۶ بهمن ۱۴۰۱، ۸:۰۰
کد خبر: 85009970
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نفس‌های آخر تروریست‌ها در شمال غرب سوریه

۶ بهمن ۱۴۰۱، ۸:۰۰
کد خبر: 85009970
نفس‌های آخر تروریست‌ها در شمال غرب سوریه

دمشق- ایرنا- تروریست‌های مستقر در شمال غرب سوریه نفس‌های آخر خود را می‌کشند و با برقراری رابطه احتمالی میان آنکارا – دمشق، شرایط برای آنها بسیار ناگوارتر خواهد شد و همین مساله موجب تلاطم روحی آنها شده و آنها را وادار به حملات پی در پی به مواضع ارتش سوریه در روزها و هفته‌های اخیر کرده است.

به گزارش دفتر منطقه ای ایرنا در دمشق، هم اکنون بخش های از استان ادلب (حدود ۴۰ درصد) و بخش های کمی از استان های لاذقیه، حما و حلب در شمال غرب سوریه که در مجموع کمتر از شش درصد خاک این کشور می باشد، هنوز در تصرف گروه های تروریستی – تکفیری قرار دارد و عناصر این گروه ها چند روز یکبار از این مناطق اقدام به حمله علیه مواضع ارتش سوریه می کنند.

بر اساس توافقی که اواخر تابستان سال ۲۰۱۸ میلادی، سران مسکو و آنکارا در سوچی روسیه به آن دست یافتند، ترکیه وعده داد بدون خونریزی تروریست‌های مستقر در این منطقه را خارج یا خلع سلاح کند، اتفاقی که تا به امروز رخ نداده و تروریست ها در این منطقه هر از چندگاهی به نیروهای نظامی سوریه یا پایگاه روسیه در اطراف این منطقه حمله می کنند.

از مهرماه سال ۱۳۹۴ که مرحله سوم بحران سوریه با هماهنگی نیروهای ایرانی و گروهای مقاومت تابعه، ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه در سراسر این کشور آغاز شد و تا آذر ماه ۱۳۹۶ با شکست گروه تروریستی داعش پایان یافت، یکی از اقدامات ارتش سوریه و نیروهای جبهه مقاومت اسلامی، خارج کردن تروریست ها از نقاط مختلف سوریه و انتقال آنها به استان ادلب بود و از همان زمان این استان و قسمت هایی از استان های اطراف به محل تجمع تروریست های تحریر الشام (جبهه النصره) و دیگر گروه های تروریستی به غیر از داعش تبدیل شد و از همان زمان (۲۰۱۸) به رغم توافق میان مسکو – آنکارا مبنی بر خلع سلاح تروریست ها و خروج آنها از این مواضع، اما این موضوع نه تنها اتفاق نیفتاد، بلکه ارتش ترکیه نیز با حضور غیرقانونی و ایجاد حدود ۱۰۰ پایگاه در این منطقه و حمایت از تروریست ها بر آتش درگیری ها دمید.

آخرین اقدام تروریستی تحریرالشام در بامداد دیروز (چهارشنبه) روی داد که طی آن عناصر این گروهک به منطقه کاهش تنش در شمال سوریه حمله کردند و "اولیگ ایگوروف" معاون رئیس مرکز آشتی روسیه در سوریه در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد که پنج نوبت نقض آتش بس از گروه جبهه النصره را در شمال غرب سوریه ثبت کرده که ۲ مورد آن در استان ادلب و ۲ حمله در استان لاذقیه و حمله دیگر در استان حماه انجام شده است.

این مقام روسی پیشتر نیز اعلام کرده بود که تروریست‌ها در منطقه کاهش تنش در استان ادلب برای اقدامات خرابکارانه و حمله به مواضع نیروهای ارتش سوریه و نظامیان روسی آماده می شوند.

ایگوروف اعلام کرده که اطلاعات دریافتی ما حکایت از این حمله دارد و هدف تروریست ها تشدید تنش‌ها و به تعطیلی کشاندن بندهای توافق روسیه و ترکیه در خصوص حفظ مشترک آتش بس در این منطقه است.

کارشناسان مسایل منطقه معتقدند که شرایط این روزهای تروریست ها تکفیری در شمال غرب سوریه به دلیل تلاش های دو ماه گذشته آنکارا مبنی بر رفع اختلافات با دمشق حسابی روی روح و روان تروریست ها تاثیر منفی گذاشته و اگر این اقدام صورت بگیرد، راه بازگشتی برای تروریست ها باقی نمی ماند، از این رو آنها با اقدامات هر از چندگاه خود می خواهند بگویند که توان مقابله با ارتش سوریه را دارند.

یکی از مشکلات مهم موجود در بخش هایی از استان ادلب که در تصرف تروریست ها می باشد در کنار اختلافات عمیق میان گروه های تروریستی با هم، حضور بیش از یک میلیون آواره سوری می باشد که از ترکیه به این منطقه بازگشته اند و در سرمای شدید منطقه در چادر زندگی می‌کنند.

نفس های آخر تروریست ها در شمال غرب سوریه

نبود امنیت، شغل، بهداشت، غذای کافی، سوخت و دهها مشکل دیگر از مشکلات گریبان گیر این آوارگان می باشد که به مشکلی لاینحل تبدیل شده است.

شبکه "تی آر تی ورلد" ترکیه در این باره گزارش داده که درگیری های مداوم میان گروه های مسلح موجود و همچنین ضعف زیرساخت‌ها در منطقه باعث شده تا پناهجویان به حال خود رها شوند. کمک‌های خارجی رو به کاهش که عمدتا از طرف سازمان ملل ارایه می شود، مقداری آسایش برای پناهجویان فراهم می‌کند ولی ناکافی است، ولی زمستانی سرد و سخت، مشکلی بزرگ‌تر برای آنها می باشد.

تلاش و تقلا برای گرم ماندن در نبود چوب کافی برای سوزاندن، ساکنان این اردوگاه‌ها را مجبور کرده به سوزاندن زباله روی بیاورند که راه حلی خطرناک، ولی ضروری است و سرمای موجود بسیار آزار دهنده است. باران منجر به آن می‌شود که مسیرهای خاکی و چادرها به زیر آب برود که این مسئله باعث می‌شود پناهجویان که باید به دنبال غذا و دیگر اقلام ضروری اولیه بگردند، خانه نشین شوند. در صورتی هم که زمین غرق آب شود، چادرها به زیر آب می‌رود و به لوازم آنها آسیب می‌زند.

متاسفانه تروریست ها در ۱۲ سال گذشته به دستور اربابان غربی – عربی – صهیونیستی و ترکیه خود با ایجاد بحران سوریه، شرایطی را برای خودشان و برخی از مردم سوریه فراهم کرده اند که نه خودشان روزگار خوبی دارند و نه آوارگان این کشور در شرایط خوبی به سر می برند.

اقدامات گروه های تروریستی در سال های اخیر در سوریه و در مقابل بعضا مماشات ارتش سوریه با آنها موجب وقیح شدن آنها گردیده و نشان می دهد که تنها راه باقی مانده در مقابل ارتش سوریه حمله به آنها و یکسره کردن کارشان می باشد تا قضیه پایان یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha