سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی در مازندران و گلستان برای تقویت شبکه برق

ساری- ایرنا- مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران وگلستان گفت: برای گذر موفق از پیک بدون خاموشی برق سال آینده ،دو هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ساخت پست‌های انتقال فوق توزیع برق در حال انجام است.

کوروش موسوی تاکامی روز چهارشنبه به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در نشست با خبرنگار ایرنا ، با اشاره به فعال بودن یکهزارو ۶۵۰ مگاوات نیروگاه حرارتی از ابتدای دولت در استان های مازندران و گلستان ،افزود: ساخت ۱۰نقطه نیروگاهی به ظرفیت هفت هزار مگاوات درمناطقی از دو استان در دستور کار قرار دارد تا ظرفیت نیروگاهی چهار هزار مگاواتی این منطقه به۱۱ هزار مگاوات برسد.

وی با توضیح این نکته که طبق بررسی آماری کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایجاد نیروگاه ها سمت و سو و پیشرفت های خوبی داشت به طوری که اکنون ۹۰ هزار مگاوات برق تولید می شود که نیاز کشور به طور متوسط ۷۰ هزار مگاوات است ، ادامه داد: همسو به رویکرد توسعه و رفاه مردم با توجه به برنامه ریزی برای ساخت ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه در کشور تا پایان دولت سیزدهم، توسعه نیروگاه نکا و گلستان و برنامه ریزی برای احداث نیروگاه‌های جدید در محمودآباد و ساری از اولویت های صنعت برق کشور قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران وگلستان، میزان رشد مصرف برق در دو استان مازندران و گلستان را بدلیل حضور خوش نشین‌ها دو برابر به نسبت دیگر مناطق عنوان کرد و افزود: با راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی و تجدید پذیر بخشی از نیاز برق این منطقه تامین می شود.
وی به موضوع پیک مصرف در استان‌های مازندران و گلستان اشاره کرد و گفت: دو استان در پیک مصرف گذشته با تولید سه هزار و ۴۰۰ مگاوات برق، ۵ هزار مگاوات نیاز مصرف اصلاح شده داشتند که این میزان هفت تا ۸ درصد مصرف کشور و دو هزار مگاوات برق بیشتر از حد طبیعی بود که از استان‌های همجوار تامین شد.
موسوی تاکامی تولید انرژی در دو استان مازندران و گلستان را بیشتر از مصرف این استان ها دانست و توضیح داد که که در ساعات پیک با بهم خوردن تراز، تامین و خرید برق از واحدهای تولید پراکنده در این زمان‌ها صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان در گزارشی به موفقیت دولت سیزدهم در تابستان بدون خاموشی امسال در این منطقه اشاره کرد و گفت: برای گذر از پیک تابستانی که گذشت حدود دو هزار مگاولت آمپر ترانسفورماتور در پست های انتقال فوق توزیع نصب شد که تقریبا معادل ۳۰ درصد ظرفیت پیک بوده است.

موسوی ادامه داد: با اجرای این طرح ولتاژ در استان های مازندران و گلستان تثبیت شد و درنتیجه برق مطمئن، پایدار و بادوام تحویل مشترکان شده است ، موضوعی که سبب رضایتمندی مردم شد.

وی با توضیح این که تولید و استفاده از انرژی برق در منطقه مازندران و گلستان در سال های پس از انقلاب روند توسعه ای خوبی داشته است، گفت: اکنون صد درصد روستاهای دارای ۱۰ خانوار این منطقه از نعمت برق برخوردارند ، درحالی که این آمار قبل از انقلاب کمتر از ۶ درصد بوده است.

تابستان بدون خاموشی سال آینده با آغاز دو هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در مازندران و گلستان

مدیریت مصرف انرژی برق تنها راه عبور از پیک مصرف و صرفه جویی در بیت المال است

وی با ذکر این نکته که سرمایه گذاری در ایجاد زیر ساخت های تولید برق به خصوص نیروگاه ها بسیار زیاد است و از آن جایی که انرژی برق قابل ذخیره نیست، گفت: در تمام دنیا پیک مصرف وجود دارد که باید با مدیریت و مصرف بهینه از این زمان پیک عبور کرد .

وی اظهار داشت: طبق بررسی ها زمان پیک مصرف برق که در کشور جمهوری اسلامی ایران طی سال فقط ۱۲۶ روز و آن هم حدود ۵ ساعت از شبانه روز است، پس نمی توان برای جبران حدود ۲۰ هزار مگاوات برق مورد نیاز به نسبت ساعت های غیر پیک سرمایه گذاری کلانی را انجام داد ، چراکه اصلا توجیه اقتصادی ندارد.

موسوی ادامه داد: تمامی کشورهای دنیا با پیک مصرف انرژی برق مواجه می شوند و برای گذر از این چالش مدیریت و مصرف بهینه را عملیاتی می کنند ، این که دمای کولر را متناسب با شرایط تنظیم کنیم ، یا لوزام پرمصرف از جمله اتو را در زمان پیک روشن نکنیم و مهمتر این که صنایع بزرگ پرمصرف به جای فعالیت در روز ،تولید اصلی را به ساعت های شب که خنک تر است شیفت بدهند ، نمونه های بسیار ساده اما مهم برای مدیریت و مصرف بهینه انرژی برق و در نهایت عبور از گذر پیک است.

وی گفت: مقوله ای از نمونه مدیریت بارز انرژی برق طی یکسال گذشته از سوی دولت سیزدهم است که با همکاری مردم و مسوولان عملیاتی شد و نتیجه آن این که حتی یکساعت خاموشی و قطعی برق رخ نداده است.

وی متوسط مصرف انرژی برق در مازندران و گلستان را حدود سه هزار مگاوات دانست و گفت: در پیک مصرف این رقم به حدود چهار هزار مگاوات می رسد که این افزایش نیاز با مدیریت قابل جبران است ،تاکید می کنم در حال حاضر در کشور به اندازه نیاز مصرف ،نیروگاه ایجاد شده است، اما در زمان پیک مصرف باید فرهنگ همکاری در مدیریت مصرف عملیاتی و گسترش بیابد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان با بیان این که تحریم ها علیه ایران سبب مشکلاتی در تهیه و توزیع انواع کالاها در کشور شده است، گفت: طی یک سال گذشته با مدیریت مصرف بار انرژی برق ، صنایع و واحدهای تولیدی بزرگ بدون قطعی برق به کارشان ادامه دادند و این را مدیون توجه دولت در تخصیص اعتبار و صد البته همکاری مردم و مشارکت آنان در مدیریت و مصرف بهینه برق در زمان پیک هستیم.

وی تصریح کرد: طبق بررسی های آماری در تابستان امسال و زمان پیک مصرف برق تا ۲۰ درصد بیشتر از تابستان سال قبل برای واحد های بزرگ تامین کردیم تا به تولید لطمه ای وارد نشود.

وی هوشمند سازی و مدیریت مصرف را اولویت برنامه‌های صنعت برق دانست و گفت: در حال حاضر یکی از مهمترین کار ما برای مدیریت مصرف راه اندازی سیستم‌های هوشمند است که با نصب کنتورهای هوشمند و اندازه گیری مبادی به صورت آنلاین بتوانیم مصرف مشترکین را کنترل کنیم تا بتوانیم ظرفیت تولید را به سمت افزایش پیش برده و مدیریت مصرف کنیم.

وی تولید تجهیزات و امکانات هایتک در هوشمند سازی و مدیریت مصرف برق را ضروری دانست و گفت: باید به سمت توسعه پایدار انرژی حرکت کنیم، خطه شمالی مازندران و گلستان به دلیل شرایط ویژه و برخورداری از مواهب طبیعی دارای خوش نشین ها و ویلا سازی هایی است که برای حل معضل کمبود انرژی برق باید از انرژی های دیگر مثل انرژی تجدید پذیر زباله ، خورشید و آب و باد استفاده کرد.

افتتاح ۵۰۰ میلیارد تومان طرح صنعت برق در دهه فجر مازندران

وی با بیان این که در دهه فجر امسال نیز ۵۰۰ میلیارد تومان طرح توسعه ای خطوط تغذیه برق در مازندران آماده افتتاح شده است، گفت: طبق برنامه و بر اساس نیاز سنجی هایی که صورت گرفته ،تا پایان دولت سیزدهم یعنی سه سال آینده میزان تولید برق در نیروگاه های مازندران و گلستان به ۱۱ هزار مگاوت افزایش می یابد و برای رسیدن به این میزان سالی ۲ هزار میلیارد تومان طرح باید در این دو استان سرمایه گذاری شود.

وی به نیروگاه های مقیاس کوچک مازندران و گلستان با ظرفیت اسمی ۳۷۰ مگاوات اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۵۶مگاوت برق توسط این نیروگاه ها تولید می شود که تا پایان امسال با افتتاح چند نیروگاه به ۳۰۰ مگاوات افزایش می یابد.

موسوی از در دست اجرا بودن چند نیروگاه مقیاس کوچک با تولید ۲۰۰ مگاوات برق در منطقه مازندران وگلستان خبر داد .

موسوی یکی از مهمترین چالش های برق منطقه ای مازندران و گلستان در اجرای طرح های تغذیه خطوط را معارضان محلی و دستگاه های اجرایی از جمله منابع طبیعی ، محیط زیست و جهاد کشاورزی دانست و گفت: از آن جایی که قوانین ومقررات در اجرای این طرح ها وجود دارد ، اما بیشتر معترضان به این قوانین بی توجهی می کنند ، مقوله ای که سبب شد تا شاهد کند و یا تعطیلی شدن اجرای طرح ها باشیم که این موضوع علاوه بر این که شرکت متحمل پرداخت تاخیر در جریمه به پیمانکاران می شود ، ارزش سرمایه گذاری طبق قرار داد نیز به دلیل طولانی شدن با پیمانکاران متفاوت می شود.

مرکز نوآوری و هوشمند سازی دانش بنیان در مازندران

وی از تشکیل و راه اندازی مرکز نوآوری و هوشمند سازی دانش بنیان در صنعت برق منطقه ای مازندران و گلستان در ساری خبر داد و گفت: این مرکز آماده ارایه امکانات تسهیلات به همراه دفتر محل کار به شرکت های دانش بنیان است تا نیازها ، امکانات و تجهیزات پیشرفته صنعت برق را تامین و تولید کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha