۳ بهمن ۱۴۰۱، ۱۳:۵۷
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 85006674
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حفاظت از آثار تاریخی گناباد با چالش کمبود نیرو و تجهیزات مواجه است

گناباد-ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد گفت: کمبود نیروی انسانی و تجهیزات حفاظت موثر از آثار تاریخی این شهرستان را با مشکلات متعددی مواجه کرده است.

حمید رضا محمودی قوژدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرگار ایرنا افزود: برای حفاظت از مجموع ۱۷۶ اثر تاریخی گناباد تنها ۲ نیروی انسانی فعال است که یک نفر برای قنات جهانی قصبه و یک نفر دیگر کل ۱۷۵ اثر تاریخی دیگر این شهرستان را زیر پوشش دارد.

وی ادامه داد: برای حفاظت از آثار تاریخی گناباد تنها یک موتورسیکلت وجود دارد و هیچ وسیله نقلیه دیگر در اختیار نیست.

رییس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گناباد با اشاره به اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات استانی سفر رییس جمهور و هیات دولت برای توسعه گردشگری قنات قصبه به عنوان تنها اثر ثبت شده استان خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو گفت: این اعتبار طی سه سال آینده به تدریج تخصیص می یابد.

وی تصریح کرد: اعتبار مذکور برای توسعه کمی و کیفی و احداث و بهسازی خود سایت و یا محدوده قنات قصبه هزینه می شود و برای اجرای مسیر گردشگری این قنات هزینه نخواهد شد تا با ایجاد زیرساختهای مناسب زمینه افزایش جذب گردشگر برای بازدید از این اثر جهانی بیش از پیش فراهم شود.

محمودی قوژدی افزود: به دلیل نبود طرح گردشگری، اعتبارات برای ساماندهی قنات قصبه گناباد طی سال گذشته جذب نشد و در سنوات قبل بیشتر به تدوین طرح مسیر گردشگری توجه شده بود، و با توجه به اینکه روند تصویب طرح مذکور طولانی بود، اعتباری بدین منظور اختصاص نیافت.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد از الزامات مهم برای حفاظت از آثار تاریخی تعیین محدوده این آثار ذکر کرد و گفت: این مساله از تعرضات در این بخش جلوگیری می کند و تعیین حریم آثار تاریخی رویکرد مهم این اداره در سالجاری قرار دارد و از همه ظرفیتهای موجود برای اجرای موثر آن استفاده می شود.

وی تاکید کرد: باید آثار تاریخی در مناطق شهری و روستایی به یک برند برای جذب گردشگر و رونق اقتصادی این مناطق تبدیل شود.

محمودی قوژدی با اشاره به فعالیت چهار موزه باستان شناسی، مردم شناسی، آب و زعفران در گناباد گفت: از پتانسیلهای موزه ها برای توسعه گردشگری این منطقه طی سنوات گذشته استفاده مناسب نشده است و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

شهرستان گناباد واقع در جنوب خراسان رضوی با قدمتی کهن و آثار تاریخی گردشگری متعدد مقصدی مناسب برای سفر گردشگران داخلی و خارجی است.

سابقه کهن این خطه تا جایی است که شهر گناباد بر طبق شاهنامه فردوسی عرصه جنگ و حماسه دوران اساطیری بوده است.
گناباد در زمان هخامنشیان مسکونی بوده و چون در مسیر راه زابل و مکران و فارس به ترکستان و بر سر راه غرب ایران به هرات واقع بوده مورد توجه سلاطین آن دوره باستانی قرار داشته است.
پیش از اسلام این خطه گذرگاه درونی فلات ایران و بخشهای خاوری آن و محل برخورد لشگریان ایران و توران بوده است. گناباد در سال ۳۱ هجری قمری به دست مسلمانان افتاد و در دوران سلجوقی و خوارزمشاهی آباد و از اعتبار و اهمیت ویژه ای برخوردار بود.
گناباد در دوره تیموریان نیز اهمیت داشت و حاکمان ایالت قهستان در آن ساکن بودند. در همین دوره است که دومین مسجد دو ایوانی این ناحیه ساخته شد.

از مجموع ۲۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده در گناباد ۱۴۸ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که در این میان قنات قصبه به عنوان تنها اثر ثبت شده خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی یونسکو به عنوان شاهکار بشری و نمادی از سختکوشی مردم کویر برای دست یافتن به مایه حیات در این خطه از دوران هخامنشی به یادگار مانده است، از مجموع آثار تاریخی و گردشگری گناباد ۶۰ اثر سابقه چند هزار ساله دارد.

۱۲ آیین سنتی گناباد هم در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha