۲ بهمن ۱۴۰۱، ۹:۳۳
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 85005753
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هشدار نارنجی کاهش دما و تشدید سرما در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی درباره کاهش محسوس دمای هوا و تشدید سرما از امروز دوم بهمن تا پایان هفته جاری در این استان هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی این هشدار هواشناسی پیرو فعالیت سامانه دوم و هشدار سطح نارنجی ۲۶ دی ماه صادر شده و از تقویت و استقرار سامانه پرفشار سیبری و کاهش ضخامت جو خبر داده است.

زمان شروع فعالیت این سامانه جوی صبح امروز و پایان آن صبح چهارشنبه هفته جاری اعلام شده است که کاهش محسوس و قابل ملاحظه دمای هوا (چهار تا ۶ درجه سلسیوس)، گسترش و تشدید سرما و یخبندان از یکشنبه تا چهارشنبه و تداوم آن تا پایان هفته جاری و حتی اوایل هفته بعد یعنی هشتم و نهم بهمن را در پی دارد.

براساس این اخطاریه، منطقه اثر کاهش شدید دما شهرستان‌های سربیشه، قاینات، زیرکوه، بیرجند، خوسف، درمیان، سرایان، فردوس، بشرویه، طبس و نهبندان است و یخ‌زدگی سطح جاده‌ها به‌ویژه مناطق سردسیر و کوهستانی در ساعات آغازین روز، افزایش مصرف حامل‌های انرژی گاز و برق، احتمال خسارت به بخش کشاورزی، تاسیسات زیربنایی و شمارنده‌های آب از مخاطرات این وضعیت جوی خواهد بود.

رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اداره‌ کل هواشناسی خراسان جنوبی هم گفت: روند کاهشی دمای هوا تا روز چهارشنبه ادامه دارد و دمای هوا چهار تا ۶ درجه سلسیوس کاهش می‌یابد.

جواد نخعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به نقشه‌های هواشناسی شرایط جوی در خراسان جنوبی تا اواخر هفته جاری پایدار و یکنواخت خواهد بود ولی سرما و یخبندان تشدید می‌شود.

وی عنوان کرد: افزایش مصرف برق و گاز، احتمال خسارت به بخش کشاورزی و تاسیسات زیربنایی قابل پیش‌بینی بوده و به‌کارگیری تمهیدات لازم به‌ویژه در مصرف گاز ضروری است.

رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اداره‌ کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: در شبانه‌روز گذشته سربیشه با کمینه دمای ۱۵ درجه زیر صفر سردترین و دهسلم نهبندان با بیشینه دمای ۱۵ درجه بالای صفر گرمترین نقطه استان بودند، تغییرات دمایی در مرکز استان هم بین منفی ۶ و ۹ درجه سانتیگراد به ثبت رسید.

وی ادامه داد: صبح امروز در تمامی ایستگاه‌های هواشناسی استان دمای صفر و زیر صفر به ثبت رسید.

پرهیز از سفرهای غیرضروری، رعایت سرعت مطمئنه، مدیریت مصرف انرژی به‌ویژه گاز و برق، تخلیه آب سمپاش‌ها و سامانه‌های آبیاری، مراقبت از کندوهای زنبور عسل، تنظیم دما و رطوبت، تهیه سوخت کافی و جایگزین برای سالن‌های پرورشی نظیر مرغداری‌ها، دامداری‌ها و گلخانه‌ها، محافظت از دام در برابر سرما، شکستن یخ سطح آب و هوادهی استخرهای پرورش ماهی از دیگر توصیه‌های هواشناسی است.

موج اول سرما حدود ۱۰ روز قبل وارد خراسان جنوبی شد و دمای هوا در برخی نقاط استان به ۲۰ درجه زیر صفر هم رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha