۸ بهمن ۱۴۰۱، ۱۱:۱۸
کد خبرنگار: 2668
کد خبر: 85011463
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ایلام و استان‌های مرزی عراق در مسیر تعمیق مناسبات

ایلام - ایرنا - سفر اخیر استاندار ایلام به عراق در راس هیاتی اقتصادی و دیدارش با مقامات ۲ استان بابل و کربلا، علاوه بر تقویت همکاری های ۲ جانبه دو کشور همسایه، با محوریت تعمیق و تحکیم مناسبات تجاری و اقتصادی انجام شد و این مهم مبادلات اقتصادی دوجانبه را روی ریل توسعه قرار داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پایه‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم از همان روزهای آغاز به کار، بر اولویت‌بخشی همسایگان و کشورهای منطقه و گسترش مناسبات با آنها استوار شد، موضوعی که نگاهی به کارنامه یکساله دولت از این واقعیت پرده بر می‌دارد.

اصول سیاست خارجی دولت سیزدهم تنها در سطح اعلامی باقی نمانده و رئیس جمهور در سطح عملی و عملیاتی نیز نشان داده که بر این اصول پایبند است، موضوعی که آنرا می‌توان در دیدارهای مختلف با مقامات کشورهای همجوار و نیز معاهدات امضا شده دوجانبه و چندجانبه مشاهده کرد.

رییس جمهور بارها بر نقش‌آفرینی استان‌های مرزی در توسعه روابط با کشورهای همسایه تاکید کرد و گفت: این سیاست و تفویض اختیار به استان‌ها، یک فرصت مغتنم است که باید از آن استفاده کنیم.

سید ابراهیم رئیسی مهرماه سال گذشته در سفر به استان ایلام بر توسعه صادرات به عراق و دیگر کشورهای همسایه تاکید کرد و یادآور شد: باید زیرساخت های استان ایلام به نحوی آماده شود که مساله کریدور ریلی و آزادراه به عنوان وسیله ارتباطی‌ کامل با کشور عراق در این استان آماده و زمینه برای صادرات در استان به عنوان یکی از بازارهای اصلی تولیدکننده کالای ایرانی فراهم باشد.

این در حالی است که استان مرزی ایلام با ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک از بیشترین و طولانی ترین مرز با عراق در میان استان های مرزی کشورمان برخوردار است، ظرفیت راه اندازی سه بازارچه مرزی با استان های دیاله، واسط و میسان و سایر استان های عراق دارد که به علت نبود صنایع تولیدی و فقر زیرساختی برای تامین کالاها و اقلام مصرفی خود چشم به بازارهای خارج دوخته اند به همین علت با ایجاد و توسعه بازارچه های مرزی در ایلام می توان به اشتغال جوانان و توسعه اقتصادی کمک شایان توجهی کرد.

وجود بازارچه های مرزی به عنوان یکی از ظرفیت های استان های مرزی بهترین ابزار و راهکار برای گسترش صادرات، رونق اقتصاد محلی و کمک به اقتصاد ملی است، به همین سبب راه اندازی و گسترش بازارچه های مرزی یکی از اولویت های مسئولان استانی از جمله ایلام به منظور رشد شاخص های اقتصادی بشمار می رود.

پیشینه روابط اقتصادی استان مرزی ایلام با مردمان استان های هم مرز عراق به علت پیوندهای خویشاوندی و اشتراک های مذهبی و فرهنگی نشان می دهد سرمایه گذاری و توسعه بازارچه های مرزی هم برای ایلام و هم استان های مرزی و مرکزی عراق دارای توجیه و صرفه اقتصادی است.

نیاز عراق و استان های مرزی این کشور در همسایگی ایلام به انواع کالاها به حدی گسترده و فراوان است که تنها بازارچه مرزی استان ایلام در مرز مهران جوابگوی تامین و صدور کالا به این کشور نیست به همین علت توسعه این مکان ها مورد توجه مسئولان کشوری و مقام های استانی دو طرف مرز قرار گرفته است.

نزدیکی استان ایلام به بغداد و شهرهای مختلف این کشور از جمله کوت، کربلا، بابل، نجف، کاظمین و العماره، میسان و ... گویای این است که در سه منطقه مرزی این استان در هلاله شمالی، چیلات و چم سری امکان راه اندازی سه بازارچه مرزی با عراق فراهم است که اگر دایر و فعال شوند، افزون بر توسعه پیوندهای فرهنگی و مذهبی می توانند به رفاه و توسعه روابط و فعالیت های اقتصادی ایران و عراق کمک کنند.

از سوی دیگر امنیت بالای شهرهای مرزی عراق در همسایگی استان ایلام نیز می تواند به عنوان عاملی مهم در توسعه و راه اندازی بازارچه های مرزی در کانون توجه مسئولان ایران و عراق قرار گیرد، ظرفیتی که دیگر مناطق مرزی ایران فاقد آن هستند.

به اعتقاد فعالان اقتصادی ایلام، وجود امنیت کامل در ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک و نزدیکی به شهرهای مختلف عراق در کنار استقبال چشمگیر واردکنندگان این کشور از پایانه مهران راه اندازی و افزایش تعداد بازارچه های مرزی را در استان مرزی ایلام ضروری کرده است.

ایلام با وجود برخورداری از طولانی ترین مرز مشترک با عراق اکنون تنها یک بازارچه مرزی در شهرستان مهران دارد که می طلبد به منظور توسعه صادرات و مراوده های تجاری با کشور همسایه بازارچه های دیگری در این استان راه اندازی و دایر شود.

فعالان بازرگانی و اقتصادی ایلام تاکید می کنند: توسعه بازارچه های مرزی در همسایگی عراق می تواند در توسعه اقتصادی و بهبود زندگانی و فضای کسب و کار این استان تاثیر و نقش ممتاز داشته باشد.
گسترش و افزایش بازارچه های مرزی ایلام از آن رو قابل تامل و توجه است که می تواند افزون بر رونق بخشی به اقتصاد ملی و ارز آوری سبب ایجاد اشتغال پایدار، رشد صادرات را در پی داشته باشد.

رشد چشمگیر صادرات از مرز مهران به عراق در دولت سیزدهم

تجارت مرزی به ویژه صادرات و حتی واردات هدفمند، امروزه جزو مهمترین مولفه‌های اقتصادی در دنیا به شمار می‌رود و همواره دولت‌های مختلف به دنبال افزایش سهم صادراتی و واردات هدفمند در کشور خود هستند و برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای در این خصوص دارند.

آمارها از رشد چشمگیر صادرات غیرنفتی از مرز مهران در دولت سیزدهم حکایت دارد بطوریکه از لحاظ ارزشی و وزنی صادرات غیرنفتی در این مرز بین المللی رشد قابل توجه و چشمگیری را نشان می دهد.

سال ۱۴۰۰، سال رکورد زنی صادرات کالا از مرز مهران بود، در این مدت بالاترین وزن صادراتی در پنج سال اخیر در مرز بین‌المللی مهران ثبت شد که حاکی از رشد صادرات و توسعه مراودات مرزی در این مرز بوده و نویدبخش روزهای بهتر برای تجارت استان می‌دهد.

صادرات یک میلیارد و ۳۵۶ میلیون دلار کالا امسال از مرز مهران

ایلام و استان های مرزی عراق در مسیر تعمیق مناسباتایلام و استان های مرزی عراق در مسیر تعمیق مناسبات

مدیرکل گمرک استان ایلام گفت: یک میلیارد و ۳۵۶ میلیون دلار انواع کالا از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه از طریق مرز بین المللی مهران به عراق و سایر کشورها صادر شده است.

روح الله غلامی اظهار کرد: این میزان کالا با وزن ۲ میلیون و ۸۳۲ هزار تن از طریق مرز بین‌المللی مهران به عراق صادر شده است.

وی افزود: این میزان صادرات کالا نسبت به مشابه سال ماقبل آن از لحاظ ارزشی ۵۶ درصد و از نظر وزن ۶۳ درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرک استان ایلام یادآور شد: عمده کالاهای صادراتی شامل سنگ،کاشی، سرامیک، آهن آلات، محصولات فلزی، تره بار، محصولات پتروشیمی، سنگ آهن، کلینکر سیمان، محصولات پلاستیکی، شیشه و محصولات آن، خودرو و قطعات آن را شامل می شود.

غلامی با اشاره به اینکه گمرک مهران کماکان در صدر ۱۲ گمرک هم مرز با عراق است، تاکید کرد: این وضعیت عالی صادرات و مراودات تجاری مرهون زحمات شبانه روزی همکاران در گمرکات استان و مرز مهران است که با تلاش جهادگونه و شبانه روزی این مرزبانان اقتصادی صورت گرفته و در شرایط سخت تحریم موجب رونق تولید و ارز آوری برای کشور شده است.

وی با اشاره به اقدامات گمرک استان طی سال های گذشته بیان کرد: بالاترین وزن کالای صادراتی طی ۵ سال گذشته، بالاترین میزان ارزش مجموع کالای صادراتی از مرز مهران در بین مرزهای زمینی با عراق و درآمد ۶ برابری سه سال اخیر نسبت به کل ۱۶ سال منتهی به ۹۷ از جمله اقدامات گمرک استان بوده است.

وی، توسعه بی سابقه زیرساخت‌ها، تعاملات و ارتباطات بی سابقه با مقامات مرزی عراق در جهت توسعه مراودات تجاری، ایجاد نظم و مبارزه جدی با مخلان نظم و ارتقای کارکنان گمرکات استان ایلام در سطوح مختلف را از دیگر عملکرد گمرکات استان ایلام بیان کرد.

مدیرکل گمرک استان ایلام تاکید کرد: در حال حاضر تردد کامیون های صادراتی به مرز مهران در جریان و صادرات کالا بدون وقفه و مشکل خاصی در حال انجام است.

تقویت مناسبات اقتصادی ۲ جانبه ایلام و عراق، اولویت تیم مدیریتی ارشد استان

استاندار ایلام اواخر هفته گذشته و در صدر هیاتی اقتصادی به عراق سفر کرد تا با مقامات استان بابِل در خصوص توسعه مناسبات دوجانبه رایزنی کند.

ایلام و استان های مرزی عراق در مسیر تعمیق مناسبات

حسن بهرام نیا در سفر سه روزه خود ابتدا به استان بابل سفر و در نشست مشترک با استاندار بابل و در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری ۲ جانبه بین استان های ایلام و بابل عراق اظهار داشت: وجود ظرفیت های متعدد و متنوع کشاورزی و گردشگری فرصتی مغتنمی و کم نظیر برای توسعه استان های ایلام و بابل عراق است.

وی استان بابل را مهد تاریخ و تمدن عنوان کرد و افزود: این استان از سابقه درخشانی در حوزه مذهبی و دینی برخوردار است و بزرگان دینی زیادی در این استان پرورش یافته اند.

استاندار ایلام با اشاره به ظرفیت‌های استان بابل عراق تاکید کرد: استان بابل سرشار از ظرفیت‌های اقتصادی در حوزه‌های مختلف کشاورزی، گردشگری و تاریخی است و با توجه به وجود ظرفیت های فوق العاده دو استان باید از این فرصت در راستای توسعه مراودات تجاری و صادرات بهره برد.

بهرام نیا اضافه کرد: ظرفیت های خوبی در استان ایلام برای مراودات در حوزه‌های اقتصادی، گردشگری، دامداری، صنعتی، بهداشتی و درمانی وجود دارد و امیدواریم در قالب تفاهم نامه این همکاری ها منجر به توسعه هر دو استان شود.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت گردشگری سلامت و آمادگی برای همکاری با استان بابل در این رابطه افزود: با توجه به وجود فوق تخصص‌های متفاوت در کشور ایران و هزینه‌های درمان، استان ایلام از آمادگی برای برقراری گردشگری سلامت دارد.

استاندار ایلام در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های علمی و تحصیل دانشجویان عراقی در استان گفت: انجام تحقیقات پژوهشی مشترک در حوزه‌های مختلف می‌تواند از جمله محورهای همکاری‌های دوجانبه باشد.

بهرام نیا با اشاره به ظرفیت‌های حوزه راهسازی ایلام نیز اضافه کرد: در حوزه های شهرسازی و راهسازی نیز این آمادگی وجود دارد تا این تجارت در اختیار استان بابل قرار گیرد.

وی همچنین به وجه مشترک دو استان ایلام و بابل و وجود نهالستان‌های متعدد پرداخت و از استاندار بابل خواست تا ضمن تبادل لازم برای بهره‌وری محصولات، در جهت مبارزه و جلوگیری از ریزگردها نیز تصمیمات لازم اتخاذ شود.

استاندار ایلام در پایان با اشاره به کنگره عظیم اربعین حسینی نیز بیان کرد: استان ایلام و مرز مهران بعنوان دروازه عتبات عالیات در طول سال، شاهد تردد زوار ایرانی و عراقی است و می توان از این فرصت در راستای تقویت حوزه مذهبی دو استان نیز استفاده کرد.

امضای تفاهم نامه همکاری بین ایلام و بابل عراق

در دومین روز از سفر تیم اقتصادی استان ایلام به عراق، تفاهم نامه همکاری بین استانداران ایلام و بابل عراق به عراق امضا شد، مقامات ۲ استان این تفاهم نامه را به منظور توسعه روابط همه جانبه به ویژه در حوزه اقتصادی تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

ایلام و استان های مرزی عراق در مسیر تعمیق مناسبات

این تفاهم نامه که در بندهای مختلف تنظیم شده است، در محل سالن جلسات استانداری بابل به امضا «حسن بهرام نیا» استاندار ایلام و «وسام اصلان الجبوری» استاندار بابل رسید.

توسعه روابط گردشگری و فرهنگی، ارتباط بین اتاق های بازرگانی دو استان، صدور خدمات فنی مهندسی، گردشگری سلامت، زراعت و کشاورزی، تأمین وسایل شبکه‌های آبیاری تحت فشار و سیستم های پمپاژ، تسریع و تسهیل در رفت آمد زوار اربعین از جمله موارد مطرح شده در این توافق نامه بود.

این تفاهم نامه با هدف همکاری ۲ طرف در بخش های مختلف ذکر شده به امضا رسیده است.

مرمت آثار باستانی و تاریخی بابل عراق توسط باستان شناسان ایلامی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام از عقد تفاهم نامه استان ایلام با مسوولان فرهنگی استان بابِل عراق با محوریت مرمت آثار تاریخی و باستانی این استان خبر داد.

فرزاد شریفی اظهار داشت: در جریان سفر ۲ روزه استاندار ایلام به استان بابل عراق تفاهم نامه ای با بندهای متعدد در بخش های مختلف منعقد شد که یکی از محوری ترین این حوزه ها مربوط به گردشگری، صنایع دستی و فعالیت های باستان شناسی است.

وی افزود: کاوش و مرمت آثار باستانی و تاریخی بابل عراق با توجه به پیشینه بسیار کهن این شهر در قالب یکی از بندهای این تفاهم نامه به تیم های باستان شناسی ایلام واگذار شده است که در آینده نزدیک تیم های باستان شناس استان ایلام به بابل عراق اعزام می شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری ایلام ادامه داد: همچنین حضور گردشگران عراقی به صورت فم تور برای بازدید مناطق گردشگری و تفریحی و نیز گردشگری سلامت برای بیماران عراقی نیازمند مداوا در استان ایلام از دیگر مفاد تفاهم نامه منعقد شده با استاندار بابل بود.

به گفته شریفی حضور فعالان صنایع دستی و گردشگری عراقی در نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی تهران هم مورد بحث و موافقت طرف عراقی قرار گرفت.

وی یادآور شد: در این سفر ۲ روزه برگزاری شب فرهنگی بابل و ایلام و برپایی نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری هنرمندان صنعتگر استان ایلام در استان بابل عراق نیز مورد توافق طرفین واقع شد.

شریفی اضافه کرد: توسعه روابط گردشگری و فرهنگی، ارتباط بین اتاق های بازرگانی دو استان، صدور خدمات فنی مهندسی، گردشگری سلامت، زراعت و کشاورزی، تأمین وسایل شبکه‌های آبیاری تحت فشار و سیستم های پمپاژ، تسریع و تسهیل در رفت آمد زائران اربعین از جمله موارد مطرح شده در این توافق نامه بود.

وی افزود: این تفاهم نامه در محل سالن جلسات استانداری بابل به امضا حسن بهرام نیا استاندار ایلام و وسام اصلان الجبوری استاندار بابل رسید.

بابل عراق از همکاری در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی با ایلام استقبال می کند

استاندار بابل عراق نیز در این دیدار با اشاره به نیازهای این استان در حوزه های مختلف گفت: بابل عراق از همکاری در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی با ایلام استقبال می کند.

ایلام و استان های مرزی عراق در مسیر تعمیق مناسبات

وسام اصلان الجبوری استاندار بابل عراق در نشست مشترک با استاندار ایلام و در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دو استان ایلام و بابل با ابراز خرسندی از حضور هیئت عالی رتبه استان ایلام با حضور استاندار ایلام گفت: استان بابل عراق با استان ایلام در بخش های اقتصادی، فرهنگی و تجاری ارتباط نزدیکی دارد و تلاش ما این است که این دیدارها افزایش یابد.

وی اظهار کرد: پتانسیل گردشگری و جذب توریست یکی دیگر از پتانسیل های مهم استان بابل است که استفاده صحیح از این پتانسیل منجر به توسعه اقتصادی هر دو استان خواهد شد.

استاندار بابل ضمن استقبال از پیشنهادات استاندار ایلام برای هر گونه همکاری اعلام آمادگی کرد و افزود: برای سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی نیازمند سرمایه گذاری هستیم و همه زیرساخت ها در این حوزه و در صنایع غذایی نیز آماده است.

وسام اصلان الجبوری با اشاره به اهمیت راهپیمایی عظیم اربعین نیز گفت: بخش قابل توجهی از زوار از استان بابل به عتبات عالیات مشرف می شوند و این استان نیز برای توسعه همکاری ها در این زمینه آمادگی کامل دارد.

استاندار بابل تولید محصولات کشاورزی را از دیگر ظرفیت های این استان عنوان کرد و گفت: امیدواریم با رایزنی با دولت مرکزی و توافقات لازم، زمینه صادرات و واردات محصولات کشاورزی بین دو استان بابل و ایلام فراهم شود.

وی اضافه کرد: امیدواریم خروجی این جلسات و پیگیری ها نتایج خوبی برای هر ۲ استان داشته باشد.

نمایشگاه توانمندی های ایلام در کربلا برپا می شود

استاندار ایلام در سومین روز سفر به کشور عراق و در استمرار رایزنی ها، با مجتبی شصتی کریمی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا دیدار و گفتگو کرد.

حسن بهرام نیا در این دیدار بیان کرد: نمایشگاه ویژه صنایع دستی، گردشگری، فرهنگی و توانمندی‌های صنعتی و کشاورزی استان ایلام به میمنت دهه مبارک فجر با پیگیری استاندار ایلام و موافقت سرکنسول ایران در کربلا دایر می شود.

وی در این دیدار با بیان اینکه دولت سیزدهم به دنبال تقویت و توسعه روابط با کشورهای همسایه است، گفت: ماحصل این رویکرد باعث شده تا تعاملات و ارتباطات بهم نزدیک شود.

استاندار ایلام تاکید کرد: استان ایلام برای توسعه روابط با استان های مجاور عراق و حتی سایر استان‌ها آمادگی کامل دارد تا در قالب تفاهم نامه های همکاری، مراودات اقتصادی میسر شود.

مجتبی شصتی کریمی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا نیز، برگزاری این دیدارها را فرصتی مغتنم برای توسعه فعالیت‌های همکاری ها در زمینه های مختلف عنوان کرد و گفت: مردم و مسئولان استان ایلام در اربعین امسال به خوبی درخشیدند و خدمات خوبی در حوزه زیرساخت‌های اربعین در استان انجام شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha