بخشهای اقتصادی مزیت دار خراسان رضوی دانش بنیان نیستند+ فیلم

مشهد-ایرنا- رییس پارک علم و فناوری خراسان گفت: معادن و کشاورزی ۲ بخش مزیت دار اصلی خراسان رضوی است اما در حوزه صنایع معدنی، شرکت دانش بنیانی وجود ندارد و تعداد آنها در حوزه کشاورزی هم تنها ۱۵ مورد است.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا، مسعود میرزایی در نشست تخصصی "چگونه دانش بنیان شویم" در محل پارک علم و فناوری خراسان افزود: ایران در حوزه تولید علم جزء پنج کشور دنیا است اما این علم را به نحو مطلوب به مصرف نرسانیده است و پارکها درصدد هستند این علم را مصرف کرده و به ثروت آفرینی برسانند.

وی اضافه کرد: برنامه کلان در حوزه پارکهای علم و فناوری آن است که این اماکن علمی از حالت مینیاتوری و فانتزی صرف خارج شوند تا برای نظام خروجی داشته باشند و در این راستا پارک علم و فناوری خراسان مزیتهای استانی را در اولویت قرار داده است.

رییس پارک علم و فناوری خراسان گفت: طی ۲ دهه گذشته باطله های زیادی در منطقه سنگان خواف از محل معادن سنگ آهن در خراسان رضوی ذخیره شده است که در راستای بهره گیری از این باطله ها، پارک درصدد ایجاد پردیس صنایع معدنی در سنگان برآمده تا با بهره گیری از علم و اقتصاد دانش بنیان یک زنجیره ارزشی ایجاد کند.

میرزایی دومین اقدام پارک علم و فناوری خراسان را تامین امنیت غذایی دانست و گفت: خراسان رضوی زون ویژه صنایع غذایی و کشاورزی در کشور است و در این راستا نخستین دهکده فناوری و نوآوری در عرصه کشاورزی، صنایع غذایی و منابع طبیعی کشور در این استان تاسیس شد.

وی سومین اقدام این نهاد را در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی ذکر و بیان کرد: شرکتهای دانش بنیان یا تولیدی در استان فاقد پیوست فرهنگی هستند در حالی که خراسان رضوی سالانه پذیرای ۳۰ میلیون زائر است که ثروت هنگفتی به شمار می رود اما همواره سوغات شهر مشهد زعفران و نبات و برخی اقلام معمول بوده است.

رییس پارک علم و فناوری خراسان گفت: در این راستا شرکت دانش بنیانی ایجاد شده که انگشتری با طرح سنگ ضریح مرقد امام رضا(ع) طراحی و تولید کرده و یک بسته سوغات جدید با هزینه تمام شده ۵۰۰ هزار تومان ایجاد کرده که از این محل برای ۱۴۰ نفر شغل ایجاد شده است.

میرزایی برگزاری طرح "منش" (مردمی سازی، نقطه زنی و شبکه سازی) را از دیگر برنامه های پارک علم و فناوری خراسان برشمرد و گفت: زمانی علم به مصرف می رسد که تمام طبقات جامعه به صورت مستقیم و غیرمستقیم از آن بهره مند شوند لذا مردمی سازی باید سرلوحه هر اقدامی باشد.

وی در تشریح مساله "نقطه زنی" در طرح منش اظهار داشت: به عنوان مثال خراسان رضوی در بخش ماشین سازی و قالب سازی ظرفیتهای بسیاری دارد اما تولید آنها کلاسیک بوده و از فناوریهای روز به دور است از این رو ما با نقطه زنی در این بخش درصدد رسوخ فناوری به این حوزه و ثروت آفرینی و اشتغال‌زایی برای آن هستیم.

مسوول سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن خراسان رضوی نیز در این نشست گفت:قانونی به نام "حمایت از ساخت داخل" وجود دارد که می تواند فرصتی برای شرکتهای دانش بنیان باشد.

احسان خانه آباد افزود:اگر شرکتهایی نسبت به واردات اقلامی که نمونه داخلی ندارند اقدام کنند ما مشخصات فنی این اقلام وارداتی را گرفته و آنها را به تایید اداره استاندارد می رسانیم و در صورتی که هر یک از شرکتهای دانش بنیان موفق به ساخت آن کالا شد، واردکننده موظف است محصول آن شرکت دانش بنیان را خریداری کند در غیر این صورت با واردکننده برخورد قانونی می شود.

وی تاکید کرد: شرکتهای دانش بنیان باید به سمت نیازسنجی در کشور پیش روند به ویژه ورود دانش بنیانی ها به سمت ابداع وسایل کم مصرف که کشور به شدت در این بخشها دچار مشکل است ضرورت دارد.

طبق اعلام در این همایش، ۴۲۹ شرکت دانش بنیان در خراسان رضوی وجود دارد که از نظر تعداد در رتبه سوم کشور هستند و از ابتدای امسال تاکنون ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکتهای دانش بنیان استان پرداخت شده است که استان از این حیث رتبه دوم را در کشور دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha