امواج بارشی آذربایجان‌غربی را فرا گرفت

مهاباد - ایرنا - رییس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی گفت: سامانه بارشی از بامداد شنبه نواحی مختلف این استان را فرا گرفته است و تا پایان هفته جاری نیز در منطقه تداوم دارد.

مهدی صابری روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بارش‌ها در این مدت به شکل متناوب خواهد بود و به رغم پیش بینی بارش باران، اما بارش برف پدیده غالب تا پایان هفته جاری است.

وی با بیان اینکه پدیده مه گرفتگی نیز برای مناطق کوهستانی استان در مواقع صبحگاهی پیش بینی می‌شود، اظهار کرد: اوج بارش‌ها روز دوشنبه و سه‌شنبه خواهد بود و احتمال لغزندگی جاده‌ها و کولاک برف نیز بسیار است.

صابری با اشاره به اینکه از نظر دمایی تغییراتی در دمای کمینه پیش بینی شده است؛ گفت: افزایش دمای کمینه به صورت موقت پیش بینی می‌شود ولی توده هوای سرد همچنان در آذربایجان غربی مستقر است.

رییس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی اضافه کرد: بارش‌های پراکنده که از بامداد امروز در نواحی مرزی و جنوبی استان آغاز شده به صورت پراکنده و کمتر از یک میلی‌متر بوده که در هفته جاری با انجام بارش‌های مناسب تقویت می‌شود.

وی با اشاره به دمای هوای ارومیه در ۲۴ ساعت گذشته یادآور شد: شهرستان ارومیه دمایی بین منفی ۹ و مثبت پنج درجه سانتی‌گراد داشت و شهرستان تکاب با منفی ۱۳ درجه سردترین نقطه استان بوده است.

رییس اداره هواشناسی مهاباد هم گفت: بدنبال استقرار امواج ناپایدار بارشی در مناطق جنوبی آذربایجان غربی، بارش برف و باران این منطقه را فرا می‌گیرد.

اردلان محمدپور روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این امواج ناپایدار از عصر امروز وارد منطقه می‌شوند و با خود بارش برف و باران را به همراه دارد و فعالیت این سامانه در مناطق غربی از جمله سردشت و پیرانشهر بیشتر از سایر مناطق است.

وی در خصوص چگونگی فعالیت این امواج ناپایدار افزود: این امواج با ورود جریانات مدیترانه‌ای از روز دوشنبه تقویت شده و بارش‌ها در مناطق جنوب این استان افزایش پیدا می‌کند و این روند تا روز چهارشنبه نیز تداوم خواهد داشت.

رییس اداره هواشناسی مهاباد ادامه داد: در شبانه روز گذشته تکاب با دمای منفی ۱۳ درجه سانتی‌گراد سردترین شهر آذربایجان غربی و پلدشت با حداکثر دمای هفت درجه سانتی‌گراد گرمترین شهرها استان بود؛ ضمن اینکه در همین مدت دمای هوا در مهاباد بین منفی هفت و پنج درجه سانتی‌گراد در نوسان بود.

محمدپور یادآور شد: با ورود این امواج ناپایدار به منطقه پیش بینی می‌شود علاوه بر بارش برف دمای هوای شبانه نیز سه تا چهار درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کند و کمی از سوز سرمای زمستانی کاسته شود.

وی در خصوص دمای هوا در مناطق جنوب استان نیز گفت: در شبانه روز گذشته دمای هوا در اشنویه و نقده منفی ۹ درجه سانتی‌گراد، مهاباد، بوکان، میاندوآب و شاهین دژ به منفی هفت درجه سانتی‌گراد، پیرانشهر منفی پنج درجه سانتی‌گراد و سردشت منفی سه درجه سانتی‌گراد رسید.

آذربایجان غربی استانی سرد و کوهستانی است ولی در سال زراعی جاری به رغم سپری شدن حدود ۳۸ روز از زمستان بارش چشمگیری را شاهد نبوده است.

ایستگاه هواشناسی مهاباد در سال ۱۳۳۵ به عنوان ایستگاه باران‌سنجی راه‌اندازی شد و از سال ۱۳۶۴ به ایستگاه سینوپتیک (اصلی) ارتقا یافت و در طول شبانه روز (هر ساعت یک بار) تغییرات هواشناسی در آن اندازه گیری و ثبت می‌شود.

شهرستان مهاباد علاوه این ایستگاه هواشناسی سینوپتیک، دارای هفت ایستگاه باران سنجی است.

مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha