خنده بر لبان جشنواره نقش بست/استقبال ویژه از «مضحکه عجایب‌المخلوقات» + فیلم

تهران- ایرنا- در هشتمین روز چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اجرای یک نمایش کمدی با عنوان «مضحکه عجایب‌المخلوقات» به کارگردانی هادی کیانی لبخند بر چهره این رویداد هنری نقش بست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، هموطنان اصفهانی‌ به شوخ‌طبعی معروف هستند و هر جا باشند با طنز و لطیفه، فضاهای جدی و رسمی را فرح‌بخش می‌کنند. این بار هم هنرمندی از خمینی‌شهر اصفهان چراغ گونه کمدی را در جشنواره روشن کرد و با «مضحکه عجایب‌المخلوقات» مخاطبان دیروز این رویداد را خنداند.

این نمایش سنتی برگرفته از افسانه‌های کهن ایرانی است و در آن ترکیبی از تعزیه و نقالی دیده می‌شود.

داستان نمایش درباره سلطان شهری است که افسردگی گرفته و نمی‌خندد. سلطان سه روز به وزیر خود وقت می‌دهد تا او را بخنداند که در این میان سه لوطی به نام‌های نخودی، بیخودی و خودبخودی شهر را به هم می‌ریزند تا سلطان را بخندانند.

این تئاتر به لحاظ دکور، لباس و تعداد بازیگران یک پروژه سنگین محسوب می‌شد. حدود ۳۴ نفر برای اجرای این نمایش که بیش از دو ساعت به طول انجامید تلاش کردند.

مردی زن‌پوش با نام «خاله خانم»

حسینعلی عمادی، بازیگر نقش خاله خانم در نمایش «مضحکه عجایب المخلوقات» است که تا آخرین لحظه کسی متوجه نمی‌شود او یک من مرد زن‌پوش است.

خنده بر لبان جشنواره نقش بست/ استقبال ویژه از «مضحکه عجایب‌المخلوقات»+فیلم

ایفای نقش او یادآور فیلم‌هایی است که در آن اکبر عبدی نقش یک زن را بازی می‌کند.

خاله خانم یکی از شخصیت‌های اصلی این نمایش است و در پایان اوست که می‌تواند با پند و اندرزهایش سلطان را بخنداند.

او پس از اجرا در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: یکی از اساتید بعد از اجرا به پشت صحنه آمد و گفت کاش در آخر کار مشخص می شد یک مرد نقش زن را ایفا می‌کند چراکه بسیاری از تماشاگران تصور کردند ایفا کننده نقش یک زن است.

وی افزود: خاله خانم دارای رفعت، مهربانی و اصالت است و به عنوان نماینده مظلوم با ظالم قاطعانه مبارزه می کند.

این نمایش به فرهنگ عامه برمی‌گردد

هادی کیانی که ۵ تندیس جشنواره را در دوره‌های گذشته دریافت کرده، کارگردانی نمایش «مضحکه عجایب المخلوقات» را در چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر بر عهده داشت.

این کارگردان جوان سال‌های متمادی در اصفهان اجراهای کمدی داشته است.

خنده بر لبان جشنواره نقش بست/ استقبال ویژه از «مضحکه عجایب‌المخلوقات»+فیلم

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، خاطرنشان کرد: فضای نمایش برآمده از خاستگاه اجتماعی درونی مردم است و به فرهنگ عامه برمی گردد. سالهاست در این فضا شاگردی می‌کنم و یاد می‌گیرم. پرداخت به این فضا لازم و یک نیاز اجتماعی است که به ذهنیت‌های گذشته آدم‌ها و بک گراند (پس‌زمینه) فکری آنها برگردیم. کار، کاملا کمدی است و از لهجه‌های مختلف از جمله خمینی‌شهری و اصفهانی در دل اثر استفاده می‌شود. از لهجه‌های مختلف ایران هم در بین فضای نمایش داریم و به جای گز، خنده می‌دهیم.

خنده بر لبان جشنواره نقش بست/ استقبال ویژه از «مضحکه عجایب‌المخلوقات»+فیلم

مخاطبان حسابی خندیدند

مهدی خلیلیان، ایفاگر نقش وزیر نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره واکنش مخاطبان در اجرای اول اظهار داشت: مخاطبان حسابی خندیدند و من از اینکه توانستیم مخاطبانمان را بخندانیم خوشحال هستم. این نمایش تاکنون چندبار اجرا شده و بعد از جشنواره نیز به صورت عمومی اجرا می ‌شود. گفتیم یک کار ظنز هم در جشنواره باشد تا دل مردم شاد شود. فکر می کنم مردم شاد شدند. چون صدای خنده هایشان به ما انرزی خوبی داد.

خنده بر لبان جشنواره نقش بست/ استقبال ویژه از «مضحکه عجایب‌المخلوقات»+فیلم

مصطفی بهشتی، حسینعلی عمادی، حسینعلی کریمی، سعید اللهیاری، سید پویا امامی، رحیم ملکی، مهدی خلیلیان، میلاد مجیری، علی اصغر نعلبندیان، فرهاد یادگاری، امید موهبت، حامد سیرانی، مهدی علی بیگی، حامد جامی، عرفان عمادی، سینا سلحشور، جواد تقی زاده، دانیال مهرابی، صادق سعادت و هادی کیانی بازیگران نمایش «مضحکه عجایب المخلوقات» هستند.

حامد جامی، الهه صرامی (دستیاران کارگردان)، فرهاد یادگاری (مدیر صحنه)، محسن عمادی (منشی صحنه)، عرفان عمادی (مدیر تولید)، سیاوش رحمتی (برنامه ریز)، محمد باقرصاد (آهنگساز)، هادی شبانی (طراح نور) دیگر عوامل این نمایش صحنه‌ای هستند.

چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۵ دی تا ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ به دبیری کوروش زارعی در تهران در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha