۴۰ درصد از حوادث کار خراسان رضوی مربوط به ساختمان‌سازی است 

مشهد-ایرنا- مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: افزون بر ۴۰ درصد از حوادث ناشی از کار در این استان مربوط به حوزه ساختمانی و ساختمان‌سازی بوده که در مواردی منجر به فوت کارگر شده است.

ابراهیم رضازاده روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: ۴۸۹ مورد حادثه ناشی از کار در خراسان رضوی طی ۹ ماه امسال گزارش شده که از این تعداد بخش ساختمان سازی با ۲۰۳ مورد بیشتری حوادث را داشته است.

وی بیان کرد: ضمن اینکه از مجموع حوادث کار رخ داده طی این مدت در خراسان رضوی۳۷ مورد منجر به فوت کارگر شده که از این تعداد ۲۰ مورد مربوط به فوت کارگران بخش ساختمانی بوده است.

وی به ارایه آخرین گزارشهای مربوط به بازرسی از واحدهای تولیدی و کارگاهها در استان خراسان رضوی پرداخت و گفت: در این مدت ۱۸ هزار و ۴۸۷ مورد بازرسی از سطح کارگاههای تولیدی استان انجام گرفته که از این تعداد ۲ هزار و ۹۸۴ مورد مربوط به بخش ساختمان بوده است.

دستمزد دی‌ماه کارگران باید پرداخت شود

مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوالی در خصوص حق و حقوق کارگرانی که دیماه امسال واحد تولیدی آنان به دلیل سرما و محدودیتهای ناشی از مصرف انرژی منجر به تعطیلی یا فعالیت کمتر از ظرفیت اسمی خود شده اند، افزود: دستمزد و حق و حقوق کارگران واحدهای تولیدی و کارگاه های که دی ماه امسال به دلیل محدودیتهای نشات گرفته از مصرف انرژی، به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل درآمده اند باید پرداخت شود.

رضازاده اظهار داشت: طبق گزارشهای رسیده، کارفرمایان به صورت توافقی دستمزد کارگران را پرداخت کرده اند که عموما این کار انجام شده است یا اینکه اگر اختلاف نظری در این خصوص بین کارگر و کارفرما به وجود آمده، بین خود حل و فصل کرده اند.

وی بیان کرد: تا این لحظه شکایت یا نارضایتی خاص یا حادی از سوی کارگران بابت عدم پرداخت دستمزد دیماه آنها از سوی کارفرمایان به اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی اعلام نشده است که این اداره کل به صورت رسمی وارد قضیه شود.

مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: این اداره کل تلاش کرده است از طریق کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار و کارگر و تشکلهای کارگری استان، رایزنی های لازم را انجام دهد تا کارفرمایان حق و حقوق دی ماه کارگران را پرداخت کنند، لذا تاکنون مورد یا شکایتی در این زمینه دریافت نشده است.

رضازاده بیان کرد: در صورتی که هر یک از واحدهای تولیدی در خراسان رضوی در پرداخت دستمزد کارگران قصور داشته باشند، این موضوع از طریق اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قابل پیگیری خواهد بود، در این زمینه به سوالات کارفرمایان و کارگران نیز پاسخ داده می شود.

 ۴۰ درصد از حوادث کار خراسان رضوی مربوط به ساختمان‌سازی است 

هر خاتمه کاری بین کارگر و کارفرما به معنای تعدیل نیرو نیست

مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در ۹ ماهه امسال ۱۳ هزار و ۱۴۰ نفر از بخشهای مختلف خاتمه فعالیت داده اند، گفت: قانون کار قطع رابطه کاری را پیش بینی کرده است، اما این قطع ارتباط نمی تواند جنبه منفی به معنای تعدیل نیرو توسط کارفرما داشته باشد زیرا ممکن است این افراد دوباره به چرخه کار بازگردند یا در جای دیگری مشغول به کار شوند.

وی خاطر نشان کرد: در این مدت ۱۳ هزار و ۶۰۰ نفر در خراسان رضوی مقرری بگیر بیمه بیکاری بوده اند، اما این میزان در مدت مشابه پارسال ۱۳ هزار و ۴۹۱ نفر بود، این آمار نشان می دهد که تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری نسبت به سال گذشته تغییر زیادی نداشته، با وجود اینکه در این مدت خاتمه کار بین کارگر و کارفرما وجود داشته اما بسیاری از بیکاران به چرخه کار بازگشته اند.

به گزارش ایرنا، از زمان شروع سرمای شدید و زیر ۲۰ درجه در مشهد و سایر نقاط خراسان رضوی طبق مصوبه ستاد انرژی استان، صاحبان صنایع خراسان رضوی برای تامین گاز بخش خانگی همکاری و مصرف گاز خود را قطع کردند و همچنین ساعات فعالیت خود را کاهش دادند.

پس از بهتر شدن شرایط آب و هوایی، صاحبان صنایع خراسان رضوی از روز چهارشنبه هفته گذشته تاکنون طبق مصوبه ستاد انرژی استان ملزم به استفاده از سوخت دوم و همچنین کاهش میزان تولید خود شدند، به طوری که می بایست با ۵۰ درصد از ظرفیت اسمی خود فعالیت داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha