رییس اصناف تربت‌حیدریه: بانک‌ها برای تامین نقدینگی همکاری کنند

تربت‌حیدریه- ایرنا- رییس اتاق اصناف تربت‌حیدریه گفت که بانکهای خراسان رضوی می‌توانند با تامین نقدینگی لازم تجار و کسبه؛ به رونق فعالیت های صنفی و رشد تجارت و تبادل کالا در سطح این شهرستان بزرگ و مهم اقتصادی کمک کنند.

حسن سلطانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رونق بازار از دیرباز تاکنون مستلزم مولفه ها و شاخص های مختلف است که از جمله آن می توان به وجود نقدینگی لازم صنوف برای تبادل، تجارت و داد و ستد اشاره کرد.

وی اضافه کرد: از دیگر سو بانکها در شرایط ناپایدار بازار همچون سرما و یخبندان اخیر یا دوره اوج کرونا همکاری شایسته و لازم را با اصناف تربت حیدریه نداشتند که در این رابطه توجه مسوولان و متولیان امور را خواستاریم.

رییس اتاق اصناف تربت‌حیدریه با بیان اینکه افزون بر ۱۲ هزار واحد صنفی در قالب ۴۲ اتحادیه در چهار بخش توزیعی، خدماتی، تولیدی و خدمات فنی این شهرستان فعالیت دارند، گفت: ۴۶ درصد اصناف تربت حیدریه در بخش توزیعی، ۲۴ درصد در تولید، ۱۸ درصد در بخش خدمات فنی و ۱۲ درصد در حوزه خدماتی فعالیت دارند.

سلطانی همچنین اظهار کرد: درصد قابل توجهی از جمعیت مولد تربت حیدریه را فعالان صنفی تشکیل می‌دهند بطوریکه به ازای هر ۱۹ نفر یک واحد صنفی در شهرستان وجود دارد و جمعیت شاغلان بخش اصناف دست کم ۲۵ هزار و ۵۴۵ نفر است.

وی اضافه کرد: اکنون اصناف تربت حیدریه متاثر از شرایط اقتصادی کشور نیازمند توجه و حمایت معنوی دولتمردان هستند که در این رابطه فراهم کردن سازوکارهای لازم، روان سازی مقررات و قوانین و اختصاص تسهیلات مناسب و تخفیف های مالیاتی مورد انتظار است.

وی ادامه داد: مثلا در دوره کرونا اصناف تربت حیدریه که همراهی خوبی با دستگاههای اجرایی داشتند به سبب تعطیلی های گسترده متحمل زیان و خسارت سنگینی شدند اما باوجود قولهای داده شده حمایت چندانی از بازار به عمل نیامد.

وی گفت: در جریان سرما و یخبندان اخیر نیز که با تعطیلی موقت و ناخواسته اغلب صنوف تربت حیدریه به سبب کمبود انرژی مواجه شدیم بازهم زیان هایی را در این بخش شاهد بودیم که جا دارد با اقدامات حمایتی بخشی از ضررهای وارده جبران شود.

وی افزود: با شروع سرما و یخبندان و پس از نشست ستاد مدیریت بحران در فرمانداری تربت حیدریه از اتحادیه‌هایی که محور فعالیت آنها بر استفاده از گاز شهری متمرکز است، خواسته شد فعالیت خود را محدود یا از سوخت جایگزین استفاده کنند که در این بین صنف قناد، تالارهای پذیرایی و رستوران‌ها بیشترین تعطیلی را داشتند ضمن اینکه صنف میوه و تره‌بار بیش از سایر صنوف دچار خسارت ناشی از سرما زدگی بدلیل کمبود سوخت شد.

اصناف تربت‌حیدریه همکاری بانکها برای تامین نقدینگی را خواستارند

رییس اتاق اصناف تربت حیدریه با بیان اینکه سایر صنوف شهرستان نیز از یخبندان اخیر متضرر شدند، اضافه کرد: اختصاص تسهیلات یارانه ای و کم بهره و تخفیف یا معافیت مالیاتی حداقل انتظار اصناف تربت حیدریه برای جبران خسارت های وارده ناشی از موضوعات مختلف است.

همچنین رییس اتحادیه صنف میوه و تره‌بار تربت حیدریه به خبرنگار ایرنا گفت: در جریان سرما و یخبندان اخیر خسارت سنگینی به همکاران استان خراسان رضوی وارد شد بطوریکه فقط در میدان بار مشهد و تربت حیدریه دهها تن میوه و تره بار از بین رفت که تاکنون گزارش و مستندات بیش از ۲۰ میلیارد تومان آن تایید شده است.

عباس بهرامی افزود: اگر همکاری و مساعدت فرماندار و دیگر مسوولان تربت حیدریه برای مدیریت منابع و مصرف گاز شهری نبود قطعا خسارت وارده به اصناف بویژه صنف تره و بار شهرستان بیشتر می شد.

وی اضافه کرد: تربت حیدریه قطب کشاورزی است مثلا در تولید کمی و کیفی سیب‌زمینی رتبه کشوری دارد بنابراین در حوزه عرضه میوه و تره بار جایگاه ویژه ای در استان خراسان رضوی کسب کرده است که تشریک مساعی دستگاههای اداری و نهادهای مختلف می تواند به رونق کسب و کار در سطح منطقه و ایجاد مشاغل پایدار منجر شود.

وی با اشاره به روزهای پایانی سال و فعال شدن نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا در آینده نزدیک گفت: حتی در شرایط کنونی که به دلایل مختلف موجودی انبارهای میدان بار تربت حیدریه پایین است؛ دست کم ۵۰۰ تن میوه و ۳۰۰ تن سیب‌زمینی ذخیره شده‌ است تا مشکلی در تامین نیاز مردم خراسان رضوی پدید نیاید.

وی با اشاره به گلایه های موجود همکاران صنف تره بار از بانکهای تربت حیدریه، ادامه داد: بانک‌های شهرستان به مکاتبات اداری اصناف و اداره صنعت، معدن و تجارت توجه چندانی ندارند.

رییس اتحادیه صنف میوه و تره‌بار تربت حیدریه افزود: اکنون حدود ۶۰۰ حجره و دستفروش و ۱۸۴ نفر کسبه دارای پروانه کسب در میدان بار شهرستان با اشتغال مستقیم ۲ هزار و ۸۰۰ نفر فعال هستند.

رییس اتحادیه صنف تاسیسات مکانیکی ساختمان تربت‌حیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هر چند بتازگی قیمت لوازم یدکی و مصالح کاری ۲۰ درصد افزایش یافت اما از اعضا خواسته‌ایم با هدف مشتری‌مداری حداقل تا پایان امسال اقدامی برای افزایش دستمزدها انجام ندهند.

سید علیرضا صادقی افزود: اکنون ۱۷۱ عضو در ۱۲ رسته کسبی زیرمجموعه اتحادیه صنف تاسیسات مکانیکی ساختمان تربت‌حیدریه مشغول خدمات دهی به مردم شهرستان هستند.

وی بیان کرد: سرما و یخبندان اخیر موجب رونق کار همکاران این اتحادیه شده است ولی شرایط کلی بازار طلب می کند همکاری بیشتری را از سوی نهادهای اداری ذیربط همچون اقتصاد و دارایی و بانکها شاهد باشیم.

خبرنگار ایرنا در این رابطه نظر رییس اداره صنعت، معدن و تجارت تربت‌حیدریه را جویا شد که وی با تایید تلویحی مشکلات پدید آمده گفت: تسهیلات جبران خسارت وارده ناشی از کرونا به اصناف شهرستان در حد انتظار نبود.

محمدرضا ملکی افزود: با در نظر گرفتن رویکرد دولت و مصوبات خوب ابلاغی در حوزه های مختلف برای رونق تولید و بازار؛ انتظار دستگاههای اجرایی تربت حیدریه و اصناف شهرستان از بانکها بیشتر از حمایت های صورت گرفته است.

تلاش چندباره خبرنگار ایرنا طی چند روز متوالی برای گفتگو با علی سعیدی مدیر امور شعب بانک‌ ملی و دبیر بانکهای تربت‌حیدریه به دلیل تمایل نداشتن وی برای مصاحبه بی نتیجه ماند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha