ادعای استونی: روسیه موشک‌ کافی برای ادامه حملات گسترده نخواهد داشت

تهران – ایرنا – یک مقام اطلاعاتی استونی ادعا کرد، روسیه ممکن است موشک کافی برای ادامه حملات گسترده علیه اوکراین برای بیش از سه ماه نداشته باشد.

به گزارش ایرنا، نیوزویک جمعه شب نوشت، از مهر امسال، روسیه امواجی از حملات را علیه اوکراین انجام داده است که ادعا می‌شود مناطق غیرنظامی و زیرساخت‌های حیاتی مانند تاسیسات انرژی را هدف قرار داده است.

این حملات پس از آن آغاز شد که پل تنگه کرچ که روسیه را به شبه جزیره کریمه اشغالی متصل می‌کند و همچنین یک مسیر کلیدی تدارکاتی برای نیروهای پوتین است، در همان ماه با یک انفجار مورد اصابت قرار گرفت. اوکراین رسماً مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفت، اما پوتین اوکراین را مقصر دانست و آن را اقدامی تروریستی خواند و قول داد به آن پاسخ دهد.

آخرین موج درگیری‌ها از روز پنجشنبه آغاز شد. والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین در پست تلگرامی اعلام کرد روسیه ۵۵ موشک هوایی و دریایی را از هواپیماها و کشتی‌های مستقر در دریای سیاه شلیک کرد. زالوژنی گفت که اوکراین توانست ۴۷ موشک از جمله ۲۰ موشک را که در منطقه کی‌یف پایتخت اوکراین بودند، منهدم کند.

وی افزود: «هدف روس‌ها وارد کردن فشار روانی بر اوکراینی‌ها و تخریب زیرساخت‌های حیاتی. اما ما نمی‌توانیم تسلیم شویم!»

همزمان، مارگو گروسبرگ، رئیس اطلاعات استونی ادعا کرد که بر اساس توانایی فعلی روسیه برای تولید مهمات هدایت شونده دقیق، این کشور می‌تواند به حملات موشکی علیه اوکراین برای سه تا چهار ماه دیگر ادامه دهد.

گروسبرگ تاکید کرد که اما این "خوشبینانه‌ترین" چشم انداز برای ادامه درگیری‌ها است. چشم انداز "بدبینانه تر" این است که روسیه می‌تواند به طور بالقوه حملاتش را برای ۶ تا ۹ ماه دیگر ادامه دهد.

گروسبرگ گفت این که این حملات در نهایت چقدر طول می‌کشد بستگی به این دارد که روسیه قبل از شروع جنگ در فوریه ۲۰۲۲ مصادف با اسفند سال گذشته؛ چه تعداد مهمات هدایت شونده دقیق داشته است - که حدود ۲۵۰۰ موشک تخمین زده می‌شود - و توان ادامه تولید موشک آن در چه حد باشد.

نیوزویک نوشت نتوانسته است به طور مستقل اطلاعات را تأیید کند و برای تأیید و اظهار نظر با وزارت دفاع روسیه تماس گرفته است.

گروسبرگ تنها مقامی نیست که پایان حملات روسیه را به دلیل توان موشکی پیش بینی کرده است. الکسی دانیلوف دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین نیز ماه گذشته به شبکه خبری پراودا اوکراین گفت که روسیه فقط برای انجام سه تا چهار حمله دیگر موشک‌ کافی در اختیار دارد.

الکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین نیز در اوایل این ماه در پستی در توییتر گفت که نیروهای روسیه تنها ۹۰ پهپاد در اختیار دار که برای حمله به اوکراین استفاده شده است.

وزارت دفاع روسیه در اواسط دی ماه مدعی شد که «هیچ‌وقت» کالیبرس هایش (یک نوع موشک کروز روسی) تمام نخواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha