سوختن رانندگان پای سوخت وارداتی غیراستاندارد در مرز باشماق

سنندج- ایرنا- ۴۵ روز از اطراق ناخواسته تانکرهای حامل سوخت وارداتی در مرز باشماق مریوان می گذرد، محموله ای که مجوز سازمان ملی استاندارد ندارد و جور این بی استانداردی را رانندگان متحمل شده اند.

به گزارش ایرنا، ۱۴۸ تانکر حامل سوخت ۴۵ روز قبل از سلیمانیه اقلیم کردستان عراق سوخت بار زدند و قرار بود بارشان را به تبریز برسانند اما با ممانعت استاندارد مواجه شدند، بار آنها همانجا در باشماق روی زمین ماند و منتظر ماندند تا نتیجه آزمایش و تحقیقات استاندارد به پایان برسد، انتظاری که یک ماه و نیم به طول انجامید و رانندگان نیز پای این معطلی سوختند.

دیروز که برای شرکت در یک جلسه به استانداری کردستان رفته بودم، تعدادی از رانندگان؛ حدود ۵۰ نفر در مقابل استانداری بودند و می خواستند تا به وضعیت آنها رسیدگی شود.

سیروس عباسی از رانندگان این تانکرها بود او با اشاره به اینکه ۴۵ روز است ۱۴۸ خانواده سرگردان هستند، اظهار کرد: نه استاندارد جوابمان را می دهد و نه گمرک به دادمان می رسد حالا آمده ایم تا شاید استانداری کاری برای ما بکند.

وی افزود: مسوولان امروز و فردا کرده و بار را نه ترخیص می کنند و نه حق خوابی برایمان در نظر می‌گیرند، قطعات ماشین‌هایمان در مرز به سرقت رفته و خودمان هم کم آورده ‌ایم و تحت فشار زیاد قرار داریم، باطری ماشینمان هم خوابیده است.

او اهل کرمانشاه است و می خواهد که اگر بار تایید است، ترخیص و اگر غیراستاندارد است برگشت بزنند تا بیشتر از این علاف نشوند و بر اساس قانون، حق خواب بگیرند.

عباسی اضافه کرد: اداره استاندارد بارمان را تایید نکرده است و شرکت حمل و نقل ما هم امروز و فردا می کند و در این ۴۵ روز خبر دقیقی به ما نمی دهند.

سوختن رانندگان پای سوخت وارداتی غیراستاندارد در مرز باشماق

چرا ۲۲ ماشین تایید شده؟

رشید غلامی راننده دیگری بود که گفت: اگر مشکل دارد چطور ۲۲ ماشین کد تایید خورده و می تواند بار خود را تخلیه کند؟

وی افزود: مقصد ما تبریز بود و سوخت گازوییل حمل می کنیم، مشکل ما تخلیه نیست بلکه پول خواب می خواهیم؛ سال ها است از مرز تردد می کنیم و تا به حال به چنین مشکلی نخورده بودیم.


مشکل آلودگی بار

کیوان خسروی از دیگر رانندگان حاضر در جمع وارد بحث شد و اظهار کرد: بار متعلق به شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران است و بار شخصی نیست.

وی گفت: ۲ شرکت حمل و نقل، کار حمل این بار را بر عهده داشته یکی به تعداد ۵۲ و دیگری ۹۶ دستگاه که همگی در مرز باشماق ماندگار شدیم به غیر از ۲۲ دستگاهی که ترخیص شدند.

این راننده اضافه کرد: استاندارد کردستان اعلام کرده چون این بار برای مصرف داخل کشور است، آنالیز آن مورد تایید نیست و مشکل آلودگی دارد.

خسروی ادامه داد: ما تنها کار حمل را بر عهده داریم و تاجر عراقی با شرکت نفت ایران این قرارداد را بسته و درباره آلودگی آن خبر نداریم که صحبتی شده یا نه و حالا شرکت نفت نه بار را برگشت می دهد و نه خروج می زند.

هرمز خسروی از دیگر رانندگان هم به بروز چنین مشکلی در مرز آستارا اشاره کرد و افزود: اخبار دیشب نشان داد که رییس گمرک به آنجا رفته و گفته چون ماشین ها مشکل ندارند، شبی سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پول خواب برای رانندگان در این مرز اختصاص داده است، سوال ما این است که چرا ما باید از این حق بی بهره باشیم.

وی افزود: آنها ۲۰ روز در آستارا بودند و این اقدام برایشان انجام گرفت ولی برای ما هیچ حقی در نظر نگرفتند.

سوختن رانندگان پای سوخت وارداتی غیراستاندارد در مرز باشماق

بار تعیین تکلیف شده است

بعد از شنیدن صحبت رانندگان به سراغ سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان رفتم تا صحبتهای او را نیز بشنوم.

حامد قادرزاده اظهار کرد: از اینکه در مرز فعالیتهای اقتصادی بسیاری داشته باشیم، استقبال می کنیم ولی این واقیعت وجود دارد که کار استاندارد بر اساس قوانین موضوعه نظام جمهوری اسلامی ایران است که توسط مجلس مورد ما تصویب قرار می گیرد.

وی افزود: در این حوزه فعالیتهای اقتصادی خاصی برای وارد کردن محموله سوخت به منظور حل مشکلات داخلی و تقویت ارتباط اقتصادی بیشتر با کشور همسایه صورت گرفته است.

به گفته سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان، ۱۴۸ تانکر حامل سوخت در همین زمینه وارد مرز باشماق شده که ۴۱ دستگاه بر اساس آزمایش استاندارد دارای گوگرد بالا و ۷۳ مورد نیز به دلیل نقطه تقطیر و ابری شدن مجوز تایید نگرفته اند و تنها ۱۲ دستگاه تایید شده اند. ۲۲ مورد هم هنوز تعیین تکلیف نشده اند، در مجموع ۱۱۴ مورد رد شده و باید برگشت بخورد.

مطلبی که پیش از این هم مدیرکل استاندارد کردستان آن را به خبرنگار ایرنا گفته بود.

بیشتر بخوانید

عدم انطباق با استاندارد دلیل ترافیک تانکرهای سوخت در باشماق مریوان

قادر زاده تاکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که هزینه‌های فعالیت اقتصادی باید کمتر از منافع آن برای جامعه باشد و این درست است که یک راننده حامل بار است و دخالتی در این امر نداشته و نباید حقوق او آسیب ببیند ولی در مقابل، حقوق تمام مردم ایران را داریم و باید آینده را مدنظر داشته باشیم.

به گفته سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان، مبادلات مرزی در هر کشوری باید استانداردهای آن کشور را سپری کند و این مختص یک کشور خاص نیست.

وی درباره پرداخت حقوق رانندگان نیز اظهار کرد: حقوق فردی راننده طبق دستورالعملهای جاری باید تامین شود و ما به دنبال تامین حق تک تک رانندگان هستیم.

قادرزاده با بیان اینکه این تانکرها تعیین تکلیف شده اند، یادآوری کرد: گمرک باید تشریفات لازم را برای برگشت انجام دهد و تاکید ما بر تسهیل شرایط عودت است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان تاکید کرد: به بسیاری از رانندگان اعلام شده که بار آنها استاندارد نیست و باید برگشت بخورد ولی خود آنها ماندگار شده اند.

شرکتهای حمل و نقل متولی پرداخت خسارت

در ادامه اظهارات رانندگانی که گمرک را متولی پرداخت حق خواب و خسارت می دانستند با مدیرکل گمرکات کردستان تماس گرفتم.

خلیل حیدری در واکنش به این ادعای رانندگان اظهار کرد: گمرک یک نهاد دولتی است و منبعی ندارد تا حق خواب به رانندگان پرداخت کند.

وی افزود: شرکتهای حمل و نقل و صاحب کالا اگر نتوانند به تعهد خود عمل کنند به رانندگان باید بر اساس قانون راهداری خسارت پرداخت کنند و متولی حل اختلاف در این موارد راهداری است.

مدیرکل گمرکات کردستان اضافه کرد: وزارت نفت از لحاظ کیفیت استاندارد این بار را رد کرده و تا زمانی که استاندارد اجباری نداشته باشند، گمرک مجاز به ترخیص کالا نیست.

حیدری با بیان اینکه برای ما محرز شده است که از ۱۴۸ دستگاه تانکر ۱۱۲ دستگاه باید برگشت بخورد و به شرکت صاحب کالا اعلام کرده ایم که باید برگشت بخورد و شرکت صاحب کالا هم به رانندگان اعلام کرده ولی رانندگان، برگشت بار را مشروط به دریافت حق خواب کرده اند.

وی گفت: در صورتی که مدت زمان رسوب خودروی حامل بار در گمرک به سه ماه برسد ما می توانیم آن را ضبط کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha