۸ بهمن ۱۴۰۱، ۱۴:۴۸
کد خبر: 85011715
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ژن‌درمانی راه غلبه بر سرطان را آسان کرده است

۸ بهمن ۱۴۰۱، ۱۴:۴۸
کد خبر: 85011715
ژن‌درمانی راه غلبه بر سرطان را آسان کرده است

مشهد- ایرنا- عضو هیات علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ژن‌درمانی یکی از جدیدترین شیوه‌های درمانی سرطان بوده و درمان کامل این بیماری بدین روش امکان‌پذیر است.

به گزارش روز شنبه ایرنا و به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر محمد معینی افزود: ژن درمانی در سرطان با تغییر یک ژن معیوب انجام می‌شود و این شیوه درمانی موجب شده تا خطر بیماری کاهش و امکان درمان کامل میسر باشد.

وی ادامه داد: در گذشته علاج و درمان کامل برای بیماری‌های مختلف از جمله سرطان وجود نداشت، اما با ژن درمانی راه غلبه بر سرطان آسان شده و از جمله در یکی از روش‌های ژن درمانی، سلول T (لنفوسیت T) که زیر مجموعه گلبول‌های سفید و بازوی اجرایی سیستم ایمنی بدن فرد بیمار و یکی از سیستم‌های قوی بدن بوده را می‌توان با دستکاری ژنتیکی بر علیه سلول سرطانی مسلح کرد و مجدداً به خود بیمار تزریق نمود.

فوق تخصص هماتولوژی و آنکولوژی اظهار داشت: ژن درمانی در سرطان با کمک ویروس‌ها نیز قابل انجام بوده تا بسیاری از سرطان‌ها از جمله سرطان‌های پوستی مانند ملانوم درمان کامل شود. این شیوه موفق در کشورهای مختلف دنیا از سال ۲۰۱۷ تأیید شده و در حال اجرا است و در کشور ما هم از ۲ سال گذشته تحقیقات آن انجام شد و خوشبختانه با نتایج موفقی هم همراه بوده است.

دکتر معینی افزود: این برنامه در بیمارستان شریعتی تهران به‌ خوبی اجرا شده و قطعاً با انجام اقدامات مؤثر می‌توانیم شاهد اجرای آن در مشهد هم باشیم.

وی با بیان اینکه سرطان نامش ترسناک است، اما به این معنا نیست که بیمار مبتلا هیچ راه علاجی ندارد، بیان کرد: زمانی که یک فرد مبتلا به سرطان می‌شود نقش خانواده و اطرافیان آن فرد بسیار مهم بوده و نباید کاری کنند که ناخواسته موجب تزریق روحیه منفی در فرد بیمار شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان تاکید کرد: از سازمانهای بیمه‌ گر درخواست می شود که درمان‌های جدید سرطان را تحت پوشش قرار دهند تا تمامی بیماران سرطانی به‌ ویژه اقشار محروم و کم درآمد ‌بتوانند از خدمات ایمونوتراپی و ژن درمانی بهره‌مند شوند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد علاوه بر کلانشهر ۳.۵ میلیون نفری مشهد ۱۶ شهرستان دیگر خراسان رضوی را زیر پوشش دارد و با ۱۸ شبکه بهداشت و درمان، ۷ دانشکده، ۲۸ بیمارستان و حدود ۵۰ مرکز تحقیقاتی فعالیت می کند.

هم اکنون ۷۳۰ خانه بهداشت فعال در مناطق زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد به حدود پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت شهری و بیش از هزار و ۳۰۰ نفر جمعیت حاشیه شهر مشهد خدمات بهداشتی ارائه می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha