی روال کمرنگ بودن شهرهای پرخطر کرونایی قرار داشت به طوری‌که طی چند هفته از یازدهم آذرماه تا ۱۶ دی ماه همواره سه الی چهار شهر در این وضعیت رنگ قرار داشت و به نوعی حاشیه امن از لحاظ میزان ابتلا به این بیماری در استان شاهد بودیم.

اما از ۱۶ دی ماه این روند تغییر کرد و هر هفته بر تعداد شهرهای پرخطر کرونایی اضافه شد و تا بدانجا که هفته گذشته آمار تعداد شهرهای زرد رنگ مازندران به هشت شهر رسیده بود. تصور و ذهنیت بیشتر افراد بر این بود که افزایش تعداد این شهرهای پرخطر کرونایی ناشی از ورود سویه جدید بیماری است موضوعی که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر روی آن خط بطلان کشید و این روند افزایشی را ناشی از بی توجهی افراد به رعایت نکات و پروتکل های بهداشتی دانست.

جدیدترین گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می دهد تعداد شهرهای زرد مازندران اندکی کاهش و تا حدودی موارد ابتلا به بیماری نیز کاهش یافته است و در حال حاضر گلوگاه، بهشهر، جویبار، سوادکوه، آمل، فریدونکنار و رامسر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

همچنین نکا، میاندورود، ساری، قائمشهر، سیمرغ، سوادکوه شمالی، بابل، بابلسر، محمودآباد، نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، تنکابن و عباس آباد شهرستان هایی هستند که وضعیت رنگبندی آنها آبی است و در شرایط عادی و معمولی قرار گرفتند.

بر اساس آخرین به روز رسانی ها، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز همانند هفته های گذشته در کشور صفر بوده و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۱۲ به ۶ شهر کاهش یافت و نیز تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۱۴۳ به ۱۲۲ شهر کاهش و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۲۹۳ به ۳۲۰ شهر کاهش یافت.

بنا به اظهار کارشناسان و مسوولان حوزه بهداشت در صورت تداوم نادیده انگاری دستورالعمل های بهداشتی از سوی مردم احتمال بازگشت به شرایط قبلی وجود دارد.

واکسن ‌و ماسک زدن از جمله پروتکل های ضروری و زندگی بخش در دوران کرونایی است که مردم اثرات رعایت آنها را در پیک های مختلف مشاهده کردند بطوریکه در خطرناک‌ترین پیک که مربوط به نوع دلتا بیماری در مرداد پارسال با رعایت این اصول عبور کردند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنان بر تزریق واکسن کرونا و استفاده از ماسک به عنوان اصلی ترین اقدامات برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری تاکید کرد.

عباس علیپور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کنترل اپیدمی این بیماری در سطح جهان، کشور و مازندران ناشی از همگانی شدن تزریق واکسن در میان آحاد جامعه است که توانسته تا بدین حد سطح ایمنی افراد را در مقابله با آن بالا ببرد.

وی ادامه داد: تغییر رنگبندی در نقشه کرونایی و به همان میزان کاهش و افزایش تعداد شهرستان های پرخطر و وضعیت آبی کرونایی بازتابی از نوع رفتار مردم در رعایت نکات و پروتکل های بهداشتی در این زمینه است.

وی افزود: تا زمانیکه افراد نسبت به استفاده از ماسک و یا تزریق واکسن بی توجهی باشند با افزایش تعداد مبتلایان و همچنین ثبت فوتی براثر ابتلا به این بیماری را شاهد خواهیم بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه میزان تزریق دُز چهارم واکسن کرونا در استان پایین است، گفت: در حال حاضر کمتر از ۲۵۰ هزار نفر دُز چهارم واکسن خود را تزریق کردند که این میزان تزریق برای ایمن سازی افراد جامعه کافی نیست و ایمنی زایی لازم را ایجاد نخواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha