حرکت تند توسعه فرودگاه‌های مازندران با تخصیص اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی

ساری - ایرنا - تا پیش از انقلاب اسلامی تمامی خدمات دهی فرودگاه های مازندران در اختیار اقشار خاص و مرفه قرار داشت امارویکرد عدالت محورانه و مردمی نظام جمهوری اسلامی برای بهره مندی تمامی آحاد جامعه تبلور پیدا کرده بطوری‌که طی سال‌های اخیر ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد زیرساخت و توسعه تجهیزات تخصیص یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مازندران با داشتن یک فرودگاه بین المللی شهدای ساری و ۲ فرودگاه نوشهر و رامسر در غرب استان از استان های برخودار کشور از سیستم حمل ونقل هوایی به شمار می رود به طوری‌که سالانه با انجام بیش از ۶ هزار سورتی پرواز در این فرودگاه ها بیشتر از ۶۰۰ هزار مسافر از طریق این سیستم حمل و نقل به مقاصد مختلف در سراسر کشور جابه جا می شوند.

مازندران به لحاظ برخورداری از مواهب طبیعی و خدادادی فراوان از جمله جنگل و دریا در طول سال میزبان میلیون ها گردشگر از اقصی نقاط کشور است تا با سفر به این خطه شمالی و استفاده از مواهب طبیعی جنگل و دریا سفری خوش و خاطره انگیزی را برای خود رقم می زنند و طی سالهای اخیر با راه اندازی گردشگری هوایی در این استان می تواند علاوه بر جلب و جذب بیشتر گردشگر، به جذابیت سفر آنان به این خطه شمالی کشور نیز بیفزاید.

با توجه به این مزیت های گردشگری موجود در مازندران سیستم حمل و نقل هوایی به عنوان مناسب ترین و سریعترین گزینه برای جابه جایی مسافران از اقصی نقاط کشور به این خطه برای مسافرت به شمار می رود موضوعی که از سوی مسوولان استان مازندران جدی گرفته شد و برای جامه عمل پوشاندن به این خواسته بحق مردم اقدامات خوبی اخیرا صورت گرفته است.

در حالی شمه ای از فعالیت های حمل و نقل هوایی در مازندران در سطور اخیر گزارش شد که تا پیش از روی کارآمدن نظام جمهوری اسلامی زیرساخت های این فرودگاه ها همواره در اختیار افراد خاص از جمله مقامات عالی رتبه سیاسی یا متمولین قرار داشت به طوریکه بنا به اظهار مدیر کل فرودگاه های مازندران در آنزمان امکان استفاده از حمل و نقل هوایی برای افراد عادی وجود نداشت.

با پیروزی انقلاب اسلامی و توجه به توسعه و تجهیز امکانات موردنیاز در فرودگاههای مازندران به نوعی درب این فضاها به روی مردم استان گشوده شده است و امروز شاهدیم سالانه افراد زیادی از طریق سیستم حمل و نقل هوایی موجود در مازندران در مسیرهای مختلف جابجا می شوند.

حرکت تند توسعه فرودگاه‌های مازندران با تخصیص اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی
برج مراقبت فرودگاه بین المللی ساری

دستاوردهای ممتاز انقلاب اسلامی در فرودگاه‌های مازندران

مدیر کل فرودگاه های مازندران با اشاره به فعالیت سه فرودگاه بین المللی ساری، نوشهر و رامسر گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی دستاوردهای خوبی در بخش هوایی در استان رقم خورد که منجر به ارائه خدمات عمومی شده است.

سعدالله وطن خواه افزود : تا پیش از انقلاب اسلامی فرودگاه های موجود در استان غالبا با کاربری تفریحی برای اقشار خاص و مرفه فعالیت می کرد و عموم مردم از این زیرساخت های فراهم شده محروم بودند.

وی ادامه داد: پس از انقلاب اسلامی با تغییر نوع فعالیت فرودگاه های مازندران و خروج انحصار خدمات، اقدامات توسعه ای برای زیرساخت ها رقم خورده است.

مدیر کل فرودگاه های مازندران از تخصیص اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومان طی این سالها برای توسعه و تجهیز فرودگاه های استان خبرداد و گفت: طرح توسعه ای فرودگاه ساری در ۲ نوبت انجام شد و طول باند پروازفرودگاه به ۲ هزار و ۷۰۰ متر افزایش یافته است.

حرکت تند توسعه فرودگاه‌های مازندران با تخصیص اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی

ارتقای ایمنی پروازها با نصب ۷۰ میلیاردتومان تجهیزات کمک ناوبری

وی ادامه داد: طی این سالها بمنظور رفاه حال مسافران ۱۲ هزار متر فضای ترمینالی در فرودگاه بین المللی ساری احداث شد. به گفته وطن خواه از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ علاوه بر تامین و نصب تجهیزات کمک ناوبری، برج مراقبت و ایستگاه ایمنی نیز احداث شده است.

وی افزود: بمنظور تامین ایمنی فرودگاه ساری ۱۱ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین خریداری و مستقر شده است.

مدیر کل فرودگاه های مازندران از اجرای برنامه رفع موانع پروازی فرودگاه ساری با برداشتن دکل های برق در انتهای باند پرواز آن به عنوان بخش دیگری از اقدامات توسعه ای و تجهیزی آن نام برد و گفت: با تدابیر انجام شده و برداشتن دکل های برق از ضلع غربی باند پرواز، ایمنی پرواز در این فرودگاه ارتقا یافته است.

وی از خرید و نصب سامانه کمک ناوبری ILS به عنوان دیگر اقدامات برای ارتقای ایمنی پرواز در فرودگاه ساری برشمرد و افزود: با نصب این تجهیزات زمینه ای فراهم شده است تا فرود هواپیما در روزهای مه آلود و بارانی تسهیل یابد.

فرودگاه ساری یکی از سه فرودگاه مازندران و تنها فرودگاه بین المللی این استان است که از سال ۱۳۷۲ فعالیتش را آغاز کرد و شرایط آب و هوائی ویژه مازندران از جمله مه گرفتگی تاکنون مهم ترین دلیل لغو پروازهای خروجی این فرودگاه و یا برگشت خوردن پروازهای ورودی به آن بوده است.

وطن خواه میزان هزینه صرف شده برای خرید این تجهیزات را ۷۰ میلیارد تومان اعلام کرد و ۱۲ هکتار زمین نیز برای استقرار این سامانه خریداری و تصرف شده است.

وی گفت: احداث بلوار دسترسی به فرودگاه و مطلوب سازی مسیر به فرودگاه ساری با تخصیص اعتبار ۴۰ میلیارد تومان انجام شده است.

مدیر کل فرودگاه های مازندران افزود: بهسازی و نوسازی ترمینال پروازهای داخلی فرودگاه ساری با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان انجام شد و در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.

حرکت تند توسعه فرودگاه‌های مازندران با تخصیص اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی

شکوفایی گردشگری هوایی در فرودگاه های رامسر و نوشهر

وی از اجرای پروژه های زیرساختی در فرودگاه های نوشهر و رامسر به عنوان دیگر اقدامات انجام شده در حوزه صنعت هوایی مازندران نام برد و گفت: برای این منظور با اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان ۲ هزار و ۷۰۰ متر به باند پرواز فرودگاه رامسر اضافه شد.

وطن خواه از توسعه ترمینال و پارکینگ فرودگاه رامسر با تخصیص اعتبار ۹۰ میلیارد تومانی به عنوان بخش دیگری از برکات استقرار نظام جمهوری اسلامی در حوزه زیرساخت های حمل و نقل هوایی مازندران برشمرد.

وی اجرای پروژه آی تی به طول ۱۰ هزار متر، استقرار ۱۲ سِرور و ۱۲۰ دوربین مدار بسته در سه فرودگاه مازندران خبر داد.

مدیر کل فرودگاه های مازندران به احداث و توسعه ترمینال فرودگاه نوشهر به طول سه هزار و ۲۰۰ متر اشاره کرد و گفت : علاوه بر این ایستگاه آتش نشانی، دکل های روشنایی معابر و سوئیچینگ در این فرودگاه احداث شد.

وی تاثیر اجرای این طرح های توسعه ای در فرودگاه های مازندران قابل توجه و چشمگیر دانست و افزود: با این اقدامات تعداد پروازها و جابجایی مسافران از طریق فرودگاه های استان افزایش یافته است و پارسال با انجام چهار هزار و ۹۰۰ سورتی پرواز ۵۷۰ هزار مسافر از طریق این سیستم حمل و نقل استان جابجا شد که رشد خوبی را دراین زمینه داشتیم.

وطن خواه به افزایش ۵۶ درصدی پروازهای آموزشی و تفریحی فرودگاه های رامسر و نوشهراشاره و خاطرنشان کرد:پارسال ۹ هزار سورتی پرواز آموزشی و تفریحی دراین فرودگاه ها انجام شد که با توجه به استقبال و افزایش رغبت افراد به انجام چنین پروازها پیش بینی می شود این رقم امسال به حدود ۱۸ هزار سورتی پرواز افزایش یابد.

وی ادامه داد: درراستای منویات وتوجهات دولت سیزدهم به مقوله گردشگری در ابلاغیه مرداد امسال به فرودگاه های شمال کشور ساعت پروازی از ۱۲ به ۱۸ تغییر یافته است که این افزایش ساعت پرواز باعث می شود تا پروازها بدون دغدغه انجام شود.

حرکت تند توسعه فرودگاه‌های مازندران با تخصیص اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha