سرانه فضاهای آموزشی دانش‌آموزان پس از انقلاب از ۱.۵ به ۵.۲ متر مربع رسیده است

تهران - ایرنا - رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: سرانه فیزیکی هر دانش‌آموز پیش از انقلاب ۱.۵ متر مربع بود اما اکنون این عدد به ۵.۲ متر مربع رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، حمیدرضا خان محمدی روز یکشنبه در نشست مطبوعاتی به مناسبت دهه فجر افزود: جامعه خیرین مدرسه‌ساز به عنوان یک نماینده دلسوز پیشران در امر مدرسه سازی و مردمی سازی هستند.

وی اظهار داشت: ۱۱۰۰ طرح آماده شده است که در دهه فجر افتتاح می‌شود؛ از این میان ۳۷ درصد آنها با مشارکت خیرین، هشت درصد کامل خیر ساز و ۵۵ درصد هم توسط دولت ساخته شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پیگیر راهبردهای کلان سند تحول را پیگیر هستیم، ادامه داد: فضای ایمن و راحت با تراکم بالای ۵۰ نفر یادگیری اهمیت بسیاری دارد؛ بنابراین هر مدرسه که افتتاح می‌شود، جهالت و نادانی از بین می‌رود.

خان محمدی با اشاره به مذاکراتی با ستاد توسعه اجتماع محور ۲۰۲۰ محله گفت: قرار است فضای مدرسه در کنار امکاناتی مانند سالن ورزشی، درمانگاه، مراکز فرهنگی و هنری در قالب یک مجموعه ساخته شود و به مدت سه سال تعدادی از این مجتمع‌ها به عنوان نمونه ارائه داده می‌شود تا مدارس کانون تربیت و پیشرفت محله قرار گیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: راه‌اندازی سامانه‌ها و رصد طرح‌ها در سطح کشور از دیگر برنامه‌های وزارت آموزش و پورش است؛ در این راستا به طور نمونه در زلزله دیشب در شهرستان خوی ۸۷۳ فضای آموزشی تحت تاثیر کم و ۸۸ مدرسه تحت تاثیر زیاد از این حادثه قرار گرفت که این موارد را می‌توان در قالب سامانه‌ها رصد کرد.  

۶۹ هزار مدرسه نمازخانه دارد

خان‌محمدی با بیان اینکه ۶۹ هزار مدرسه دارای نمازخانه هستند، افزود: اگر مدرسه‌ای می‌سازیم باید نمازخانه مناسب هم فراهم کنیم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره وضعیت مدارس در زلزله خوی و امداد رسانی به این مناطق توضیح داد: بسیاری از مدارس، پایگاه‌های ایمن هستند و قرار است که پذیرای مردم در سرما باشند. اگر مدرسه درست و اصولی ساخته شود، در این بحران‌ها پایگاهی برای استقرار نیروهای امدادی می‌شود.

وی افزود: نگران ۸۸ مدرسه با تاثیرپذیری بالا از زلزله هستیم و پس از بررسی گزارش از وضعیت دقیق آنها را اعلام می‌کنیم. سه مرحله در خوی زلزله آمد که در زلزله اول شهرستان خوی، ۱۰ مدرسه آسیب دیدند و از این میان ۹ مدرسه نیازمند بازسازی بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: برای این مناطق ، اقدامات لازم انجام و کانکس ارسال شده تا وقفه‌ای در آموزش دانش آموزان ایجاد نشود همچنین زلزله دوم زمانی اتفاق افتاد که دانش‌آموزان در مدرسه حاضر نبودند و در خوابگاه بودند که مشکلی برایشان پیش نیامد و به منازل خود رفتند اما به طور کلی تیم ارزیاب تا بعدازظهر امروز گزارش وضعیت مدارس را به ما اعلام می‌کند.

۳۰ هزار کلاس درس تخریبی در سطح کشور

خان محمدی درباره کلاس‌های درس تخریبی گفت: ۳۰ هزار کلاس درس تخریبی در سطح کشور داریم؛ یک سری مدارس تخلیه شده و دانش آموزان در برخی از مدارس دوشیفته شده اند.

اکنون ۷۱ هزار کلاس درس باید مقاوم‌سازی شود که به این منظور ۵۰۰ میلیارد تومان در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است

وی افزود: تخریب و بازسازی این مدارس به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و این در حالی است که در پیوست یک بودجه سال آینده ۷۴۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است. اکنون ۷۱ هزار کلاس درس نیز باید مقاوم سازی شود که به این منظور ۵۰۰ میلیارد تومان در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است.

۸۱ درصد کلاس‌های درس استانداردسازی شده‌اند

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه ۸۱ درصد کلاس‌های درس استانداردسازی شده‌اند، یادآورشد: برای ۱۹ درصد باقی مانده به اعتبارات قابل توجهی نیاز است که با ظرفیت موجود سالانه ۱۵ هزار کلاس درس ساخته می شود همچنین پیش بینی شده در صورت تخصیص اعتبارات ۳۷۰۰ طرح برای مهر ۱۴۰۲ ساخته می‌شود.

۳۱ شهرستان دچار چالش سرانه فضای آموزشی هستند

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره سرانه فضاهای آموزشی توضیح داد: ۳۱ شهرستان دچار چالش سرانه فضای آموزشی و از متوسط کشوری پایین‌تر هستند، ۱۵ هزار میلیارد تومان برای این منظور نیاز است که در حال پیگیری برای تامین بودجه هستیم.

ساخت ۴۵۷ مدرسه در محدوده مسکن مهر شهرستان‌ها

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره تامین مدارس مسکن مهر اظهار داشت: مدرسه جزو مکان زیربنایی است و مانند راه و درمانگاه باید پیش بینی شود. توافقاتی در این زمینه حاصل شده و ۴۵۷ مدرسه از سوی وزارت راه و شهرسازی ساخته و تعدادی نیز در دست اجراست.

خان محمدی افزود: برای تکمیل و بهره برداری این طرح‌ها به کمک خیرین نیازمند هستیم، مجلس در زمان تصویب بودجه کمک کرده اما امیدواریم سهم نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس از بودجه که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافته افزایش یابد.

شناسایی ۹۳۰مدرسه ناایمن در تهران

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره وضعیت مدارس استان تهران گفت: با استانداردهای آتش‌نشانی ۹۳۰ مدرسه تهران ناایمن شناسایی شده‌اند و کارگروهی شکل گرفته که پیگیری و به روز رسانی فهرست را مورد توجه دارد همچنین ۱۵۰۰ مدرسه دو شیفته در استان تهران داریم که برای ساماندهی آنها با مشکل مواجه هستیم.

۹۳۰ مدرسه مطابق با استانداردهای آتش‌نشانی در تهران ناایمن تشخیص داده شده‌ است و کارگروهی شکل گرفته که پیگیری و به روز رسانی فهرست را مورد توجه دارد

وی گفت: همچنین در سفر رئیس جمهور به بهارستان تصویب شد ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای مدرسه سازی تخصیص یابد و ۱۰ مدرسه ۱۵ کلاسه هم ساخته شود البته در شهرستان بهارستان برای رسیدن به حد استاندارد به ساخت ۱۶۹ مدرسه نیازمندیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مهاجرپذیر بودن و قدیمی بودن مدارس تهران باعث ایجاد چالش می‌شود، گفت: دستگاه‌های حاکمیتی کمک کنند تا بخشی از مشکلات را در تهران برطرف کنیم، می خواهیم از محل فروش املاک و تهاتر اوراق در قالب بودجه، وضعیت فضای آموزشی در تهران بهبود یابد.

خان‌محمدی درباره ساماندهی تجهیزات گرمایشی اظهار داشت: در ابتدای سال تحصیلی ۷۲۵ میلیارد تومان برای ساماندهی سیستم‌های گرمایشی تخصیص دادیم و ۴۹ هزار کلاس درس در این راستا باید استانداردسازی شود.

تحصیل دانش آموزان اتباع به ۲۵ هزار کلاس درس نیازمند است

در ادامه این نشست، ناصر قفلی رییس مجمع خیرین مدرسه ساز اظهار داشت: دانش آموزان افغان میهمان ما هستند و اکنون یک میلیون دانش آموز اتباع در کشور داریم که ۲۵ هزار کلاس درس با اعتبار ۲۵ هزار میلیارد تومان برای تحصیل آنها نیاز است و دولت و خیرین به تنهایی نمی‌توانند این میزان را در اختیار آنها قرار دهند؛ بنابراین هرکس به اندازه توان خود باید کمک کند.

رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز ادامه داد: اکنون بسیاری از کلاس‌های درس در شهرستان‌های تهران، البرز، مشهد، اصفهان و اراک به دلیل کمبود جا ۲ شیفته شده و به کمک حتی به اندازه یک آجر نیاز داریم.

قفلی یادآور شد: اگر برای این‌ افراد امکانات تحصیلی فراهم نشود، زمینه آسیب برای انها فراهم می‌شود و ممکن است به افراد ناباب جامعه تبدیل شوند اما اگر امکانات فراهم شود، تحصیل کرده و مفید برای جامعه خواهند شد.

وی گفت: در زلزله خوی ۳۰ و ۴۰ مدرسه خراب شده که نیاز به اعتبار دارد؛ بنابراین همه باید پای میدان بیایند. نوسازی در تعهدات خود نسبت به خیرین عقب است و برای اتمام طرح‌ها نیازمند بودجه است که امیدواریم برای تکمیل مدارس بودجه لازم تخصیص یابد.

رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز با بیان اینکه در منطقه ۲۲ تهران با کمبود ۲۰۰ مدرسه مواجه هستیم، افزود: افرادی که برج سازی می‌کنند باید برای ساخت مدرسه هم اقدام کنند.

وی افزود: براساس پیش‌بینی‌ها آورده خیران در استان تهران باید به هشت هزار میلیارد تومان برسد. اکنون وضعیت مدارس البرز از همه استان‌ها بدتر است زیرا بیشترین مهاجرنشین را دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha