لزوم انجام مصاحبه‌های روانشناسی برای گزینش افراد در پست‌های مدیریتی

کرمانشاه- ایرنا- یک مشاور و روانشناس اجتماعی گفت: انجام مصاحبه‌های روانشناسی تخصصی، برای گزینش و انتصاب افراد در پست‌های مدیریتی، موضوعی ضروری است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

«حدیث جلیلیان» روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه امروزه نقش روانشناسی در تمام شئونات زندگی بشری نقشی پررنگ و انکارناپذیر است، افزود: ما روزانه شاهد حضور پررنگ روانشناسان و یا مشاوران در رسانه‌ها برای کمک به اقشار مختلف مردم در حوزه روحی و روانی هستیم.

وی اضافه کرد: اما به راستی تمام نقش آفرینی این دسته از متخصصین فقط محدود به توصیه های رسانه ای در راستای زندگی بهتر یا شادتر در بُعد فردی است. و این سوال مطرح می شود که میزانِ مداخله علوم اعصاب و روان در زندگی روزمره فردی و اجتماعی تا چه اندازه است و آیا می توان حد و مرزی را برای این شاخه از علوم انسانی متصور شد.؟

این روانشناس اظهار داشت: در بیشتر کشورهای دنیا هر روز شاهد استفاده بیشتر و پربارتر از روانشناسان در تمامی جنبه‌های زندگی بشری هستیم و در کشور ما هم باید این موضوع نهادینه شود.

وی با اعلام اینکه ادارات دولتی و بخش خصوصی، هرکدام به نحوی از دانش علوم رفتاری و خاصّه، روانشناسی متاثّر هستند، گفت: اگر بخواهیم به صورت مصداقی و روشن صحبت کنیم، می توانیم موضوعِ سلامت روان کارکنان یک اداره خاص را مورد بحث قرار دهیم.

جلیلیان افزود: از جمله خدمات روانشناسی که امروزه و در جهان به صورت چشمگیر مورد استفاده قرار می گیرد و برای خوانندگانِ این مطلب ملموس تر است، مصاحبه های شغلی است.

وی اضافه کرد: بدون تردید بسیاری از ما حداقل برای یکبار مورد مصاحبه شغلی و استخدامی قرار گرفته و تا حدودی از چند و چون و کیفیت این نوع از مصاحبه مطلع هستیم، مصاحبه ای که در قالب استفاده از پرسشنامه های از پیش مشخص و ساخت دار و یا سوالات بدون ساخت و گاه فی البداهه مصاحبه گر، اجرا می‌شود.

این روانشناس عنوان کرد: به باور عامه مردم هدف چنین مصاحبه هایی بررسی صلاحیت افراد برای تصاحب شغل مورد نظر از منظرِ توانمندی های تخصصی و شغلی است اما لزوماً اینطور نیست. در بسیاری از همین پرسشنامه ها و مصاحبه ها چک لیست هایی برای آزمونِ سلامت روانی رفتاری فرد متقاضی و یا حداقل الزاماتِ روانی و رفتاری متناسب با شغل موردنظر به صورتی آشکار و یا ظریف گنجانده شده است.

وی اضافه کرد: اما فارغ از موردِ استفاده این علم در استخدام و اهمیت استفاده از مصاحبه های روانشناختی در بحث به کارگیری و گزینش نیروهای متقاضی، این مسئله در واگذاریِ پست های حساس در سطوحِ کلانِ مدیریتی و کشوری اهمیتی دوچندان می یابد.

جلیلیان در پایان افزود: گاه با یک آزمون ساده روانشناسی، می توان به ابعاد پنهانِ روانِ افراد پی برد تا در سایه این رویدادِ کم هزینه و با صرف زمان نه چندانِ زیاد، از هدررفت سرمایه ها و نیروی انسانی کارآمد به دلیلِ مدیریت و مسوولیتِ افراد دارای نابهنجاری نباشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha