نشانه پیشرفت؛ ایجاد شهرهای مولد پیرامون خلیج فارس

بندرعباس - ایرنا - ایجاد شهرهای مولد در راستای تکمیل زنجیره‌های تولید، یکی از برنامه‌های راهبردی هرمزگان است و بسیاری معتقدند بهره‌برداری از این شهرها علاوه بر تحقق مهاجرت معکوس باعث اشتغال‌آفرینی فراگیر در پیرامون مناطق ساحلی خلیج همیشه فارس خواهد شد. با شهرهای جدید اقتصادی این استان آشنا شویم. «بخش نخست»

به گزارش ایرنا، بحث ایجاد شهرهای مولد چند روزی است که روی میز تحلیلگران قرار گرفته و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون آن می‌شود، برخی اجرای این طرح در استان‌های جنوبی و ساحلی کشور را با ابهاماتی مواجه می‌دانند و برخی هم بر عملیاتی شدنش تاکید دارند منتها باید ببینیم اجرای چنین طرحی چه مزیت‌هایی دارد و با چه موانعی مواجه است!

محمد مخبر معاون اول رییس جمهور چندی پیش با اشاره به اینکه شهرهای بزرگ دنیا در کنار دریا و مناطق ساحلی هستند، گفت: باید در کنار سواحل کشور شهرهای مولد ایجاد کنیم به نحوی که این شهرها کاملا هوشمند، علمی و برخوردار از امکانات روز دنیا باشند.

وی از تمرکز امکانات در نقاط مرکزی و هدایت مردم مناطق ساحلی به مرکز کشور به عنوان اشتباهی تاریخی یاد کرد و افزود: اگر شهرها و مناطق ساحلی کشور به شهرهایی مرفه، مولد و تاثیرگذار تبدیل شوند، شاهد مهاجرت معکوس و ترغیب مردم به سکونت در این شهرها خواهیم بود.

مخبر با اشاره به طراحی و برنامه ریزی انجام شده برای ایجاد پنج شهر ساحلی در فاز نخستِ طرح، تصریح کرد: باید فاز نخست با سرعت اجرایی و عملیاتی شود. البته ممکن است موانع و پیچیدگی‌هایی در مسیر اجرا وجود داشته باشد که این نواقص در فرایند اجرا مرتفع خواهد شد.

مسلما اهمیت اجرای چنین طرحی بر کسی پوشیده نیست و آنچه مورد سوال و تحلیل قرار می‌گیرد، اساس و هدف طرح نیست بلکه چگونگی اجرا، مورد سوال است.

یکی از سوالات و ابهاماتی که مطرح می‌شود این است که مهاجرت مردم در کشور ما پیرامون صنایع است تا سواحل و دریا، بنابراین ایجاد شهرهای مولد اقتصادی مبتنی بر کشاورزی در نوار ساحلی، جای تردید دارد.

نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم، اتفاقا مهاجر پذیر بودن شهرهای ساحلی است و این موضوع به خوبی در استان‌هایی همچون هرمزگان و سیستان و بلوچستان (منطقه چابهار) قابل مشاهده است و با یک بررسی ساده متوجه می‌شویم جمعیت قابل توجهی از ساکنان این مناطقِ ساحلی را هموطنانی تشکیل می‌دهند که از سایر استان‌ها به این پهنه‌ها مهاجرت کرده‌اند و هر یک به انجام فعالیت اقتصادی در حوزه‌ای دلخواه مشغول هستند.

درواقع می‌توان اینطور گفت که باید ظرفیت پذیرشِ جمعیت در این مناطق افزایش پیدا کند، کسانی که سال‌ها در مناطق جنوبی کشور زندگی کرده‌اند می‌گویند؛ افراد زیادی برای تغییر در وضعیت اقتصادی زندگی خود تمایل دارند به شهرهای ساحلی جنوب کشور نقل مکان کنند اما وقتی می‌بینند که امکانات شهرهای ساحلی با شهر محل سکونت فعلی‌شان متفاوت است دچار تردید می‌شوند و این یعنی اگر شهرهای ساحلی جنوب کشور زیرساخت مناسب و گنجایش پذیرش جمعیت جدید را داشته باشند قطعا جمعیت قابل توجهی برای آغاز یک فعالیت اقتصادی پر رونق راهی این مناطق خواهند شد. یکی از این مناطق، استانِ اقتصادیِ هرمزگان است.

معاون اول رییس جمهور به خوبی از این موضوع آگاهی داشته که گفته بود: باید در کنار سواحل کشور شهرهای مولد ایجاد کنیم به نحوی که این شهرها کاملا هوشمند، علمی و برخوردار از امکانات روز دنیا باشند.

در این خصوص با کارشناسان متعددی در حوزه‌های اقتصادی و شهرسازی صحبت کردیم که چکیده کلام‌شان این بود هرمزگان یکی از استان‌های مهاجرپذیر بوده و همین موضوع، ضرورت رشد زیرساخت‌های اقتصادی توامان با افزایش جمعیت را در این استان دوچندان کرده است. یعنی بر سر اینکه هرمزگان مهاجرپذیر است یا نه هیچ بحثی وجود ندارد بلکه جان کلام این است که اگر در این استان زمینه برای حضور جمعیت جدید فراهم شود قطعا، مهاجرت از شهرهای پرتراکم و کم‌ظرفیت به این مناطق انجام خواهد شد. اتفاقا یکی از بایدهای اجرای این طرح هم هوشمند شدن و ضرورت برخورداری این مناطق از امکانات مناسب و بروز است.

نکته مهم دیگر در خصوص مزیت‌های ایجاد شهرهای مولد، ایجاد شغل‌های جدید و کاهش نرخ بیکاری مناطق جنوبی است و چه کسی هست که نداند هرمزگان جزو لیست استان‌های با نرخ بیکاری بالا قرار دارد.

بی شک یکی از مهم‌ترین عوامل بیکاری در استانی همچون هرمزگان که دارای ظرفیت‌های کم‌نظیری در حوزه های مختلف اقتصادی همچون کشاورزی، دریا و صنایع و معادن است به رویکرد برنامه‌ریزان و مجریان سیاست‌های اقتصادی کشور بستگی دارد و با یک نگاه کلی به وضعیت هرمزگان مشخص می‌شود که پیشرفت و آبادانی با محوریت مردم در این منطقه طی سالیان متمادی در ادوار گذشته، از حد یک شعار فراتر نرفته بود.

اینک که رفع بیکاری و پیشرفت و آبادانی جزو برنامه‌های اصلی دولت مردمی است، در هرمزگان نیز به این مقوله توجه جدی شده و در همین راستا احداث شهرهای مولدی همچون نساجی، فولاد، گلخانه‌، شیشه و شهر میگو در دستور کار قرار گرفته است که در این مجال، مختصرا به معرفی شهر نساجی می‌پردازیم.

«شهری ۳۰ هزار هکتاری در شرق هرمزگان»

گام نخست، برداشته شد

نشانه پیشرفت؛ ایجاد شهرهای مولد پیرامون خلیج فارس

به گفته مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی هرمزگان: دولت با هدف حمایت از کشت‌های راهبردی و واقعی‌سازی قیمت کالاهای اساسی، جذابیت کشت محصولاتی همچون پنبه را افزایش داده است.

سیدرضا امیری‌زاده اظهار کرد: تا پیش از این، تنها در شهرستان حاجی‌آباد ۲۵۵ هکتار کشت پنبه با متوسط تولید سه تُن در هکتار اختصاص داشت که به این میزان ۳۳۰ هکتار سطح کشت جدید در شهرستان جاسک افزوده شد و میزان سطح زیرکشت هرمزگان به رقم قابل توجه ۵۸۵ هکتار رسید.

امیری‌زاد با بیان اینکه جاسک قرار است به قطب تولید پنبه در هرمزگان تبدیل شود، گفت: هدف ما تنها اختصاص زمین و کشت پنبه در شهرستان جاسک نیست بلکه قرار است در این منطقه شرقی یک شهر نساجی و کارخانه‌های مرتبط با پنبه در حوزه نساجی نیز ایجاد و راه‌اندازی شود.

قرار است در این منطقه شرقی یک شهر نساجی و کارخانه‌های مرتبط با پنبه در حوزه نساجی نیز ایجاد و راه‌اندازی شود.خودکفای هرمزگان در تولید پنبه طی سه سال

تفاوتِ بهره‌وری، روشن شد

مدیرکل جهادکشاورزی هرمزگان نیز با اشاره به اینکه طبق برنامه‌ریزهای انجام شده از سوی دولت سیزدهم این استان تا سه سال آینده در زمینه تولید پنبه به خودکفایی می‌رسد، تصریح کرد: کشت پنبه همراه با استقرار صنایع آن می‌تواند برای بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در استان ایجاد شغل کند.

عباس مویدی با ابراز خرسندی از تبدیل شدن شهرستان جاسک به قطب تولید پنبه در هرمزگان بیان کرد: به طور متوسط عملکرد ما در استان در زمینه تولید خالص پنبه (وش) افزون ‌بر سه تن در هر هکتار است که این رقم در کشور ۲ هزار و ۷۴۰ کیلوگرم برآورده شده و این تفاوت بهره‌وری نشان دهنده این است که عملکرد هرمزگان در حوزه کشت و تولید پنبه مطلوب است.

طبق اعلام کارشناسان خبره جهاد کشاورزی؛ صنعت کشت پنبه اشتغالزایی بالایی را به همراه دارد و برای هر هکتار اراضی زراعی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بین سه تا پنج نفر نیروی انسانی تخمین زده شده است که همین امر باعث ارتقای اقتصاد کشاورزان، منطقه و کشور خواهد شد. حال تصور کنید اگر تمامی زنجیره‌های تولید حوزه نساجی در منطقه جاسک متمرکز شود چه تحولی در اشتغال این مناطق کم‌برخوردار رقم خواهد خورد...

عبور از بیکاری با ایجاد شهرهای مولد

جاسک، رقیب می‌طلبد

نشانه پیشرفت؛ ایجاد شهرهای مولد پیرامون خلیج فارس

استاندار هرمزگان با بیان اینکه همواره به دنبال طرح‌های ضدفقر هستیم، گفت: نیازمند صنایعی هستیم که مزایای نسبی کشور را در طیف گسترده‌ای از مردم توزیع و با عدالت و ایجاد اشتغال انبوه مطابقت داشته باشد و در همین راستا ساخت شهرهای مولد در دستور کار گذاشته شده است.

مهدی دوستی ضمن اشاره به سابقه کشت ۲۵۵ هکتاری پنبه در هرمزگان سهم اشتغال صنعت نساجی را به نسبت سرمایه گذاری، بالا دانست و بیان کرد: زیرساخت های مهم کشاورزی- دامی و پتروشیمی که لازمه این صنعت هستند، در هرمزگان وجود دارد و توجه به بازارهای گسترده داخلی و همسایگان، موجب سرعت‌بخشی در توسعه این صنعت خواهد شد.

وی همچنین کشت چهار هزار و ۵۰۰ اصله درخت توت با روش های نوین تراکمی در حاجی آباد، رودان و میناب را بخش تکمیلی زنجیره کشاورزی شهر نساجی عنوان کرد و گفت: برای تولید ابریشم ۱۰۰ نفر، نوغان‌داری را آموخته‌اند و جهت ایجاد همزمان واحدهای پتروشیمی مرتبط با نساجی نیز مذاکرات خوبی با هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ داشته‌ایم.

دوستی با اشاره به اینکه شهر نساجی در زمینی به مساحت ۳۰ هزار هکتار احداث می‌شود، ادامه داد: صنایع تبدیلی- فرآوری هم برای استفاده از کنجاله و دانه‌های روغنی راه‌اندازی و پشتیبانی می شود که این ترکیب مزیت های نسبی، شهر نساجی جاسک را بی رقیب می‌کند.

استاندار هرمزگان با تاکید بر اینکه هرآنچه می خوریم و می‌پوشیم باید از خودمان باشد، گفت: این مهم و ایجاد اشتغال قابل توجه در شهر نساجی هرمزگان قابل تعریف است و مدیران، کارشناسان، ناظران و سرمایه‌گذاران باید در این کار بزرگ که پشتوانه عقلی و اعتقادی و علمی دارد، جهادی عمل کنند.

وی با بیان اینکه در استان هرمزگان ایجاد شهرهای نساجی، شیشه، میگو، گلخانه و فولاد در دستور کار است، تاکید کرد: هرمزگان، گنج پنهان فرصت‌ها است و در دولت مردمی به دنبال آن هستیم علاوه بر شناساندن این فرصت‌ها به سرمایه‌گذاران، توسعه مبتنی بر سرمایه‌گذاری را برنامه‌دار، هدفمند و راهبردی دنبال کنیم.

«در بخش دوم به بررسی و معرفی شهر میگو پرداخته می‌شود»