استاندار: استان مرکزی باید به قطب تولید انرژی خورشیدی کشور تبدیل شود

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: این استان باید به قطب تولید انرژی خورشیدی کشور تبدیل شود و ظرفیت‌های خوبی در این راستا  در استان مرکزی وجود دارد.

به گزارش ایرنا، «فرزاد مخلص‌الائمه» عصر چهارشنبه در نشست ستاد انرژی‌های تجدیدپذیر استان مرکزی در اراک، افزود: این استان در تولید سایر انرژی‌ها خیلی ظرفیت فوق‌العاده‌ای ندارد، البته کارهایی در دست اجرا است، اما تمرکز بر انرژی خورشیدی است و باید تلاش شود تا سلول‌های خورشیدی در جای جای استان مشاهده شود.

وی بیان کرد: استان مرکزی به لحاظ ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که دارد، برای نخستین‌بار و به عنوان تنها استان کشور، ستاد توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را تشکیل داد.

استاندار مرکزی ادامه داد: با شرایط فعلی کشور، روند استفاده از انرژی‌های فسیلی به این شکل قابل استمرار نیست و آنچه تمام شدنی باشد، یک روز تمام می‌شود و انرژی‌های فسیلی و مبتنی بر حامل‌های فسیلی پایان می‌یابد.

مخلص‌الائمه اظهار داشت: انرژی‌های فسیلی صرف‌نظر از مشکلات زیست‌محیطی، تمام شدنی هستند و این موضوع مهمترین مسئله پیش‌روی کشور است و سرمایه‌گذاری در این حوزه پاسخگو نیست و دنیا نیز به طور جدی از این مسئله فاصله می‌گیرد و به تجدیدناپذیرهایی مانند انرژی هسته‌ای و یا تجدیدپذیرها رو می‌آورد.

وی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران هم مستثنی نیست و با وجود داشتن رتبه اول ذخایر نفت و گاز و در مقابل مصرف بالا و در حال افزایشف باید به سمت تولید انرژی‌های جدید برود.

استاندار مرکزی ادامه داد: دولت سیزدهم در برنامه خود توسعه انرژی تجدیدپذیر با ظرفیت ۱۰ هزار مگاواتی را برنامه‌ریزی کرد که در گام اول، چهارهزار مگاوات مبتنی بر انرژی خورشیدی در نظر گرفته شد.

مخلص‌الائمه بیان کرد: ایران به لحاظ تولید انرژی خورشیدی ظرفیت و موقعیت منحصر به فردی دارد، شرایط معتدل در کنار آفتاب، وضعیت مطلوبی را در اطلس انرژی‌های تجدیدپذیر ایجاد می‌کند که این شرایط در کشور وجود دارد.

وی گفت: پتانسیل تولید انرژی بادی در برخی استان‌های کشور وجود دارد اما ظرفیت تولید انرژی خورشیدی در بیشتر نقاط کشور وجود دارد و باید از این پتانسیل نهایت بهره‌گیری را کرد.

استاندار مرکزی اضافه کرد: بزرگترین کارخانه تولید تجهیزات انرژی خورشیدی در استان مرکزی است و بخشی از خط تولید این کارخانه در سفر رئیس‌جمهور افتتاح شد و روند توسعه این شرکت ادامه دارد.

مخلص‌الائمه بیان کرد: استان مرکزی در برنامه‌ریزی دولت برای چهار هزار مگاوات برق خورشیدی، تفاهم‌نامه‌ ۷۰۰ مگاواتی با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری ایران دارد و این مهم باید با شتاب ویژه پیش رود.

وی عنوان کرد: بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور بهار امسال با ظرفیت ۱۰۰ مگاوات در محلات آغاز شد و امید است هرچه زودتر وارد مدار شود و این نیروگاه به تنهایی، بیش از ۱۰ درصد به ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی کشور اضافه می‌کند و یک اتفاق خوب است.

استاندار مرکزی ادامه داد: صنعتگران باید توجیه شوند که نه در تابستان برق به اندازه کافی وجود دارد و نه در زمستان گاز، و باید به تولید انرژی‌های تجدیدپذیر پناه آوردند.

مخلص‌الائمه بیان کرد: تولید انرژی خورشیدی با صرفه است و در استان مرکزی زمین، سقف‌ و منابع خوبی وجود که می‌تواند منجر به سرمایه‌گذاری‌های مطلوبی شود.

بهره‌گیری فراوان از تولید انرژی خورشیدی در استان مرکزی ضروری است

رئیس ستاد انرژی‌های تجدیدپذیر استان مرکزی هم در این نشست گفت: ۱۶ و چهار دهم مگاوات انرژی برق‌آبی در این استان وجود دارد و از پتانسیل خورشیدی در این استان تاکنون استفاده مناسب نشده است.

«ابوالفضل عزیزآبادی» افزود: در نقاط مختلف استان مرکزی روزانه خورشید می‌تابد اما این انرژی هر روز هدر می‌رود.

وی بیان کرد: قوانین و مقرراتی که وجود دارد برای نیروگاه‌های خورشیدی دیده نشده و بزرگترین مانع قوانین و مقررات موجود است و باید فرایندی طراحی شود که داخل هر مجموعه که دخالت در ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی و تجدپذیر دارد به این مهم توجه شود.

رئیس ستاد انرژی‌های تجدیدپذیر استان مرکزی ادامه داد: مصرف انرژی در این استان بالا است و به واسطه تولید برق، آلودگی هوای ناخواسته نیز ایجاد شده و وضعیت خوبی در استان مرکزی وجود ندارد و باید همه تلاش‌ها برای افزایش تولید انرژی خورشیدی به کار گرفته شود.

عزیزآبادی تصریح کرد: شرایط اقیلمی، اختلاف سطح از دریا و زمان تابش خورشید در استان مرکزی عالی است اما جذابیتی برای سرمایه‌گذاری خورشیدی دیده نمی‌شود که نیاز است فرهنگ‌سازی و تبلیغات لازم مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: پیک‌بار مصرف برق استان مرکزی از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور است که در برخی سال‌ها از ۱۵ اردیبهشت آغاز می‌شود و در این مدت، اوج تابش خورشید نیز رخ می‌دهد که باید شهرک‌های صنعتی و واحدهای تولیدی انرژی موردنیاز خود را از طریق خورشید تولید کنند.

رییس ستاد انرژی‌های تجدیدپذیر استان مرکزی افزود: همچنین صنایع جدید باید مکلف شوند که سقف سالن‌ها وانبارهای خود را مجهز به انرژی خورشیدی کنند تا هم از منفعت اقتصادی استقاده کنند و هم در پیک‌بار، آسیب واحدهای آنها به حداقل برسد.

عزیزآبادی بیان کرد: پتانسیل افزایش غرق‌آبی نیز در استان وجود دارد و شرکت آب منطقه‌ای باید شرایطی را ایجاد کند تا سرمایه‌گذاران بیشتری برای نیروگاه‌های برق آبی جذب شوند.

تلاش برای تحقق تامین ۲۰ درصدی انرژی خورشیدی از سوی ادارات ضروری است

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر هم در ادامه این نشست گفت: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، باید پنج درصد از ظرفیت نیاز مصرف برق کشور از طریق انرژی تجدیدپذیر تامین می‌شد که این رقم در زمان تصویب قانون، معادل پنج هزار مگاوات بود و به دلایل مختلف محقق نشد و تنها یک‌هزار مگاوات آن عملیاتی شد که معادل ۲۰ درصد برنامه است.

«مجتبی داودآبادی» افزود: همچنین مقرر شده بود ادارات دولتی و نهادها، ۲۰ درصد انرژی مصرفی خود را از انرژی خورشیدی تامین کنند که این مهم هم محقق نشد و یکی از دلایل آن بود که ادارات بودجه‌های عمومی دارند و باید ردیف مشخصی برای آنها تعریف می‌شد و اعتبارات اصلی در موافقت‌نامه‌ها جدی گرفته نشد.

وی بیان کرد: هنوز دیر نشده و یکی از راه‌های مهم برای افزایش تولید انرژی خورشیدی، مشارکت سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی است تا سهم ۲۰ درصدی قانون محقق شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر ادامه داد: اگر منابع مالی وجود داشته باشد، سرعت پروژه‌های تولید انرژی خورشیدی طولانی نیست و در کمتر از یک سال ایجاد می‌شود.

داودآبادی یادآور شد: قانون هوای پاک وزارت نیرو را مکلف کرده تا در راستای توسعه تولید برق، ۳۰ درصد به انرژی‌های تجدپذیر اختصاص یابد.

وی گفت: بر اساس برنامه مدون چهار ساله دولت سیزدهم، وزارت نیرو تولید ۳۵ هزار مگاوات برق را در دستور کار دارد که حدود ۱۰ هزار مگاوات آن باید انرژی‌های تجدیدپذیر باشد که این مهم در قالب سه بسته تدوین شده است و در گام نخست، چهار هزار مگاوات نیروگاه‌های خورشیدی بالای ۱۰ مگاوات تا ۲۰۰ مگاوات در نظر گرفته شد.

۲۹ مگاوات انرژی تجدیدپذیر در استان مرکزی وجود دارد که سه و ۲ دهم آن نیروگاه خورشیدی و بقیه برق‌آبی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha