به گزارش ایرنا، کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ توپوگرافی در کریدور شمال به جنوب قرار دارد اما به دلیل کوهستانی بودن بخش زیادی از منطقه و نیاز به سرمایه گذاری چند برابری برای جاده سازی عملیات راهسازی در آن، به طور میانگین اجرای طرح ها به ۱۵ سال هم می رسید.
هم اینک طرح های بزرگ راهسازی در کهگیلویه و بویراحمد در دست اجراست و شاهد خدمات برجسته دولت در حوزه تخصیص اعتبارات و پیشرفت فیزیکی طرح هایی هستیم.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد می گوید: طبق آخرین آمار، ۳۵ طرح بزرگ راهسازی در این استان با بیش از ۹۲۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری در دست ساخت است که در این رابطه استان به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است و همت و اراده ای در استان به وجود آمده است تا پروژه ها به سرانجام برسند.
کیامرث حاجی زاده افزود: در مدت۲ سال اخیر، در کل محورهای استان بالغ بر ۲۰ کیلومتر نیوجرسی گذاشته شده است به دلیل اینکه جاده هایی که در سال های گذشته در استان ساخته شده اند حتی تابلوهای هشدار دهنده هم ندارند و دوباره اعتبار گذاشتیم و علائم نصب شد.
در اینجا به عمده طرح های راسازی استان اشاره می شود که در ۲ سال اخیر شتاب خوبی گرفته اند.
کمربندی یاسوج
کمربندی مرگ یا همان کمربندی یاسوج سال هاست که به قتلگاهی برای مسافران تبدیل شده و بیش از ۱۷ سال وعده تکمیل آن را داده میث شد که در دولت سیزدهم این مطالبه مردمی پاسخ داده شده است.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان چند پروژه مهم راهسازی داشت که باید تعیین تکلیف می شد که ابتدا به نقاط حادثه خیز استان توجه شد.
حاجی زاده افزود: یکی از مکان هایی که ۱۱.۲ تلفات انسانی داشت کمربندی یاسوج است و مرکز استان از معدود استان هایی بود که کمربندی نداشت.
وی عنوان کرد: این پروژه تیرماه ۱۴۰۰کلنگ زنی و برای اعتبار آن پیگیری صورت گرفت و کار آغاز شد.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: اکنون حدود پنج کیلومتر آن در فاصله ۱۵ ماه بهره برداری شده است در حالی که پیش از دولت سیزدهم میانگین طرح های عمرانی استان حدود ۱۵ سال بوده است.
وی ادامه داد: با تخصیص جدید، ادامه این پروژه در حال انجام است و امیدواریم در کمتر از یک سال به بهره برداری برسد و ۱۰ کیلومتر دیگر هم تکمیل شود.
جاده کمربندی یاسوج عرض بسیار کمی دارد و همواره محل بروز تصادفاتی سنگین و دردناکی بوده که مسئولان درصددند با دوبانده کردن این محور تا حدودی به رفع این مشکل کمک کنند.
کمربندی گچساران
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: چند سالی بود که این کمربندی به عنوان یک نقطه حادثه خیز در هاله ای از ابهام بود و مشکلاتی داشت و حوادث جاده ای بیشماری در این جاده اتفاق می افتد.
حاجی زاده ابراز کرد: از محل اعتبارات نفت برای آن اعتبار تخصیص یافت و فاز نخست آن در حال تمام شدن است و برای باند دوم کمربندی گچساران ۲۵ میلیارد تومان از اعتبارات نفت گرفته شده و در مناقصه است.
وی ادامه داد: تا هفته دیگر مناقصه آن باز می شود و پیمانکار باند دوم شروع به کار می کند.
احداث جاده کمربندی گچساران به طول ۱۸ کیلومتر از سال ۸۰ آغاز شده بود.
جاده دهدشت به چرام و بالعکس
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بهسازی جاده دهدشت – چرام و بالعکس هم اکنون ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
سید علی احمدزاده افزود: تمامی عملیات انجام شده در سال ۱۴۰۱ صورت گرفته (تخریب آسفالت قدیمی و زیر سازی و روسازی و آسفالت ۴.۲ کیلومتر ، پنج کیلومتر آسفالت و که هم اکنون در حال بهره برداری می باشد) عملیات خاکبرداری نیز انجام و در حال زیرسازی باقیمانده پروژه می باشد.
وی تاکید کرد: مبلغ ۲۵ میلیارد تومان برای تعریض ورودی دهدشت به چرام و چرام به دهدشت از محل افزایش اعتبارات استانی توسط سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۴۰۰ پرداخت شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: این محور پیشرفت فیزیکی قبلی آن ۳۲ درصد، پیشرفت فیزیکی بعدی ۹۳ درصد، اعتبار تخصیص یافته ۲۵ میلیارد تومان، درصد تخصیص ۱۰۰ درصد و میزان پرداختی به مجری ۲۵ میلیارد تومان بوده است.
از محل سفر نخست رئیس جمهور به استان ۲۵ میلیارد ریال برای تعریض ورودی چرام از سمت دهدشت اختصاص یافت.
جاده دهدشت به سمت چرام و چرام به سمت دهدشت که سال ها مانده بود و به عنوان نقطه ای حادثه خیر و خطرناکی شناخته می شود اما به همت دولتمردان و در پی سفر رئیس جمهور اعتبار خوبی گرفت و در دهه فجر امسال افتتاح می شود.
به گزارش ایرنا، مسیر ۱۷ کیلومتری چرام به دهدشت بدلیل نداشتن امنیت و ایمنی کافی سالهاست که حادثه آفرین شده و به دلیل عرض کم و تاریک بودن هرساله تصادفات زیادی در این محور گزارش میشود.
مسیر چرام- دهدشت یکی از مسیرهای مهم استان است، زیرا که هر دو مرکز شهرستان هستند و بیشترین مراودات مردم چرام با دهدشت از این مسیر صورت میگیرد
محور تنگ چویل
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: تنگ چویل یک محور چهار کیلومتری در این منطقه بود که پرتگاه خطرناکی در این مکان وجود داشت اما ایمن سازی شد.
حاجی زاده ابراز کرد: از شرکت نفت استان اعتبار گرفته شد و آنجا هزینه شد زیرا تصادف های بیشماری در این چهار کیلومتر به وجود می آمد.
وی ادامه داد: از زمان ایمن سازی این محور تاکنون تصادفی منجر به فوت در آن گزارش نشده است.
پل ارتباطی جاده تنگ چویل دیشموک به خوزستان جزو مصوبات سفر رئیس جمهور قرار گرفت و برای ایمن سازی و تکمیل این طرح ۴۶ میلیارد ریال تخصیص یافت.
باغچه سادات به چرام
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پروژه باغچه سادات به چرام به مناقصه رفته و پیمانکار آن به زودی مشخص می شود.
حاجی زاده افزود: ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این محور گذاشته شده و برای تنگ پیرزال هم ۱۵ میلیارد تومان اعتبار جداگانه قرار داده شده است.
با احداث این محور ۲۳ قوس(پیچ) خطرناک تبدیل به ۲ قوس با استاندارهای لازم تبدیل خواهد شد.
در این محور باند سبقت پیش بینی شده است.جاده ملی سرفاریاب - باغچه سادات به یاسوج ۱۶۲ کیلومتر طول دارد.
کلنگ جاده سرفاریاب- باغچه سادات به یاسوج از اوایل دولت اصلاحات و از سال ۱۳۷۸ در ورودی سرفاریاب آغاز شد و از آن زمان تاکنون این محور هنوز به بهره برداری کامل نرسیده که دلایل عمده آن کمبود اعتبارات و شرایط سخت و کوهستانی بودن این محور از سوی مسئولان امر اعلام شده است.
این محور ملی، کوهستانی، برف گیر با پیچهای خطرناک یک جاده مهم میانبر است که شهرستان کهگیلویه را به جاده اصلی پاتاوه - دهدشت و همچنین اصفهان و مرکز کشور متصل میکند.
محور یاسوج – سرفاریاب همواره به دلیل شرایط خاص کوهستانی و برف گیر بودن یکی از خطرناکترین محورهای برون شهری استان در فصل زمستان و در فصول دیگر نیز به توجه به شرایط آب هوایی و جاذبههای طبیعی اطراف نیز از جمله شلوغ ترین محورهاست.
جاده گچساران
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: شهرستان گچساران بین استان فارس و خوزستان قرار دارد و این جاده ترانزیتی است و دو نقطه حادثه خیز مهم در این جاده وجود داشت.
حاجی زاده بیان کرد: با پیگیری های مسئولان استان پروژه گردنه شلالدان (پنج کیلومتر) که سال های سال مانده بود اکنون آسفالت شده است.
وی ادامه داد: همچنین پروژه بوستان به کوپن که چندین سال رها شده بود، برای آن ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار گذاشته شد و به مناقصه رفت و اکنون پروژه فعال است.
محور شیراز به یاسوج
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: این پروژه نیز خوابیده بود اما برای آن اعتبار گذاشته شد و تا مله شوره آماده آسفالت شد.
وی تاکید کرد: مابقی هم با اعتباری که گذاشته شده به مناقصه رفته است و پیمانکاران جدید در حال انتخاب هستند.
حاجی زاده ابراز کرد: پل سریز در این محور هم تعیین تکلیف شد و پیمانکار برای آن مشخص شده است.
محور یاسوج - شیراز یکی از شریان های مهم ارتباطی استان است و این محور در حوزه استان ۳۲ کیلومتر است .
این جاده که عرض کمی دارد همواره محل بروز تصادفاتی سنگین و دردناکی بوده و مسئولان امر سعی کردند که با دوبانده کردن این محور تا حدودی به رفع این مشکل کمک کنند.
پل چهارم بشار یاسوج
حاجی زاده تصریح کرد: پل چهارم بشار سال گذشته ۱۷ میلیارد تومان پول علاوه بر منابع داخلی شهرداری به آن تزریق شد و امسال هم ۱۰ میلیارد تومان به آن تزریق شده است که باید سریع تر تکمیل شود.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه اکنون حدود چهار درصد این پل مانده است تصریح کرد: جاده و بلوار این محور باید تکمیل و احداث شود که در کاهش ترافیک شهر نقش مهمی دارد.
پروژه پل چهارم بشار در سال ۹۴ به منظور خارج کردن یاسوج از تنگنای ترافیک کلنگزنی شد، در این سال ها چندین بار وعده تکمیل و افتتاح آن در رسانه ها درج شد اما هنوز افتتاح نشده است و مردم چشم انتظار بهره برداری از این پل هستند.
پل چهارم بشار یک پروژه مهم برای کاهش ترافیک شهر یاسوج است و از ویژگی های مهم پل چهارم بشار دسترسی آسان به بیمارستان امام سجاد، جنوب شهر یاسوج و روان سازی ترافیک خواهد بود.
پل دارای چهار دهانه است و در سه دهانه ۳۰، ۳۷ و ۳۳ متری به طول ۱۵۰ متر چهارمین پلی است که بر روی رودخانه بشار یاسوج احداث در حال احداث است که سازه ای اثر بخش برای اتصال چند مسیر شهر یاسوج محسوب می شود.
پل سوم بشار یاسوج
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: پل سوم بشا یاسوج نیز فعال شده و روزهای اخیر هم ۲ میلیارد تومان تخصیص جدید به آن تزریق شد.
حاجی زاده تاکید کرد: یک دهنه از این پل مانده است که عرشه باید نصب بشود.
در سال ۸۲ با پیش بینی اینکه شهر یاسوج رو به رشد و توسعه است، تصمیم به احداث پل سوم بشار گرفته شد و مقدمات کار فراهم و پس از جانمایی کار شروع شد.
ماه ها گذشت و به دلیل تخصیص نیافتن به موقع اعتبار به پل در دولت های نهم و دهم، عملیات ساخت آن لاک پشتی پیش رفت آنچنان که پیمانکاران پس از مدتی کوتاه دلسرد شده و پل نیز به حال خود رها شد.
از سوی دیگر کم بارشی سالهای اخیر باعث شد رودخانه خروشان بشار تا مرز خشک شدن پیش برود و همین موضوع نیز به رکود احداث پل دامن زد.
لاین اول پل سوم بشار، خرداد ماه سال ۹۷ افتتاح شد و در زمان افتتاح کارشناسان شهری و همچنین پلیس راهور اشکالاتی به این پل وارد کردند .
جاده سی سخت به یاسوج
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: حادثه خیز بودن جاده یاسوج به سی سخت مطرح است که هشت کیلومتر در این دو سال به بهره برداری رسیده است.
حاجی زاده ادامه داد: تونل ها فعال شده است و بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان در این مسیر هزینه شده است.
برای تکمیل این پروژه ۳۰ کیلومتری که در منطقه کوهستانی در دست اجراست ۴۰۰میلیارد تومان طی طی سه سال در نظر گرفته شده است.
از مجموع پروژه ۳۰کیلومتری یاسوج به سی سخت که ۲تونل با هزار و ۵۰۰متر در آن جانمایی شده ۱۴کیلومتر در سال های قبل افتتاح شده و هشت کیلومتر آن به بهره برداری رسیده و مابقی نیز هم در دست اجراست.
جاده پاتاوه به دهدشت
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: جاده ملی پاتاوه به دهدشت ۲۷ سال پیش توسط مقام معظم رهبری کلنگ زنی شد و طبق گزارش های خاتم و شرکت زیرساخت بالغ بر ۴۰ درصد پروژه در ۲ سال اخیر انجام شده است.
حاجی زاده تصریح کرد: اعتبارات خوبی برای آن پیگیری شد و به طور محلی و در واقع غیر رسمی این محور زیر بار ترافیک رفته است.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: تنها قسمتی که از جاده یعنی تونل آن است زیرا که چندین بار ریزش کرده است.
حاجی زاده عنوان کرد: روشنایی هایش باید ۱۰۰ درصد تکمیل شود و علائم هشدار دهنده نصب شود زیرا این موارد جزو الزامات هستند.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: البته در زمینه گاردیل و ایمن سازی جزو پروژه های کم نظیر است .
وی اضافه کرد: در سفر نخست رئیس جمهور به آن ۵۰۰ میلیارد تومان تصویب شد که بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان برای آن تخصیص داده شده است.
۳۴ طرح بزرگ راهسازی در استان در دست اجراست
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت:به غیر از جاده پاتاوه دهدشت هم اکنون ۳۴ طرح بزرگ راهسازی در این استان با بیش از ۹۲۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری در دست ساخت است.
محمد راستا عنوان کرد:ج اده های یاسوج به شیراز، سمیرم و بابامیدان گچساران به باشت،گچساران به باباکلان،دهدشت به سوق، دهدشت به سمت چرام از مهمترین راه های در حال ساخت هستند.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با هدف افزایش ایمنی سفر چهارخطه کردن جاده تا ۳۰ کیلومتر ورودی شهرهای بزرگ کهگیلویه و بویراحمد در اولویت برنامه های این اداره است.
راستا تاکید کرد: تاکنون ۶۰کیلومتر از جاده یاسوج به سمیرم ، پنج کیلومتر جاده کمربندی یاسوج و۱۶ کیلومتر در مسیر یاسوج به شیراز چهارخطه شده است.
وی عنوان کرد: جاده طرح چهارخطه یاسوج به شیراز ۶۵ درصد پیشرفت،تقاطع مهریان ۳۰ درصد و دهدشت به چرام ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی در دست ساخت است.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه زیرساخت های راه های ارتباطی استان پس از انقلاب متحول شده گفت:۲۰ کیلومتر تونل پس از پیروزی انقلاب اسلامی در استان ساخته شده که در نوع خود کم نظیر است.
راستا با اشاره به اینکه برای ساخت هر کیلومتر تونل ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است تاکید کرد: انجام این زیرساخت ها برای ارتقای جاده های استان به ویژه در مناطق کوهستانی با تلاش و سرمایه گذاری های فراوان انجام گرفته است.
وی ابراز کرد:با احداث این تونل ها انجام سفر برای شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی آسان تر و همچنین مسیر جاده ها کوتاه تر شده است.
وی عنوان کرد: همچنین در چهار دهه گذشته ۱۵۰ پل بزرگ به مساحت بیش از ۱۰۰ متر در مسیر جاده های استان ایجاد شده که با صرف هزینه های زیاد صورت گرفته است.
راستا ابراز کرد: تاکنون ۶ هزار کیلومتر جاده ارتباطی در کهگیلویه و بویراحمد ساخته شده که یکهزار کیلومتر از این میزان اصلی، ۵۰۰ کیلومتر راه فرعی و بقیه جاده های روستایی است.
وی با یادآوری اینکه برای ساخت هر کیلومتر راه اصلی ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است افزود: زیرساخت های ایجاد شده سرمایه بزرگی برای مردم استان است.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه پیش از پیروزی انقلاب بخش عمده ای از جاده های استان خاکی و سختگذر بوده تاکید کرد: در این مدت تحولات بزرگی در حوزه راه های ارتباطی ایجاد شده است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای ۹ شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان های خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.
بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان های کویری است.
نظر شما