استاندار گیلان: مردم منطقه در نفع معادن مورد بهره‌برداری باید سهیم باشند

رشت - ایرنا- استاندار گیلان گفت: در صورت کشف معدنی در منطقه ای و بهره برداری از آن باید باید مردم منطقه در نفع آن سهیم شوند موضوعی که کمتر موردتوجه قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، اسدالله عباسی روز شنبه در جلسه معادن استان با تاکید بر استفاده از مصالح استخراجی از معادن گیلان برای آبادی و توسعه استان افزود: در مواردی که چارچوب قانونی و تکالیف تعیین شده از سوی بهره برداران معادن رعایت نشود، باید در اسرع وقت نسبت به خلع ید و واگذاری به افراد اهل و کارشناس اقدام شود.

نماینده عالی دولت در گیلان بر استفاده از مصالح استخراجی از معادن استان برای آبادانی و توسعه متوازن شهرستان های مختلف تاکید کرد و گفت: ظرفیت های معادن گیلان باید با رعایت موازین زیست محیطی توسعه یابد.

وی بر لزوم استفاده منابع موجود در استان جهت توسعه سرزمینی اظهار کرد: معادن از جمله ظرفیت های اقتصادی گیلان است که باید با رعایت موازین زیست محیطی توسعه پیدا کند.

وی توجه به صلاحیت فنی در حوزه اکتشاف معادن را امری ضروری خواند و افزود: نباید به بهانه توسعه معادن، موجبات تخریب محیط زیست و نگرانی جامعه میزبان را فراهم کرد.

عباسی اضافه کرد: وقتی گنجینه‌ای دراختیار بهره‌بردار قرار می‌گیرد باید بدانیم هدف بهره بردار از استخراج آن چیست؟ باید طرح توجیحی خود را اعلام کرده و در این جلسات از آن دفاع کند.

وی با تاکید بر استفاده از مصالح استخراجی از معادن گیلان برای آبادی و توسعه استان خاطرنشان کرد: در مواردی که چارچوب قانونی و تکالیف تعیین شده از سوی بهره برداران معادن رعایت نشود، باید در اسرع وقت نسبت به خلع ید و واگذاری به افراد اهل و کارشناس اقدام شود.

استاندار گیلان یادآور شد: برگزاری جلسات کارشناسی معادن باید منجر به تصمیم گیری و سیاست گذاری اثربخش در این بخش باشد، از این رو مدیران دستگاه های عضو کارگروه باید ضمن اشراف کامل به قوانین و مقررات این بخش در حوزه تصمیم گیری مشارکت موثر داشته باشند.

وی درمورد معدن سنگ لاشه املش نیز اظهار کرد: برای فعال کردن این معادن صرفا استخراج مدنظر نیست بلکه ضرورت فعال کردن، مبدا و مقصد معدن و هزینه و فایده باید در نظر گرفته شده و بعد اقدام صورت گیرد، پس از کشف معدن باید کاربری، میزان اشتغال و تاثیر آن در رشد اقتصادی وکاهش قیمت مصالح مورد ارزیابی قرار گیرد.

استاندار گیلان با بیان اینکه قیمت مصالح در استان گران است گفت: به خاطر محدودیت مصالح ساخت یک متر مربع مسکن در استان گران تمام می‌شود.

عباسی با بیان اینکه مخالف فعال شدن معادن نیستم گفت: نمی‌شود جنگل را برای بهره برداری از معادن خراب کرد. باید از معادن درست بهره برداری کرد و مسائل زمین شناسی و ژئوپولتیک محاسبه شود طوری نباشد که زندگی مردم به مخاطره افتد و با فعالیت شبانه روزی آلودگی صوتی ایجاد شود.

وی خاطرنشان‌کرد: اگر مجوزی صادر شد باید نظارت قوی داشته باشید. به سرمایه گذار احترام می گذاریم اما درجایی که سرمایه گذاری در جهت رشد و توسعه باشد نه تخریب.

سیدعلی آقازاده نماینده رشت در این جلسه با مقایسه معادن گیلان و مازندران گفت: معادن از عوامل توسعه هستند و نباید جلوی عوامل توسعه استان گرفته شود.

محمدرضا احمدی دیگر نماینده رشت نیز خواستار استفاده مصالح برداشت شده از معادن برای پروژه های عمرانی شد.

نماینده رودبار در مجلس نیز اعلام کرد: طی سال گذشته ۶۰ استعلام از معادن فقط برای رودبار گرفته‌ است که در صورت موافقت دیگر رودباری باقی نمی‌ماند. مهرداد گودرزوند چگینی افزود: باید مباحث زیست محیطی برای مجوزها در نظر گرفته شود چون شغل اول مردم رودبار دامداری است بعد کشاورزی که چراگاههای شهرستان در اثر استخراج تخریب شده و می شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha