حرکت رو به جلوی خدمات درمانی مازندران با تجهیز ۴۳۶ تخت بیمارستانی

ساری - ایرنا - پنج بیمارستان با ظرفیت ۴۳۶ تخت بستری، ۱۴ درمانگاه به همراه به‌روزترین تجهیزات پزشکی و درمانی بسته خدمات درمانی و پزشکی تامین اجتماعی مازندران در پرتو انقلاب اسلامی و دولت مردمی سیزدهم به جمعیت بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری تحت پوشش استان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سازمان تامین اجتماعی یک سازمان عمومی غیردولتی که با هدف ارائه خدمات درمانی به جامعه هدف که عمدتا قشر کارگری جامعه هستند تشکیل شده است و در دوران پیش از انقلاب بخش درمان در سازمان تامین اجتماعی گسترش و توسعه خاصی نداشت بطوری که در مازندران با راه اندازی بیمارستان ولیعصر (عج) در شهرستان قائمشهر تنها مرکز درمانی استان خدمات بستری ارائه می شد.

اما پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و در راستای اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با هدف گسترش خدمات درمانی به اقشار ضعیف جامعه و توزیع عادلانه خدمات سلامت، سازمان تامین اجتماعی در بخش درمان هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی توسعه قابل ملاحظه ای پیدا کرد.

به طوریکه هم اکنون سازمان تامین اجتماعی با در اختیار داشتن پنج بیمارستان ملکی در شهرهای مختلف خدماتدهی در بخش بستری و سرپایی به بیماران را انجام می دهد و ۴۳۶ تخت برای این منظور در اختیار بیمه شدگان استان است.

علاوه بر تاسیس بیمارستان، این نهاد خدمات رسان درمانی به بیمه شدگان تامین اجتماعی ساخت درمانگاه ها را نیز در دستور کار خود قرار داد و همچنین این سازمان ۱۴ درمانگاه تخصصی در شهرستان های مختلف و سه هزار موسسه طرف قرارداد دارد که بخش قابل توجهی از خدمات درمانی و پزشکی بیمه شدگان از طریق این مراکز و موسسات ارائه می شود.

مازندران از نظر پوشش بیمه تامین اجتماعی از جمله استان ها با جمعیت قابل توجه بیمه شده است به طوریکه بخش بیشتری از جمعیت حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری استان زیر پوشش این نهاد هستند.

بنا به اعلام اداره کل تامین اجتماعی مازندران از جمعیت حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری مازندران یک میلیون و ۹۷۹ هزار و ۲۲۳ نفر شامل بیمه شده اصلی و تبعی و مستمری بگیران اصلی و تبعی تامین اجتماعی هستند که معادل ۶۲ درصد جمعیت استان را شامل می شود.

حرکت رو به جلوی خدمات درمانی مازندران با توجه ویژه دولت

افزایش تعداد تخت های بیمارستان به ۴۳۶ تخت

مدیر درمان تامین اجتماعی مازندران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: تا پیش از انقلاب اسلامی بیمارستان ولیعصر در قائمشهر به عنوان تنها بیمارستان ملکی تامین اجتماعی در این استان فعالیت می کرد و طی این سالها بیمارستان های حکمت ساری، بوعلی نکا، شفا بابلسر و رازی چالوس ساخت و راه اندازی شد.

سید رضا کاظمی نیا افزود:درحال حاضر تعداد تخت های بستری و ویژه بیمارستان های تامین اجتماعی مازندارن از ۱۲۰ به ۴۳۶ تخت افزایش یافته است.

وی ادامه داد: همچنین با ساخت ۱۴درمانگاه ارائه خدمات درمانی سرپایی ائم از درمانگاه های عمومی، اختصاصی و پلی کلینیک افزایش یافته است.

مدیر درمان تامین اجتماعی مازندران به توسعه و راه اندازی کمیسیون های پزشکی در قائمشهر و چالوس اشاره کرد و گفت:در این سالها بزرگترین مرکز جراحی قلب شمال کشور در بیمارستان ولیعصر قائمشهرراه اندازی شد و این مرکز قادر به خدمات رسانی بیماران شمال کشور است.

وی ادامه داد: راه اندازی مرکز همودیالیز بیمارستان بوعلی نکا و ولیعصر قائمشهر از دیگر اقدامات صورت گرفته در این دوران است که چتر خدماتدهی به بیماران کلیوی را گسترده تر کرده است.

کاظمی نیا به اقدامات انجام شده کیفی سازی خدمات بیمارستانی استان اشاره کرد و گفت در این خصوص طرح هتلینگ در تمامی بیمارستان های ملکی تامین اجتماعی استان در چهارحوزه تاسیسات و ساختمان، تجهیزات پزشکی، امکانات رفاهی و امکانات بهداشتی اجرا شد.

حرکت رو به جلوی خدمات درمانی مازندران با توجه ویژه دولت
بیمارستان حکمت ساری

ارتقای تجهیزات بیمارستانی با ورود دستگاه های پزشکی مدرن

وی ادامه داد : در بحث تجهیزات پزشکی خرید دستگاه سی تی اسکن برای بیمارستان های رازی چالوس و ولیعصر قائمشهر، خرید دستگاه ام آر آی و دستگاه آنژیوگرافی با قابلیت تصویر برداری از عروق قلبی و مغزی برای بیمارستان منطقه ای ولیعصر قائمشهر و خرید دستگاه های آندوسکوپی در بیمارستان های حکمت ساری، رازی چالوس و ولیعصر قائمشهر انجام شد.

مدیر درمان تامین اجتماعی مازندران گفت: خرید دستگاه های لاپاروسکوپی و آرتوسکوپی در بیمارستان رازی چالوس، تبدیل دستگاه های رادیولوژی استان از آنالوگ به دیجیتال، خرید دستگاه های اکوکاردیوگرافی، تست ورزش و برونکوسکوپی، دستگاه سنگ شکن، برون اندامی و دستگاه ماموگرافی در بیمارستان ولیعصراز دیگر موارد خرید و تامین تجهیزات بیمارستانی که در این مدت انجام شده است.

وی پیاده سازی طرح تحول نظام سلامت در سطح بیمارستان های تابعه استان و اجرای طرح پزشک خانواده در سطح ۱۲ مرکز درمانگاهی شهرهای بالای ۲۰هزارنفر را به عنوان اقدام ملی انجم شده در مراکز بهداشتی و درمانی تامین اجتماعی مازندران برشمرد.

حرکت رو به جلوی خدمات درمانی مازندران با توجه ویژه دولت

جهش خدماتدهی درمانی در دولت سیزدهم

کاظمی نیا گفت: در دولت سیزدهم با توجه به نگاه ارزشی و جهادی دولت آیت الله رئیسی مدیریت درمان سازمان تامین اجتماعی اقدامات بسیار مهمی در زمینه ارائه خدمات با کیفیت و در شان جامعه هدف در استان مازندران انجام داده است.

وی ادامه داد: از جمله این اقدامات پیگیری و اجرای طرح بیمارستان های کوچک مقیاس در جهت استانداردسازی فضاهای درمانی در سه بیمارستان حکمت ساری، بوعلی نکا و شفا بابلسر با مجموع مساحت هفت هزار و ۸۰۰ متر مربع توسعه وپنج هزار و ۹۰۰ متر مربع بازسازی فضای فیزیکی در حال انجام است.

مدیر درمان تامین اجتماعی مازندران اعتبار اولیه این طرح را بیش از یک هزار میلیارد ریال اعلام کرد. در طرح بیمارستان کوچک مقیاس تمامی بخش های اداری، مالی و درمانگاهی باید از محوطه اصلی بیمارستان خارج شوند و فضای بیمارستان ها به صورت اختصاصی به بخش های درمانی اختصاص یابد.

در همین راستا طرح بیمارستان کوچک مقیاس در سازمان تامین اجتماعی مورد توجه قرار گرفته و این موضوع در مازندران به صورت ویژه تر دیده شده به طوریکه براساس آمار ارائه شده از سوی مدیریت درمان تامین اجتماعی مازندران اجرای ۲۵ درصد تمامی طرح های بیمارستان کوچک مقیاس کشور به این استان اختصاص یافته و در حال اجرا است.

اجرای این طرح در سه بیمارستان بوعلی نکا، حکمت ساری و شفا بابلسر از سال ۱۳۹۹ آغاز و با اقدامات انجام شده در نیمه نخست سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی از خرید زمین برای ساخت درمانگاه در شهرستان فریدونکنار به مساحت ۲ هزار متر مربع به مبلغ ۲۰ میلیارد ریال، تعیین تکلیف فضا و زمین طرح توسعه اورژانس و درمانگاه تخصصی بیمارستان رازی چالوس، تعیین تکلیف و اجرای مراحل اولیه طرح ساخت درمانگاه در شهرستان میاندرود را به عنوان بخش دیگری ازاقدامات صورت گرفته برای ایجاد بناهای درمانی مورد نیاز استان نام برد.

کاظمی نیا گفت: همچنین هدفگذاری اولیه خرید زمین برای ساخت درمانگاه در شهرستان محمودآباد، بهره برداری از درمانگاه شهید فخری زاده ساری، بهره برداری از اورژانس جدید بیمارستان حکمت ساری بخش دیگری از اقدامات انجام شده برای توسعه و ارتقای فضای فیزیکی مراکز درمانی و پزشکی مازندران به شمار می رود.

وی گفت :در زمینه تجهیزات پزشکی نیز خرید دستگاه لاپاروسکوپ Full HD بیمارستان بوعلی نکا با اعتباری بالغ بر ۲۶میلیارد ریال، خرید ۲ دستگاه CARM برای بیمارستان های شفا بابلسر و رازی چالوس به مبلغ ۴۰ میلیارد ریال-، خرید دستگاه IVUS جهت بخش آنژیوگرافی بیمارستان ولیعصر(عج) به مبلغ ۱۱ میلیارد ریال، خرید دستگاه اتوآنالایزر و سل کانتر برای بیمارستان های استان با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال- وخرید تجهیزات اعمال جراحی مغز و اعصاب در بیمارستان رازی چالوس به مبلغ ۵ میلیارد ریال از جمله کارهای انجام شده در دولت سیزدهم برای ارتقابخشی تجهیزات بهداشتی ودرمانی است.
حرکت رو به جلوی خدمات درمانی مازندران با توجه ویژه دولت

تداوم توسعه و ارتقا در مراکز درمانی مازندران

کاظمی نیا به اقدامات انجام شده در زمینه کیفیت ارایه خدمت نیز اشاره کردو گفت: کسب رتبه اول کشوری در ارزیابی نتایج نظرسنجی درمان بیماران سرپایی در بازه زمانی تیرماه لغایت مهرماه ۱۴۰۱ و همچنین کسب رتبه چهارم کشوری در ارزیابی نتایج نظرسنجی بیماران بستری در تیرماه ۱۴۰۱، تقویت ساختار آموزش و ارایه برنامه های آموزشی در جهت افزایش توان علمی کارکنان در جهت کادر سازی و ترآموزش و ارایه برنامه های آموزشی در جهت افزایش توان علمی کارکنان در جهت کادر سازی و تربیت مدیران ستادی از جمله موفقیت های در این بخش است.

وی در تشریح اهم برنامه های فرهنگی و اجتماعی مدیریت درمان تامین اجتماعی مازندران عنوان کرد: برگزاری چهار مرحله آزمون استخدامی برای جذب و بکارگیری بیش از ۱۵۰ نیروی متخصص و غیرمتخصص-، تبدیل وضعیت ۶۷ نفر از فرزندان ایثارگران از شرکتی به رسمی، برگزاری ایستگاه سلامت در روستاها جهت ارایه خدمات تخصصی رایگان، برگزاری میزخدمت در مصلاهای نمازجمعه شهرستان های استان، تشکیل کمیته جوانی جمعیت در ستاد مدیریت درمان و برگزاری مراسم تجلیل از همکاران دارای بیش از ۲ فرزند و اعزام کادر درمانی در ایام اربعین به مرز مهران جهت ارائه خدمات درمانی به زائرین از جمله این اقدامات است.
مدیردرمان تامین اجتماعی مازندران به پروژه های در حال انجام این مدیریت اشاره کرد وگفت: پیگیری احداث ساختمان جدید مدیریت درمان و کمیسیون پزشکی، پیگیری خرید و راه اندازی آنژیوگرافی دوم بیمارستان ولیعصر(عج) با اعتبار بالغ بر ۲۵۰ میلیارد ریال، پیگیری خرید و تجهیز سه بیمارستان بوعلی نکا، حکمت ساری و شفا بابلسر به دستگاه CT اسکن ۳۲ اسلایس، پیگیری خرید و راه اندازی سی تی اسکن مولتی اسلایس (۲۵۶ اسلایس) با قابلیت اسکن قلبی در بیمارستان ولیعصر(عج) قائمشهر، پیگیری خرید ویدئولاپاراسکوپ، میکروسکوپ جراحی مغز و اعصاب – اتوآنالایزر، ۲ عدد سونوگرافی پرتابل-، اکوکاردیوگرافی- رادیوگرافی دیجیتال پرتابل- ۴ عدد ماشین بیهوشی با اعتباری بالغ بر ۱۸۸ میلیارد ریال از جمله اقدامات برای توسعه و ارتقای خدمات درمانی در بیمارستان های زیر پوشش این مدیریت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha