زلزله ۸۰ میلیارد ریال به ابنیه تاریخی خوی خسارت زده است

ارومیه - ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوی با اشاره به وقوع زمین لرزه ۵.۴ ریشتری چهارشنبه هفته گذشته و پس لرزه‌های زیاد آن گفت: بر اثر این حوادث، ۸۰ میلیارد ریال خسارت به ابنیه تاریخی شهرستان وارد شده است.

عزیز میرزایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زلزله اخیر باعث آسیب و ایجاد ترک در گچ‌بری‌های خانه تاریخی کبیری، ساختمان شهرداری، خانه تاریخی آیت اللهی، کلیسای تاریخی روستای قریس، مسجد تاریخی سیدالشهدا (ع)، مناره شمس تبریزی، سالن میراث مکتوب موزه خوی و ترک‌های شدید در بازار تاریخی خوی شده است.

وی اضافه کرد: همچنین با توجه به ادامه پس لرزه های زلزله، آسیب و عمق ترک های ایجاد شده در بناهای تاریخی خوی بیشتر شده و در ارزیابی جدید ضلع غربی «کاروان‌سرای خان» که شامل مغازه‌های اشخاص است، ترک برداشته و سقف بعضی از مغازه‌ها در حال ریزش است.

وی اظهار کرد: در تازه ترین بررسی مشخص شده که «مقبره آل یعقوب» نیز آسیب دیده و ترک برداشته است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: بازسازی و مرمت آثار تاریخی آسیب دیده با استفاده از اعتبارات استانی و شهرستانی در دستور کار قرار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۴ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۱۳:۳۸ روز چهارشنبه ۲۸ دی امسال در خوی رخ داد که موجب خسارت به صدها منزل مسکونی منطقه فیرورق خوی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha