۱ بهمن ۱۴۰۱، ۱۷:۰۹
کد خبرنگار: 942
کد خبر: 85005393
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استفاده از ظرفیت مرزنشینان برای توسعه گلستان ضروری است

گرگان - ایرنا  - استاندار گلستان گفت: استفاده از ظرفیت مرزنشینان استان برای توسعه ضروری بوده و باید بیش از گذشته از این مزیت بهره‌برداری کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی‌محمد زنگانه عصر شنبه در نشست کمیسیون قاچاق کالا و ارز استان افزود: استفاده اندک از ظرفیت شرکت‌های تعاونی مرزنشینان گلستان قانع کننده نیست و باید تصمیم درستی برای استفاده حداکثری از آن اتخاذ کرد.

وی با تاکید بر برگزاری منظم شورای ساماندهی مبادلات مرزی در استان گفت: این اقدام با هدف تقویت هرچه بیشتر حمایت از مرزنشینان در قالب رونق شرکت‌های تعاونی باید پیگیری شود.

زنگانه خاطرنشان کرد: هرچند شیوع ویروس کرونا ترانزیت کالا و تجارت چمدانی را از طریق مرز اینچه‌برون گنبدکاووس کاهش داد ولی یادداشت تفاهم رسمی رییس جمهور با همتای ترکمنستانی و سفر هیات اقتصادی و مسوولان استانی مرتبط در سال جاری و پیگیری دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تاثیر گذار بوده و باید بررسی شود که رونق به گمرک اینچه‌برون برگشته یا خیر.

مطابق گزارش اخیر مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان، ۴۲ شرکت تعاونی استان از ابتدای امسال تاکنون موفق به صادرات کالا در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و شیلات موفق به ارزش ۱۶ میلیون دلار به کشورهای همسایه شدند.

استاندار گلستان گفت: عملکرد دبیرخانه کمیسیون قاچاق کالا و ارز این استان در برگزاری جلسات و پیگیری حوزه کاری قابل تحسین است.

زنگانه افزود: با توجه به این که ثبت سفارش ارز برای واردات ماشین آلات واحد صنعتی و تولیدی و مواد اولیه موردنیاز تولید از طریق وزارتخانه صورت می‌گیرد، استان نقشی در آن ندارد ولی دستگاه‌های مرتبط به ویژه جهادکشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی استان باید برنامه کنترل و نظارت خود را در تامین ارز موردنیاز واحدهای مرتبط پیگیری کنند.

وی با اشاره به اصلاح قانون در حوزه مبارزه با قاچاق سوخت و چوب خاطرنشان کرد: این اقدام فرصت خوبی برای دستگاه‌های مرتبط است تا از این ابزار اصلاح شده برای ریشه‌کنی قاچاق بهره‌برداری کنند.

به گفته وی مطابق داده‌های آماری دستگاه‌های مرتبط ۳۵ درصد لز پرونده های تعزیراتی گلستان مربوط به قاچاق چوب است.

استاندار گلستان با تاکید بر نظارت هرچه بیشتر بر فعالیت صرافی‌های استان گفت: این اقدام با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های مرتبط تشدید شود تا چالشی در این حوزه برای نداشته و به ویژه فعالان اقتصادی به خوبی از این شرایط برای توسعه استان استفاده کنند.

استاندار گلستان با اشاره به گلایه برخی از مدیران نسبت به طولانی‌بودن جلسات استانداری گفت: این دسته از مدیران اگر گمان می‌کنند تحمل حضور در این‌گونه جلسات را ندارند، استعفا دهند چون نتیجه و هدف برگزاری نشست‌ها، جبران عقب ماندگی گلستان است.

سیدمحمد دهنوی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان نیز در این جلسه با تاکید بر حمایت از تولیدکنندگان استان گفت: نظارت بر صرافی فعال در استان یک ضرورت است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز گفت افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۳۳۲ مورد تقاضای دریافت ارز از این استان به ارزش ۳۸۳ میلیون و ۱۴ هزار دلار ثبت شد.

درویش‌علی حسن‌زاده افزود: این میزان ارز ثبت سفارش شده در سامانه برای واردات ماشین آلات صنعتی و تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی و صنعتی استان است.

وی خاطرنشان کرد: تشخیص و تامین ارز از تعهد این اداره کل خارج بوده و بر عهده بانک مرکزی است.
مدیرکل تعزیرات حکومتی گلستان خواستار برگزاری شورای ساماندهی مبادلات مرزی توسط دستگاه‌های مرتبط در استان در حمایت بیشتر از شرکت‌های تعاونی مرزنشینان منطقه شد.

تقی حسام افزود: این شورا می تواند کمک بزرگی به ادامه فعالیت شرکت‌های تعاونی مرزنشین استان داشته تا با چالش در فعالیت نشود.

وی ادامه داد: مدت زمان رسیدگی به پرونده در این اداره کل به ۱۲.۷ روز رسیده در حالی که میانگین کشوری آن ۳۰ روز است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان هم در این جلسه با اشاره به تردد کامیون در گمرک اینچه برون گنبدکاووس گفت: میانگین تردد کامیون حامل بار در این مرز ۱۰۰ دستگاه بوده که نسبت به مهر و آبان امسال از رشد چند برابری برخوردار است.

عادل مصدقی گفت: دلیل این رشد قابل توجه امضای تفاهم رییس جمهور ایران با همتای ترکمنستانی و تقویت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و انجام سفر هیاتی گلستان به این کشور است.

وی افزود: از ابتدای امسال ۹ هزار و ۷۳۵ کامیون با حمل ۲۰۰ هزار تن کالا از این گمرک جابجا شده است.

گمرک اینچه برون گنبدکاووس در ۸۰ کیلومتری شمال گرگان قرار دارد و یکی از گمرکات خشکی و موثر در شمال کشور به شمار می‌رود و ارتباط زمینی و ریلی با کشورهای آسیای میانه برقرار می کند.

استان گلستان با میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت در شمال کشور قرار دارد و اقتصاد ساکنان آن برپایه کشاورزی استوار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha