رشد پنج درصدی تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی کشور در بندر امیرآباد

ساری- ایرنا- مدیربنادر و دریانوردی منطقه ویژه اقتــصادی امیرآباد گفت: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون دو میلیون و ۲۰ هزار تن از نیاز های کالاهای اساسی از طریق این بندر وارد کشور شده که پنج درصد رشد را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، همزمان با آغاز دهه فجر چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی محمد تقی انزانپور روز چهارشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مازندران، بندر امیر آباد را بزرگترین بندر دریای خزر در شمال و سومین بندر کشور معرفی کرد و افزود: این بندر به دروازه ایران به حوزه کشورهای سی آی اس تبدیل شد، چراکه طی مدت فعالیت دولت سیزدهم ترانزیت کالا از جنوب به کشورهای حاشیه دریای خزر و حوزه کشورهای سی ای اس به آسانی و با ظرفیت بالا از طریق این بندر در حال انجام است.

وی با بیان این که در سال جاری دو میلیون و  ۷۷۰هزار تن برابر با ۵۷درصد تخلیه و بارگیری کالاها بنادر شمالی در بندر امیر آباد انجام شده است، ادامه داد: تامین کالاهای اساسی به خصوص نهاده های دام و طیور از مهمترین کالاهای تخلیه شده در این بندر است.

مدیربنادر و دریانوردی منطقه ویژه اقتــصادی امیرآباد به نقش ترانزیتی بندر امیر آباد در جابجایی کالاها اشاره کرد و گفت: در ۱۸ ماهه گذشته یکهزارو ۷۸۷ فروند کشتی در این بندر برای تخلیه و بارگیری انواع کالا پهلو گرفتند که رکورد بالایی در دولت سیزدهم محسوب می شود.

این مقام مسوول ادامه داد: در ۱۰ ماهه امسال ۳۱۶هزار تن انواع کالاها در این بندر ترانزیت شده است که نسبت به سال گذشته ۵۸ درصد رشد نشان می دهد.

برخورداری بندر امیرآباد از اسکله منحصر بفرد رو – رو ریلی

مدیرکل بندر امیرآباد خاطر نشان کرد: یکی از ظرفیت‌های بالفعل بندر امیرآباد، وجود شبکه ریلی داخلی و اتصال آن به شبکه سراسری راه‌آهن است که با توجه به این ظرفیت برجسته، حمل ریلی کالا در این بندر موجب تسهیل در صادرات کالا شده است، اما نکته مهم برای توسعه این بندر، مزیت طرح اسکله رو- رو ریلی است تا کشتی‌ها پس از پهلو گرفتن در اسکله نیاز به توقف طولانی مدت برای تخلیه بار توسط مکنده‌ها و یا جرثقیل نباشند و با سرعت بالا از اسکله رورو لوگوموتیوها، واگن‌های بار را از داخل کشتی خارج کنند تا علاوه بر خروج زود هنگام کشتی‌ها از اسکله، مجبور نباشند تا در دریا نیز روزها لنگر بیاندازند و در نوبت تخلیه و یا بارگیری بمانند.

انزانپور با بیان این که این بندر اکنون تنها بندر متصل به ریل راه آهن است، ادامه داد: طرح ریل رو رو با ۷۷درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.

وی در بخش دیگری به نقش بنادر در توسعه و گسترش دیپلماسی اقتصادی اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته زیرساخت‌های خوبی برای توسعه کشور با صادرات کالا از بندر امیرآباد فراهم شده است که همزمان با گسترش دیپلماسی اقتصادی به عنوان رویکرد جدی دولت سیزدهم، حجم تجارت خارجی کشور در این بندر رو به افزیش است.

انزانپور با بیان این که دولت سیزدهم و رئیس جمهور به اجرای طرح های صادراتی با بهره گیری از بنادر شمال کشور به خصوص بندر امیرآباد تاکید دارند و باید به معنای واقعی تمام موانع برای تحقق این امر در استان در کمترین زمان ممکن برداشته شود، گفت :توسعه ناوگان حمل و نقل بین المللی دریایی با وجود ظرفیت های قابل توجه کشاورزی، صنعتی و تولیدی در در اولویت است.

وی به اهمیت توجه به صادرات محصولات کشاورزی مازاد بر مصرف استان های شمالی اشاره کرد و ادامه داد: این که محصولات تولیدی کشاورزی استان که زمینه صادراتی در منطقه وجود دارد، فاسد شود، ظلم در حق تولید کنندگان است.

حرکت نخستین کشتی با محموله صادراتی ۲۲۰ تنی مرکبات و کیوی مازندران از بندر امیرآباد به مقصد روسیه

مدیر بندر امیرآباد گفت: برای نخستین بار ۲۲۰ تن صادرات مرکبات شامل نارنگی، پرتقال و کیوی از بندر امیرآباد به مقصد روسیه بارگیری و حرکت کرده است، این نشانه توجه به ظرفیت های این بندر به خصوص استاندارد شدن سورتینگداران و دیگر عوامل مهم برای صادرات است.

انزانپور ابراز امیدواری کرد که با توجه به ظرفیت صادرات ۵۰۰ تا ۷۰۰هزار تنی مرکبات و حدود ۱۵۰ هزار تنی کیوی استان مازندران و شرایط مناسب سورتینگ و بسته بندی شاهد رونق صادرات این میوه از طریق این بندر باشیم.

رشد پنج درصدی تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی کشور در بندر امیرآباد

فرصت های سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

مدیرکل بندر امیرآباد فرصت سرمایه‌گذاری در این بندر را بی نظیر توصیف کرد و گفت : علاوه بر انجام فعالیت تخلیه، بارگیری و نگهداری کالاها، اکنون ۱۱ واحد تولیدی و صنعتی مرتبط با ماموریت های دریایی در محوطه بندر فعالیت دارند که کار بسته بندی و فرآوری کالاهای صادراتی و وارداتی را انجام می دهند.

وی اولویت های سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد را فعالیت های ترانزیتی سوخت اعم از احداث مخازن، فالیت های ترانزیتی کانتینر خودرو به مقصدکشورهای حوزه CIS، سرمایه گذاری در حوزه صنایع فولاد، چوب وکاغذ، صادرات مواد واسطه ای معدنی، ترانزیتی غلات، سیستم های تامین آب شیرین، تأسیسات جمع آوری و تصفیه مواد زائد عنوان کرد.

انزانپور ابراز امیدواری کرد که از این پس با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در حمایت های ویژه از بندر امیرآباد سرمایه گذاران بخش خصوصی بتوانند با انگیزه و سرعت بیشتری در این منطقه حضور پیدا کنند.

توجه دولت سیزدهم به مسوولیت اجتماعی در بندر امیرآباد مازندران

وی با بیان این که این همزمان با فعالیت دولت سیزدهم مسوولیت اجتماعی این بندر به طرح های بیرون از بندر توجه کرده است، گفت: این بندر همسو با این رویکرد با هزینه بندر، ساخت راه اصلی رستم کلا - حیدرکلا به گوهر باران و تعریض و ایمنی روشنایی این محور با هدف کاهش حوادث جاده ای برای روستاییان این منطقه در دست اجرا دارد.

افزایش ایمنی بندر امیرآباد با اجرای شبکه اطفاء حریق با استفاده از آب دریا

مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد با اشاره به این که طرح شبکه اطفاء حریق با هدف جلوگیری از هر نوع خسارت احتمالی ناشی از حریق، در این بندر شروع شده است، گفت: مطالعات لازم برای تامین فشار ایمن در شبکه اطفاء حریق، تهیه اسناد فنی لازم برای ایجاد زیرساخت های تآسیساتی شبکه به طول ۲۵ کیلومتر و انجام مطالعات برای ساخت حوضچه های آبگیری از آب دریا و ایجاد مخازن ذخیره بتنی انجام شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت مصرف بهینه آب شرب در شرق مازندران که از چاه های عمیق برداشت می شود، خارج شدن تامین آب برای اطفا احتمالی حریق از چاه های عمیق، کمک بزرگی به این منطقه است.

انزانپور به پیشروی آب دریا و مشکلات ناشی از پهلوگیری و اهمیت لایروبی بنادر به خصوص بندر امیر آباد اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با توجه به وضعیت مناسب عمق دریای خزر در منطقه امیرآباد و نکا، پدیده کاهش ۷۰ سانتی متری تراز آب دریای خزر هنوز مشکلی را برای بنادر این منطقه به وجود نیاورده است، اما همه بنادر و صنایع دریایی مستقر در سواحل دریای خزر باید به این مقوله توجه جدی داشته باشند.

وی با تاکید بر اهمیت لایروبی بموقع بنادر بویژه بندر امیرآباد با توجه به نقش مهم آن در مبادلات تجاری دریایی کشور، خواستار اختصاص دادن دستگاه لایروبی برای این بندر شد و گفت: اداره کل بنادر و دریانوردی امیر آباد برای حل این مشکل تقاضای خرید دو دستگاه لایروب ویژه با ظرفیت بسیار بالا را از سازمان مرکزی کرده است که امیدواریم که مورد توجه و اجابت قرار گیرد.

مدیربنادر و دریانوردی منطقه ویژه اقتــصادی امیرآباد از طرح مطالعات فنی و مهندسی برای گسترش طول اسکله با هدف گذر از رسوب ناشی از پیشروی دریا در بندر امیر آباد خبر داد و گفت: همواره این بندر درحال به روز شدن بر اساس شرایط مختلف است.

بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

بندر امیرآباد در کنار آنکه یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار می‌رود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد می‌شود.
اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره‌مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۷.۵ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha