۵ بهمن ۱۴۰۱، ۰:۱۸
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 85008828
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عربی ۲۱: طالبان به زنان برای از سرگیری فعالیت در مراکز غیردولتی اجازه می دهد

تهران- ایرنا-پایگه خبری "عربی ۲۱" سه شنبه شب به نقل از برخی رسانه‌های داخلی افغانستان گزارش داد که طالبان که اواخر سال گذشته مانع از همکاری و فعالیت زنان با مراکز غیر دولتی شده بود، به آنها اجازه همکاری با آنها را خواهد داد.

به گزارش ایرنا به نقل از این پایگاه خبری، چند روز پیش سه مرکز غیردولتی افغانستان فعالیت‌ خود را به شکل جزیی با حضور کارمندان زن از سر گرفتند.

این مؤسسات پس از آن فعالیت خود را از سر گرفتند که تضمین‌هایی از مقامات طالبان درباره این دریافت کردند که زنان می‌توانند به فعالیت‌های خود در حوزه بهداشت ادامه دهند.

وزارت اقتصاد افغانستان ۲۴ دسامبر (۳ دی ماه) سال جاری به بهانه آن که مدعی بود که شکایت‌های جدی از رعایت نشدن حجاب را دریافت کرده است، مانع از فعالیت زنان در مراکز غیردولتی شد.

پس از این اقدام، بلافاصله چند نهاد غیردولتی از جمله کمیته بین‌المللی نجات (IRC)، کودکان را نجات دهید (Save the Children) و سازمان CARE در اعتراض به این تصمیم فعالیت‌های خود را در افغانستان متوقف کردند.

اما این نهادها در چند روز گذشته در برخی مناطق کمک‌رسانی در دو حوزه بهداشت و غذا را با حضور کارمندان زن خود بار دیگر آغاز کردند.

سمیره سید رحمان، یک کارمند زن مسؤول در کمیته بین‌المللی نجات به خبرگزاری فرانسه گفت: فعالیت‌هایمان در حوزه بهداشت را در چهار منطقه با کارمندان زن بار دیگر شروع کردیم.

کمیته بین‌المللی نجات نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، به گفت وگوها با مقام مسؤول منطقه‌ای برای ازسرگیری فعالیت‌های بهداشتی و غذایی در دیگر مناطق ادامه می‌دهیم.

براساس اعلام وزارت اقتصاد افغانستان، حدود یکهزار و ۲۶۰ نهاد غیر دولتی در این کشور فعالیت دارند و هزاران کارمند زن در مناصب مهم در برنامه‌های امداد رسانی غذا و در حوزه‌های بهداشت و آموزش فعالیت دارند.

از سوی دیگر، سازمان "کودکان را نجات دهید" در بیانیه‌ای از سرگیری فعالیت‌های خود در حوزه بهداشت خبر داد.

این سازمان اعلام کرد که از مسؤولان مربوطه تضمین های روشن و مطمئنی دریافت کردیم مبنی بر این که کارمندان خانم ما در امنیت خواهند بود و می‌توانند بدون هیچ مانعی به فعالیت بپردازند.

همچنین سازمان CARE نیز در بیانیه‌ای از فعالیت دوباره بهداشتی و غذایی خود در افغانستان با کارمندان زن و مرد خبر داد.

عبد الرحمان حبیب، سخنگوی وزارت اقتصاد دولت طالبان اعلام کرد: نهادهای غیردولتی فعال در حوزه بهداشت با حضور کارمندان خانم فعالیت دارند، ما به آنها برای کمک به کودکانی که دچار سوء تغذیه هستند و دیگر زنان در حوزه خدمات بهداشتی نیازمندیم.

این مقام وزارت اقتصاد طالبان افزود: همه این زنان طبق ارزش‌های دینی و فرهنگی ما کار می‌کنند.

برخی از مسؤولان این سازمان اعلام کردند: مذاکرات با مسؤولان طالبان برای موافقت با فعالیت زنان در دیگر حوزه‌ها از جمله آموزش، آب و فاضلاب و توزیع غذا ادامه دارد.

یک مقام مسؤول که با یک نهاد غیردولتی خارجی در زمینه امدادی همکاری می کند و خواست هویتش محفوظ بماند، در این باره گفت: امیدواریم بزودی دستورالعمل‌های تازه ای صادر شود.

یک کارمند فعال که با نهاد غیردولتی خارجی در زمینه امدادی همکاری می کند، نیز مشروط بر این که هویتش فاش نشود، افزود: احتمالا مسؤولان، دیگر بخش‌ها را بصورت گزینشی برای زنان باز کنند.

وی اضافه کرد: وزارت اقتصاد افغانستان دلایل این امر را بررسی خواهد کرد و در صورت دست یافتن به توافق، از نهادهای غیردولتی خواهد خواست شرایط کاری مناسبی را برای کارمندان زن فراهم کنند.

از زمان روی کارآمدن دوباره طالبان در آگوست ۲۰۲۱ ( ۲۰ مرداد ۱۴۰۰)، این گروه محدودیت‌هایی برای زنان افغان اعمال کردند که موجب شد، آنان از زندگی عادی خود دور بمانند.

از جمله این محدودیت‌ها، آن است که مقطع دبیرستان برای دختران ممنوع شده و بسیاری از زنان اجازه کار در مراکز دولتی را ندارند.

سازمان ملل متحد جمعه گذشته گزارش داد "امینه محمد" معاون دبیرکل این سازمان در سفری به قندهار، نگرانی خود را نسبت به موارد نقض حقوق زنان در افغانستان به مقامات طالبان اعلام کرده است.

امینه محمد پس از سفر چهار روزه خود به افغانستان و دیدار با مقامات طالبان در کابل در بیانیه‌ای گفت:پیام من بسیار روشن بود، در حالی که معافیت‌های مهم اعطا شده را به رسمیت می‌شناسیم، اما این محدودیت‌ها ضمن نقض حقوق زنان و دختران افغانستانی و محروم کردن آنها از دریافت خدمات جامعه، موجب می شود که آینده آنها تنها محدود به خانه شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha