شهروندان مهریزی‌ کاهش آلودگی هوای این شهر را خواستار شدند

یزد- ایرنا- افزایش آلودگی هوای شهرهای مختلف استان یزد در هفته‌های اخیر که برای نخستین بار میزان آلاینده ها در شهر مهریز نیز در محدوده خطرناک قرار گرفت، باعث شد تا شهروندان مهریزی پیشگیری از تداوم این پدیده به صورت ریشه‌ای را از مسئولان خواستار شوند.

آلودگی هوا از مسائلی است که می‌تواند آسیب جدی به سلامت مردم به خصوص سالمندان و کودکان وارد کند و آگاهی بخشی به مردم در خصوص وضعیت کیفیت هوا بر اساس شاخص‌ها و معیارهای علمی می‌تواند مانع از تردد گروه‌های در خطر در زمان‌های اوج آلودگی باشد.

آلودگی هوا در درازمدت زمینه ساز بیماری‌های مزمن تنفسی، سرطان ریه، بیماری قلبی و حتی آسیب به مغز، اعصاب، کبد و کلیه‌ها شود و استفاده از ابزارهای سنجش آلودگی و هشدار به موقع شهروندان در پیشگیری از بروز بیماری‌های مرتبط با آن دارد.

شهرستان مهریز همواره در گذر زمان به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی مناسب و آثار و ابنیه متعدد تاریخی، فرهنگی و گردشگری نه تنها در یک ماه و فصل که همواره و سالانه میزبان میهمانان و مسافران فراوانی از اقصی نقاط کشور بوده و اعلام شدن آلایندگی شهر در هفته‌های اخیر موجب تعجب و جای تامل است.

ضرورت نظارت در صدور مجوز واحدهای صنعتی

در این خصوص تعدادی از شهروندان و مسئولان امر در گفت و گو با گزارشگر خبرگزاری جمهوری اسلامی یزد ضمن انتقاد از وضعیت موجود و آلودگی شهر در برخی از روزها از مسئولان امر به جد خواستار بررسی موضوع با قید فوریت و چاره اندیشی برای برون رفت از آن شدند.

رضا کمالیان مهریزی که دارای شغل آزاد و در محله بیدک سکونت دارد با ابراز ناخرسندی از شرایط مهریز و آلوده شدن آن در هفته‌های اخیر در کنار برخی از شهرهای استان گفت: وجود برخی واحدهای تولیدی و صنعتی آلاینده علت اصلی وضع موجود است.

وی ادامه داد: باید در صدور مجوز برای ایجاد واحدهای صنعتی به خصوص در برخی از رشته‌ها و گرایش‌ها با دقت و نظارت و با در نظر گرفتن حال مردم و شرایط تاریخی و فرهنگی منطقه اقدام لازم صورت گیرد که اگر چنین شد شاهد پیشگیری آن خواهیم بود.

شهروندان مهریزی‌ کاهش آلودگی هوای این شهر را خواستار شدند

فاطمه زارعی دیگر شهروند ساکن در مهریز که در شهرک رجایی زندگی می‌کند اظهار کرد: هیچ وقت باور نمی‌کردم روزی شهر مهریز هم در کنار برخی از شهرهای استان به عنوان یک شهر دارای آلایندگی اعلام و حتی برخی مدارس آن تعطیل اعلام شود.

همکاری در انجام برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی توسط صنایع و معادن یک ضرورت و مطالبه است و پیشگیری از آلایندگی جزو وظایف محوری مسئولان و واحدهای تولیدی و صنعتی استوی اظهار کرد: باید این موضوع که خیلی اهمیت دارد در راس بررسی، نظارت و پیگیری مسئولان قرار گیرد چون آلودگی هوا نه تنها برای افراد دارای زمینه بیماری که برای سایر اقشار، آسیب جدی به همراه دارد و اگر اقدام منطقی برای حل آن صورت نگیرد قطعا افزایش می‌یابد.

حسین ابویی هم که در بلوار شهید بهشتی زندگی می‌کند اعتقاد دارد که ایجاد واحدهای صنعتی برای تولید و اشتغال جوانان لازم است ولی باید از شهر دور و با رعایت تمامی استانداردها و مقررات فعالیت کند و قطعا بر مسئولان امر است که نظارت عالیه بر کار و فعالیت آنها داشته باشند.

وی اظهار کرد: برای شهر مهریز با آب و هوای مناسب، موقعیت خاص و عالی در کنار جاده اصلی کشور و دارا بودن ده‌ها اثر تاریخی و گردشگری جای تاسف و تامل است که چرا باید به عنوان یک شهر آلاینده در کنار برخی شهرهای استان قرار گیرد و باید به موضوع رسیدگی شود.

همچنین کاظم زارع زاده هم با انتقاد از آلودگی شهر مهریز گفت: باید مسئولان ضمن عدم صدور مجوز جدید در نزدیکی شهر حتما به کار نظارت و بازرسی خود مرتب و طبق مقررات برای رصد و پایش وضعیت واحدهای تولیدی و صنعتی اقدام کنند تا از افزایش آلودگی شهر پیشگیری شود.

همچنین امام جمعه مهریز به اهمیت رسیدگی به موضوع و رفع نگرانی مردم و شهروندان توسط مسئولان امر اشاره کرد و گفت: صنایع و معادن متعددی از امکانات مختلف شهرستان استفاده می‌کنند ولی به مسئولیت اجتماعی خود در خدمت به مردم و جوانان عمل نمی‌کنند .

حجت‌الاسلام عبدالرضا محی‌الدینی با بیان اینکه طبق قانون صنایع و معادن باید به رسالت اجتماعی خود عمل کنند افزود: همکاری در انجام برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی توسط صنایع و معادن یک ضرورت و مطالبه است و پیشگیری از آلایندگی جزو وظایف محوری مسئولان و واحدهای تولیدی و صنعتی است .

شهروندان مهریزی‌ کاهش آلودگی هوای این شهر را خواستار شدند

وی با بیان اینکه صاحبان صنایع و معادن از ظرفیت‌های خوب شهرستان در بخش‌های مختلف استفاده می‌کنند ادامه داد: اگر این افراد طبق قانون به وظایف تعریف شده خود عمل کنند بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی شهرستان حل و فصل و مرتفع و شاهد آلودگی نمی‌شویم.

رییس شورای اسلامی شهر مهریز نیز گفت: طبق ماده ۴۳ قانون ششم توسعه، معادن و صنایع معدنی علاوه بر عوارض آلایندگی تا یک درصد از فروش خود را باید برای عوارض آسیب‌های عمومی پرداخت کنند که این امر هنوز در این شهرستان اجرا نمی‌شود.

سید محمد امین بیدکی به اهمیت همکاری متولیان معادن و صنایع در این خصوص مهم اشاره کرد و ادامه داد: برای اجرای طرح‌های مختلف عمرانی، فرهنگی و ورزشی در شهر اگر سهم معادن و صنایع پرداخت شود خیلی از مشکلات مرتفع و موجب ارتقای خدمت به مردم و جوانان است و برای پیشگیری از آلایندگی هوا همه باید وظایف قانونی خود را دقیق انجام دهند.

همچنین رییس اداره حفاظت محیط زیست مهریز با اشاره به استقرار صنایع آلاینده در مهریز تصریح کرد: حدود ۳۰ واحد آلاینده در شهرستان مهریز در زمینه کاشی و سرامیک و معادن شن و ماسه و فولاد فعالیت دارند که هرچند کنترل توسط بخش‌های آلاینده صورت می‌گیرد اما در تجمع آلودگی و ناسالم بودن هوای شهر مهریز تاثیرگذار هستند.

نظارت مستمر بر واحدهای صنعتی و تولیدی ضروری است

محمدرضا خواجه، تردد وسایل نقلیه موتوری و وسایل گرمایشی منازل را از دیگر عوامل آلایندگی هوای شهر عنوان کرد و اظهار داشت: از پایان تیرماه تاکنون ۱۴۲ روز هوای قابل قبول، ۱۱ روز هوای پاک و ۲۷ روز هوای ناسالم در مهریز ثبت شده و در مجموع هوای این شهر سالم است.

وی در خصوص آلودگی هوای مهریز بیان کرد: از گذشته دور در نزدیکی شهر مهریز نسبت به صدور مجوز فعالیت برخی واحدهای صنعتی به خصوص کاشی اقدام شده که همین امر نقش مهمی در آلایندگی هوا داشته است هرچند در این خصوص طبق قانون، نظارت‌های لازم صورت می‌گیرد.

این مسئول، وجود کارخانه‌های متعدد کاشی، شن و ماسه و سایر عوامل انسانی را در آلایندگی مهریز موثر دانست و یادآور شد: این اداره طبق مقررات کار نظارت، سرکشی، پایش، بازرسی و پیگیری تخلفات را همراه با تشکیل پرونده و اخطار صورت می‌دهد ولی باید از این به بعد از صدور هرگونه مجوز فعالیت واحدهای آلاینده در محدود این شهر جلوگیری شود.

شهروندان مهریزی‌ کاهش آلودگی هوای این شهر را خواستار شدند

یک هزار و ۱۶۲ کارگاه کوچک و بزرگ با حضور ۱۰ هزار و ۷۴۶ نفر در شهرستان مهریز فعال است و در شهرک‌های صنعتی شهید چمران ، ۱۹۶ هکتاری ، هرفته ، ناحیه صنعتی بهادران و شهرک سنگ و یزدمهر افزون بر سه هزار نفر اشتغال دارند.

در مهریز به رغم وجود ظرفیت‌های خوب معدنی که دارد طی سال‌های گذشته به علل مختلف سهم این بخش نسبت به سایر لوازم توسعه همه جانبه کمتر مورد عنایت قرار گرفته در حالی که باید آنها به مسوولیت اجتماعی خود عمل کنند و شاهد برخی آلایندگی‌ها هستیم.

بر اساس آخرین آمار موجود هم‌اکنون ۲۷ معدن در این شهرستان وجود دارد که از این تعداد ۲۲ مورد آن فعال است و اکثر آنها در بخش شن و ماسه و سنگ فعالیت دارد و ۱۲۰ واحد صنعتی منطقه فعال است.

بنای اولیه شهرستان مهریز را به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی نسبت داده‌اند و آب و هوای آن معتدل و بیابانی است و این منطقه با شرایط خاص جغرافیایی و موقعیت طبیعی در حاشیه کویر از گذشته برای کاروان‌های تجاری شاهراهی حیاتی ساخته است.

مهریز با قابلیت‌های تفریحی، گردشگری از جمله چشمه زیبای غربال بیز، منطقه تفریحی کوه‌ریگ و آثار باشکوه تاریخی خشتی و غیره همواره پذیرای خیل کثیری از گردشگران داخلی و خارجی است و از مهمترین صنایع دستی آن می‌توان از قالی‌بافی، آهنگری، سریشم، گیوه‌بافی، سبدبافی و چاقوسازی نام برد.

وجود بناهای تاریخی که سیر تحول و دوره‌های معماری را در این شهر معرفی می‌کند همه دال بر غنای فرهنگی و پیشینه آباد تاریخی این منطقه دارد و از جمله آنها می‌توان به بناهای باستانی محوطه غربال بیز در دوره اشکانی، قلعه خورمیز در دوره ساسانی، قلاع و کاروانسراهای مربوط به دوره‌های مختلف معماری اسلامی و وجود بناهای باشکوه اقتصادی و کاروانسراها و باغ‌ها اشاره کرد .

شهروندان مهریزی‌ کاهش آلودگی هوای این شهر را خواستار شدند

مهریز یکی از شهرستان‌های ۱۱ گانه استان یزد است که در ۳۰ کیلومتری جنوب مرکز استان و در کنار جاده بین‌المللی شمال به جنوب کشور( تهران ، بندر عباس ، یزد و کرمان) قرار دارد و از شمال به بخش مرکزی یزد، از شرق به بخش مرکزی بافق و بخش مرکزی شهرستان شهربابک استان کرمان، از سمت جنوب به شهرستان‌های خاتم و سیرجان و از سمت غرب به بخش نیر شهرستان تفت و نیز شهرستان‌های ابرکوه و تفت محدود است .

ادامه ارتفاعات شیرکوه در بخش غربی شهرستان موجب تشکیل سفره‌های غنی آب زیرزمینی و تعدیل هوای آن نسبت به دیگر نقاط استان یزد شده است و یک بخش مرکزی، پنج دهستان به نام‌های ارنان، بهادران، تنگ چنار، میانکوه و خورمیز و ۴۶۸ آبادی دارد و ۴۶ روستای بخش مرکزی آن دارای شورای اسلامی و دهیاری مصوب است.

این شهرستان با داشتن آب و هوای مناسب، شرایط بسیار خوبی را برای کشت انواع محصولات باغی و زراعی از قبیل پسته، گردو، بادام، انجیر، آلو، زردآلو، گندم و جو فراهم آورده و یکی از مهمترین مراکز کشت پسته با بیشترین میزان تولید در استان تلقی می‌شود.

در یزد بیش از ۵۰ نوع اندیس معدنی مانند سنگ آهن، سرب و روی، اورانیوم، خاک های صنعتی، باریت و غیره وجود دارد و در سه هزار و ۷۰۰ واحد تولیدی و صنعتی آن بیش از ۸۰۰ نوع محصول تولید می شود و هم‌اکنون سه هزار و ۷۰۰ پروانه صنعتی با سرمایه گذاری اسمی ۸۰هزار میلیارد ریال و با حدود یکصد هزار اشتغال صنعتی در استان وجود دارد .

یزد با ۱.۳ درصد جمعیت کشور ، به لحاظ تولید صنعتی ۴.۴ درصد سهم تولید این بخش را در اختیار دارد و هم‌اکنون ۴۷ درصد اشتغال استان مربوط به صنعت و معدن است در حالی که میانگین این عدد در کشور ۳۲ درصد است و در این بخش سهم صنعت کشور در سال های ۹۵ و ۹۶ از ۳۱.۹ درصد به ۳۲ درصد افزایش یافت،این رقم در یزد از ۴۵.۴ درصد به ۴۶.۶ درصد رسید.

مرکز این شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha