تئاتر ایران شاهد شکل‌گیری نسلی نو است/ کودتای ۲۸ مرداد در جشنواره تئاتر فجر

تهران- ایرنا- کارگردان «فنجان در طوفان چای» منتخب چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر در بخش صحنه‌ای از قم، مهمترین ویژگی این دوره از جشنواره را حضور استعدادهای جوان از شهرستان‌ها و استان‌های کشور عنوان کرده و می‌گوید نسل نویی در تئاتر ایران در حال شکل‌گیری است.

مرتضی مرتضوی‌راد در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: ویژگی خاص این دوره جشنواره تئاتر فجر حضور چشمگیر گروه‌های تئاتر از شهرستان‌هاست که بسیار جوان و خلاق هستند.

نقطه قوت جشنواره حضور جوانان پرانرژی شهرستانی و تصمیم درستی است که مرکز هنرهای نمایشی برای احیای جشنواره منطقه‌ای گرفت

وی که نخستین بار است در جشنواره تئاتر فجر ارائه اثر دارد، گفت: سال‌های گذشته نام‌های آشنای بیشتری در جشنواره تئاتر فجر می‌دیدیم اما اگر چه این دوره کمتر شده است و تا حدودی می‌تواند این رویداد را تحت تاثیر قرار دهد اما نقطه قوت آن حضور جوانان پرانرژی شهرستانی و تصمیم درستی است که مرکز هنرهای نمایشی برای احیای جشنواره منطقه‌ای گرفت.

ایجاد شور و نشاط جدید با احیای جشنواره‌ منطقه‌ای

مرتضوی‌راد افزود: احیای جشنواره منطقه‌ای باعث ایجاد شور و نشاط جدید در بین گروه‌های تئاتری شد. این پدیده در مناطق مختلف به خوبی برگزار و باعث شد کارهای گروه‌های شهرستانی و استانی بسیار خوبی به مرحله منطقه ای و از آنجا به جشنواره اصلی راه یابند و مطمئنم در نتیجه آن برگزاری جشنواره‌ای به بهترین شکل از نظر کیفی را شاهد خواهیم بود.

تئاتر ایران شاهد شکل‌گیری نسلی نو است/ کودتای ۲۸ مرداد در جشنواره تئاتر فجر

در حال عبور از مرکزیت تهران در تئاتر هستیم

در دوره‌های پیشین فقط فیلم آثار به دبیرخانه ارسال می‌شد که نمی‌توانست ملاک خوبی برای انتخاب آثار باشداین کارگردان تئاتر گفت: از این که فقط تهران مرکز تئاتر تهران باشد عبور می‌کنیم و شاهد ظهور گروه‌های خوب تئاتری از شهرهای مختلف از جمله قم، کرمان و شیراز هستیم که بسیار عالی کار می‌کنند. اما مساله مهم تامین زیرساخت‌ها و سالن‌های مناسب برای تمرین و اجرای گروه‌های تئاتر شهرستانی است که اگر جدی‌تر گرفته شود اتفاق‌های خوبی را در این عرصه شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: در دوره‌های پیشین فقط فیلم آثار به دبیرخانه ارسال می‌شد که نمی‌توانست ملاک خوبی برای انتخاب آثار باشد. عادلانه‌ترین شکل حضور در جشنواره فجر این است که اثر در ابتدا به جشنواره استانی می‌رود و اگر تایید شد به مرحله منطقه‌ای راه یافته و در صورت عبور از این مرحله به جشنواره فجر می‌رسد.

مرتضوی‌راد گفت: نباید انتظار داشته باشیم با توجه به دسترسی‌هایی که در تهران به امکانات، اساتید و بودجه وجود دارد، خروجی کار گروه‌های شهرستانی و استانی هم به همان نسبت باشد. نبود امکانات و زیرساخت‌های لازم و محدودیت‌ها باعث خشکاندن خلاقیت این گروه‌ها می‌شود.

تئاتر ایران شاهد شکل‌گیری نسلی نو است/ کودتای ۲۸ مرداد در جشنواره تئاتر فجر

وی این را هم اضافه کرد که کثرت مراکز فرهنگی روی تماشاگرها هم تاثیر گذاشته و این در تقویت آثار و نمایش‌ها در شهرستان‌ها کمک بسزایی می‌کند.

مرتضوی‌راد درباره داستان طوفان در فنجان چای هم گفت: این نمایش در خصوص کودتای ۲۸ مرداد است. منتها روایت صرف تاریخی نیست و بیشتر تاکید بر نقش مردم در اتفاق‌ها و آگاهی و دانشی است که مردم نسبت به این اتفاق‌ها دارند.

تئاتر ایران شاهد شکل‌گیری نسلی نو است/ کودتای ۲۸ مرداد در جشنواره تئاتر فجر

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha