۱ بهمن ۱۴۰۱، ۲۲:۱۴
کد خبرنگار: 863
کد خبر: 85005580
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پاکستان خطاب به دولت سوئد: جلوی اقدامات اسلام‌هراسانه را بگیرید

تهران- ایرنا- پاکستان هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد را قویا محکوم و از مقامات این کشور جلوگیری از اقدامات اسلام‌هراسانه و احترام به احساسات مسلمانان جهان را مطالبه کرد.

به گزارش شنبه شب ایرنا، وزارت امور خارجه پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که اسلام‌آباد نگرانی‌های جدی خود را به مقامات سوئد منتقل کرده و ما از آنها می‌خواهیم که مراقب احساسات مردم پاکستان و مسلمانان در سراسر جهان باشند و برای جلوگیری از اقدامات اسلام هراسانه گام بردارند.

در این بیانیه آمده است: جامعه بین‌الملل باید یک عزم مشترک علیه اسلام‌هراسی، بیگانه‌هراسی، عدم تحمل و تحریک به خشونت بر اساس مذهب یا اعتقاد نشان دهد و برای ارتقای هماهنگی بین ادیان و همزیستی مسالمت‌آمیز همکاری کند.

وزارت خارجه پاکستان اهانت به قرآن کریم در سوئد را به شدت محکوم کرد و افزود: این یک اقدام بی‌معنی و تحریک‌آمیز است که به احساسات مذهبی بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان در سراسر جهان آسیب می‌زند. چنین اقداماتی تحت هیچ عنوانی بیانگر حق آزادی بیان یا عقیده نیست که بر اساس قوانین بین المللی حقوق بشر دارای مسئولیت‌هایی مانند عدم ایراد سخنان نفرت انگیز و تحریک مردم به خشونت است.

در ادامه این بیانیه آمده است: اسلام دین صلح است و مسلمانان از جمله در پاکستان معتقد به احترام به همه ادیان هستند لذا این اصول باید مورد حمایت همه قرار گیرد.

راسموس پالودان رهبر حزب راست افراطی «خط سخت» دانمارک روز شنبه یک نسخه از قرآن را در نزدیکی سفارت ترکیه در استکهلم، در میان تدابیر شدید امنیتی پلیس سوزاند.

این اقدام پالودان با محکومیت شدید مسلمانان و کشورهای اسلامی مواجه شد و از دولت سوئد نیز به خاطر جلوگیری نکردن از این اقدام انتقاد شده است.

در همین خصوص مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت: سوزاندن قرآن، دشمنی با اسلام و مسلمین است و آزادی شخصی به شمار نمی رود.

وی افزود: آنکارا سفیر سوئد را در اعتراض به سوزاندن قرآن کریم مقابل سفارت ترکیه در استکهلم احضار کرد.

چاووش اوغلو گفت: سفیر ترکیه در سوئد نیز با توبیاس بیلستروم وزیر خارجه سوئد دیدار و ناخرسندی ترکیه را درباره اجازه دادن دولت سوئد به تظاهرکنندگان برای اهانت به قرآن را به وی اعلام کرد.

وزیر خارجه ترکیه تصریح کرد: دولت‌های غربی اجازه اهانت به کتاب‌های دیگر ادیان را نمی‌دهند ولی هرگونه اهانت به مسلمانان و مقدسات آنها را به آزادی بیان تعبیر می‌کنند.

وی افزود: هیچ بندی در قانون اساسی سوئد یا قوانین اتحادیه اروپا وجود ندارد که سوزاندن قرآن را آزادی بیان بداند.

وزیر خارجه ترکیه گفت: باوجو همه هشدارهای ما، دولت سوئد اجازه سوزاندن قرآن را داد و این یک جنایت در حق اسلام و همه مسلمانان جهان است.

چاووش اوغلو اضافه کرد: اتباع ترکیه در استکهلم تجمع اعتراضی مقابل سفارت ترکیه برگزار خواهند کرد و ضروری است که دولت سوئد اقدامات لازم را برای جلوگیری از تکرار این جنایت انجام دهد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز تداوم هتک حرمت قرآن کریم در کشورهای اروپایی را که این بار در سوئد رخ داد، قویا محکوم کرد.

کنعانی افزود: متأسفانه برخی کشورهای اروپایی همچون گذشته به بهانه واهی حمایت از آزادی بیان، دست عناصر افراط گرا و تندرو را در مسیر نفرت پراکنی علیه مقدسات و ارزش‌های اسلامی باز می‌گذارند و به‌رغم شعارهای زیبای حقوق بشری، اسلام ستیزی و اسلام هراسی را در جوامع خود نهادینه می‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: تکرار هتک حرمت به کتاب آسمانی یک و نیم میلیارد مسلمان، مصداق بارزی از نفرت پراکنی و ترویج خشونت علیه تمام مسلمانان است و اینگونه اقدامات هیچ نسبتی با آزادی بیان و عقیده ندارد.

کنعانی تاکید کرد: افکار عمومی جهان اسلام انتظار دارند دولت سوئد از تکرار این قبیل رفتارهای اسلام ستیزانه جلوگیری کرده و عاملان جریحه دار کردن احساسات مسلمانان را بی مجازات نگذارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha