قصه‌گوی برگزیده کرمانشاهی: قصه‌گویی تاثیر زیادی در تربیت و پویایی جوامع داشته است

کرمانشاه- ایرنا- قصه‌گوی کرمانشاهی برگزیده منطقه‌ای دومین جشنواره دوسالانه قصه‌گویی نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: قصه‌گویی با قدمتی چندین هزاره ساله، تأثیر زیادی در تربیت و پویایی جوامع داشته است، به طوری که گذشتگان ما آموزش‌های فرهنگی و تربیتی را از طریق قصه‌گویی در شب‌نشینی‌ها به نسل‌های بعدی منتقل می‌کردند.

«سونیا مرادی» روز یکشنبه به ایرنا افزود: در سال‌های اخیر، ترویج سنت دیرینه قصه گویی با آموزش نیروها و شناسایی کتابداران مستعد در این زمینه و همچنین منابع خوبی که در کتابخانه های عمومی وجود دارد روز به روز افزایش یافته و در بسیاری از کتابخانه‌های عمومی، قصه‌گویی به یکی از وظایف اصلی کتابداران در کنار وظایف دیگر تبدیل شده است.

وی ضمن ارج نهادن به تصمیم نهاد کتابخانه‌ها در برگزاری جشنواره‌های قصه گویی عنوان کرد: در دنیای امروز قصه گویی برای کودکان نسبت به گذشته کمرنگ شده است که از دلایل آن می توان به وجود سرگرمی هایی چون فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، پخش قصه‌های صوتی برای کودکان، وجود پویانمایی های مختلف و مشغله زیاد والدین اشاره کرد.

این قصه‌گوی برگزیده دیجیتال اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از والدین از فواید قصه‌گویی برای کودکان آگاه نیستند و اگر بدانند این کار چقدر برای کودکان و حتی خود والدین لذت‌بخش است و به چه میزان در تحول روانشناختی و تربیتی کودک مؤثر است شاید این امر را جدی‌تر بگیرند.

وی افزود: تأثیر قصه و داستان بر کودکان تا حدی است که روان‌شناسان برای درمان انواع اختلال‌های اضطراب، پرخاشگری، بدخوابی، کابوس‌های شبانه، شب‌ادراری و جویدن ناخن از قصه درمانی استفاده می‌کنند.

مرادی اضافه کرد: در قصه‌درمانی، شخصیت اصلی قصه، مشکلاتی شبیه به مشکلات کودک دارد. کودک با او همراه می‌شود و خود را جای او می‌گذارد. سال‌هاست که قصه‌ها جای خود را در علوم روان‌شناسی تربیتی کودک محکم کرده‌اند و تأثیرات مثبتی در رشد شخصیتی کودکان از خود به جای گذاشته‌اند.

قصه‌گوی برگزیده کرمانشاهی: قصه‌گویی تاثیر زیادی در تربیت و پویایی جوامع داشته است

وی یادآور شد: نهاد کتابخانه های عمومی نیز تصمیم دارد در کنار فعالیت‌های کتابداری و کتابخانه ای، از ظرفیت نیروهای کارآمد خود در زمینه ترویج فرهنگ قصه گویی و آموزش قصه گویان نوجوان و بزرگسال و همچنین تربیت مادران قصه گو استفاده کند و تاکنون دوره‌ها و کارگاه‌های متنوعی را برای کتابداران برگزار کرده است.

مرادی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱، دومین دوسالانه قصه گویی نهاد کتابخانه های عمومی با عنوان «نهال امید» در ۲ بخش قصه گویی صحنه ای و قصه گویی دیجیتال برگزار شده که مرحله استانی و منطقه ای آن انجام شده است.

مسوول فرهنگی کتابخانه های عمومی شهرستان اسلام‌آبادغرب گفت: قصه‌ گویی دیجیتال، نسل جدیدی از قصه‌گویی است که علاوه بر مزایای قصه‌گویی سنتی، زمینه رشد مهارت سخنرانی، نگارش، ارتباطات اجتماعی و خلاقیت را فراهم می‌کند. در بخش قصه گویی دیجیتال، قصه گو باید، قصه گویی خود را در بستر نرم افزارهای دیجیتال و به صورت الکترونیکی که ترکیبی از تصویر، ویدئو، متن، صدای قصه گویی و پویانمایی است ارایه کند.

وی اضافه کرد: در زمینه قصه گویی دیجیتال تاکنون آثار خوبی توسط کتابداران تولید شده که بازتاب خوبی در شبکه های تلویزیونی کودک و فضای مجازی داشته است.

به گزارش ایرنا، سونیا مرادی دارای مدرک کارشناسی ارشد کتابداری از سال ۱۳۹۴ به استخدام نهاد کتابخانه‌های عمومی درآمده است و هم اکنون کتابدار کتابخانه عمومی زنده یاد «غلامرضا رشیدیاسمی» و مسوول فرهنگی کتابخانه های عمومی شهرستان اسلام‌آبادغرب است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت ۱۰۶ کتابخانه عمومی با حدود یک میلیون جلد کتاب دارد و بیش از ۷۲ هزار نفر از جمعیت استان نیز اکنون عضو این کتابخانه ها هستند.

قصه‌گوی برگزیده کرمانشاهی: قصه‌گویی تاثیر زیادی در تربیت و پویایی جوامع داشته است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha