حدود ۲۵۰ دستگاه کامیون روزانه از مرز آستارا خارج می‌شوند

آستارا- ایرنا- فرماندار آستارا گفت: حدود ۲۵۰ دستگاه کامیون حامل کالاهای صادراتی و ترانزیتی روزانه از گمرک زمینی مستقر در مرز این شهرستان به سمت کشورهای حوزه قفقاز خارج می‌شوند.

به گزارش ایرنا، عنایت رضایی‌پور روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدام‌های صورت گرفته برای روان‌سازی ترافیک ناشی از کامیون‌های صادراتی و ترانزیتی در آستارا بیان کرد: یکی از اقدام‌های صورت گرفته در این زمینه پیگیری مستمر ضمن بازدیدهای میدانی و برگزاری نشست‌های متعدد با دستگاه‌های ذی‌ربط و دست‌اندرکاران حوزه تجارت بود.

وی افزود: برنامه‌ریزی برای سهمیه‌بندی تردد از مرز آستارا به چهار بخش کامیون‌های یخچالدار، ترانزیتی، صادراتی و ترانشیپ (تخلیه و بارگیری) به مدیریت اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از دیگر اقدام‌هایی بود که در این زمینه صورت گرفت.

فرماندار آستارا با اشاره به اینکه در حال حاضر محصولات کشاورزی حداکثر پنج روز و سایر کالاهای ترانزیتی و صادراتی بین ۱۰ تا ۱۲ روز از مرز آستارا راهی مقصد می‌شوند، اظهار کرد: بر همین اساس با نظارت مستقیم دستگاه‌های متولی تعداد ۱۵۰ دستگاه کامیون‌های یخچالدار حامل مواد فاسد شدنی مانند محصولات کشاورزی و حدود ۱۰۰ دستگاه سایر کامیون‌ها روزانه از کشور خارج می‌شوند.

وی اضافه کرد: ازدحام کامیون‌ها را با این وجود شاهد هستیم که نشان از رونق اقتصادی کشور و افزایش صادرات دارد که در این راستا با تقویت زیرساخت‌ها از جمله افزایش تعداد دستگاه‌های ایکس‌ری گمرک، بازسازی و تعریض تنها پل فلزی مرزی بین آستارا و جمهوری آذربایجان این مشکل در کمترین زمان ممکن به حداقل خواهد رسید.

رضایی‌پور عنوان کرد: تکمیل شدن پل جدید اتومبیل‌رو مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در سه ماه آینده و استقرار گمرک، پایانه مرزی و سایر اداره‌های ذی‌ربط ظرفیت تردد کامیون‌ها در این منطقه مرزی را تا یک‌هزار دستگاه در روز افزایش خواهد داد.

به گفته وی، اجرا و راه‌اندازی پروژه تیرپارک نیز به سامان‌دهی توقف و تردد کامیون‌های ترانزیتی در شهرستان مرزی بندر آستارا کمک خواهد کرد.

۶۰۷ هزار و ۲۱۳ تن کالا در سال جاری از گمرکات آستارا صادرات، ۱۶۰ هزار و ۱۶۰ تن کالا واردات و ۷۳۶ هزار و ۳۹۳ تن کالا ترانزیت انجام شده است.

گمرک بندر مرزی آستارا به عنوان یکی از قدیمی‌ترین گمرکات کشور در امور واردات و صادرات قطعی، ورود و خروج موقت، تعاونی مرزنشینان، ترانزیت داخلی و خارجی، مبدا و مقصد کارنه‌تیر، کاپوتاژ، امور مسافری، مرجوعی، امانت‌های پستی و قضایی فعالیت دارد.

تجمع و ترافیک کامیون‌های حامل محصول‌ها و کالاهای ترانزیتی و صادراتی در محدوده آستارا به ویژه گمرک زمینی این شهرستان موجب بروز برخی مشکلات و نارضایتی فعالان حوزه حمل و نقل، ترانزیت و صادرات در چند هفته گذشته شده بود.

شهرستان آستارا که سه گمرک زمینی، ریلی و دریایی دارد، با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در منتهی الیه غرب استان گیلان و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha