۳ بهمن ۱۴۰۱، ۱۲:۵۶
کد خبرنگار: 1050
کد خبر: 85007064
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 تشکل های مردمی  به موضوع مدیریت مصرف آب در البرز ورود کنند

کرج - ایرنا - استاندار البرز با اشاره به وضعیت کم بارشی و ادامه تنش آبی در این استان ، از تشکل های مردم نهاد خواست به موضوع فرهنگسازی و مدیریت مصرف بهینه آب ورود کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجتبی عبداللهی روز دوشنبه در نشست قرارگاه امنیت غذایی و دانش بنیان استان البرز افزود: خرد جمعی لازمه پیشبرد برنامه های مختلف از جمله در موضوع امنیت غذایی استان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) بر اجرای برنامه های امنیت غذایی دانش بنیان و با مطالعه دقیق تاکید دارند بنابراین باید به اهمیت موضوع پی ببریم و بر اجرای آن اهتمام داشته باشیم.
عبداللهی گفت: افزایش میزان بهره وری در محصولات کشاورزی استان با بهره گیری از فناوری نوین ضروری است.
استاندار البرز اضافه کرد: قرارگاه امنیت غذایی نیازمند یک کارگروه مصرف بهینه آب است تا با بهره گیری از دانش روز و ابزارهای نوین به کمترین میزان مصرف آب برسیم ضمن آنکه در شرایط کنونی بازچرخانی آب و استفاده از آب های سطحی در کشاورزی می تواند بیش از ۱۰ درصد صرفه جویی آب را به دنبال داشته باشد.

عبداللهی افزود: سند آمایش بخش کشاورزی استان در مسیر اجرا قرار گیرد و چند موضوع اساسی از این سند به شکل خاص عملیاتی شود؛ ساماندهی چاه های استان البرز و مدیریت مصرف از منابع زیرزمینی از سوی متولیان امر مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.
استاندار البرز افزود: کشاورزان باید در حوزه های مختلف کشت و مصرف آب، آموزش ببینند و افراد موفق تشویق و حمایت شوند.

 تشکل های مردمی  به موضوع مدیریت مصرف آب در البرز ورود کنند

استان البرز با حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت سالانه حدود ۱۰۰ هزار نفر به واسطه مهاجرت ها به این جمعیت افزوده می شود که در کنار صنایع و کشاورزی و باغداری آب بر فشارها را بر سفره های زیر زمینی و منابع آبی استان افزایش داده به طوریکه سطح آبخوان های البرز به میزان زیادی پایین رفته و نگرانی عمیق به وجود آورده است.

طبق آمار رسمی ۸۰ درصد آب مصرفی البرز از سفره های زیر زمینی و ۲۰ درصد دیگر از ۲ سد کرج و طالقان تامین می شود ضمن اینکه به سبب خشکسالی سدهای البرز نیز به کمترین سطح ذخیره آبی رسیده است.

طبق بررسی های علمی میزان افت کلی سفره های زیر زمینی استان البرز طی ۳۰ گذشته تاکنون به بیش از ۲۱ متر رسیده که زنگ خطری برای محیط زیست انسانی ، گیاهی و جانوری است؛ در عین حال میزان کاهش سفره های زیر زمینی در حاشیه دشت های البرز ملموس تر بوده و بیش از این رقم محاسبه شده است.

فقدان الگوی کشت در سال های گذشته خسارت بر منابع آبی البرز را بیشتر کرد ؛ طرحی که از امسال با حمایت دولت سیزدهم برای اولین به اجرا درآمده و امید می رود با این الگو بتوان مصرف منابع آبی در بخش کشاورزی را مدیریت کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha