نمایشگاه صنایع دستی بوشهر در شهر ملی حصیر گشایش یافت

بوشهر- ایرنا- مجری نمایشگاه موقت صنایع دستی دشتستان استان بوشهر گفت: ۲۵۰ هنرمند حصیر و کپوبافی آثار خود را تا ۱۰ فروردین ماه سال آینده در نمایشگاه صنایع دستی در شهر آبپخش ( معروف به شهر ملی حصیر) به نمایش گذاشتند.

زهرا بازیار روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به اوج گردشگر پذیری استان بوشهر از نیمه زمستان، اعلام کرد: با هدف رونق گردشگری و معرفی و فروش صنایع دستی دشتستان، نمایشگاه موقت صنایع دستی با حضور ۲۵۰ مرد و زن هنرمند آغاز به کار کرد و صبح و عصر پذیرای بازدید کنندگان است.

وی افزود: در این نمایشگاه ۱۰۰ هزار دست بافته در آن به نمایش گذاشته شده است اما تا عید نوروز با حضور غرفه‌های بیشتر، گسترش می‌یابد.

رئیس خانه حصیر آبپخش ادامه داد: شهر ملی حصیر و کپو ایران بیش از یکهزار هنرمند و ۲ تعاونی فعال در این زمینه دارد و ثبت ملی آن سبب رونق تولید این دست بافته‌ها در آبپخش شده است.

بازیار با بیان اینکه در این مدت دست‌بافته‌های صنعتگران آبپخشی در پنج مرحله صادر شده است، گفت: در یکسال گذشته ۲۰ هزار محصول حصیر و کپو این شهر به بازارهای قطر، امارات، عراق و در شماری محدود به انگلستان و کانادا ارسال شده است.

نمایشگاه صنایع دستی بوشهر در شهر ملی حصیر گشایش یافت

وی گفت: با توجه به اینکه بافت حصیر و کپو در آبپخش قدمتی بیش از یک قرن دارد، بسیاری از فعالان این عرصه بیش از ۵۰ سال سن دارند و بر اساس قوانین و بخش‌نامه‌های موجود مشمول دریافت تسهیلات نمی‌شوند و این امر آنها را دلسرد می‌کند.

بازیار اضافه کرد: لازم است در راستای ایجاد انگیزه برای ادامه فعالیت در این حوزه مزیتی دشتستان در زمینه بیمه بافندگان و تخصیص تسهیلات تسهیل‌گری شود.

آبپخش دشتستان دی ماه ۹۹ از سوی شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی به عنوان شهر حصیر و کپو بافی ثبت ملی شد؛ این شهر ۲۰ کیلومتر با برازجان به عنوان مرکز شهرستان و ۸۰ کیلومتر با بوشهر فاصله دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha