محققان تبریزی ۴۰ درصد رتبه‌های برتر جشنواره علوم پزشکی رازی را کسب کردند

تبریز-ایرنا- معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: محققان و پژوهشگران این مجموعه ۴۰ درصد مجموع رتبه های برتر و جوایز نخست بیست و هشتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی را کسب کردند.

به گزارش ایرنا، پرویز شهابی روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، کسب چنین رتبه های برتر در تاریخ دانشگاه علوم پزشکی تبریز را بی نظیر خواند و افزود: اینکه از مجموع ۸۴۰ مرکز تحقیقاتی دانشگاه های علوم پزشکی کشور و در ارزیابی از ۱۰ حوزه پژوهشی، دانشمندان و محققان دانشگاه علوم پزشکی تبریز توانستند در تعداد چهار حوزه حائز رتبه های اول شوند، برای جامعه دانشگاهی و علمی آذربایجان شرقی افتخاری بزرگ به شمار می رود.

وی اظهار داشت: کسب این افتخار در حالی صورت گفت که تعداد مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از ۳۳ مرکز فراتر نمی رود، در حالیکه فقط در تهران تعداد ۱۹۰ مرکز تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه علوم پزشکی وجود دارد که این موضوع نشان دهنده توانمندی های علمی، تحقیقاتی و نیروی انسانی ماهر و متعهد می باشد.

شهابی با اشاره به اینکه مجموع اعتبارات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه تحقیقات برای دانشگاه علوم پزشکی تبریز طی سالجاری حدود ۸۲۰ میلیون تومان است، یادآور شد: مقایسه ای بسیار موجز در زمینه میزان اعتبارات، تعداد استادان، اعضای هیات علمی و دانشجویان گویای توانمندی ها و ظرفیت های بسیار وسیع دانشمندان و محققان علوم پزشکی آذربایجان شرقی است.

وی نیروی انسانی را بزرگترین و مهمترین سرمایه دانشگاه علوم پزشکی تبریز دانست و با بیان اینکه باید قدردان وجود چنین نیروهایی در بخش بهداشت و سلامت بود، ادامه داد: باید توجه داشت که رشد و توسعه پایدار کشور تنها از طریق تحقیق و پژوهش های کاربردی محقق می شود.

شهابی با اشاره به اینکه در جریان برگزاری جشنواره علوم پزشکی رازی، محققان تبریزی در علوم کاربردی دارویی، سل و بیماری های ریوی ، علوم تغذیه و سلول های بنیادی رتبه های برتر را کسب کردند، از کسب رتبه برتر کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه های تیپ یک و نیز رتبه سوم شرکت تولید کننده میز تشریح مجازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داد و افزد: در بخش محققان برگزیده دکتر احد مختارزاده به عنوان محقق برگزیده حائز رتبه دوم کمیته علوم پایه پزشکی کشور شد.

وی پرداخت به مسایل تحقیقاتی را جزو اولویت های اصلی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برشمرد و گفت: هرچند مسایل پژوهشی هیچگاه در اولویت بندی های دستگاه های اجرایی جایی ندارد، اما مدیریت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با جدیت به این حیطه وارد شده و با حمایت های بسیار خوب دانشگاه در این زمینه طی یک سال اخیر اقدامات و برنامه های بسیار مهم و متنوعی توسط مراکز تحقیقاتی در دست اجراست.

شهابی برخورداری از نیروی انسانی متخصص و عاشق را یکی از مزیت های بسیار مهم علوم پزشکی در آذربایجان شرقی دانست و با تاکید بر اینکه می توان با بهره مندی از این توان بسیاری از کمبودها در بخش دارو و تجهیزات را رفع کرد، یادآور شد: هم اکنون تعداد ۸۵ شرکت تولیدی در زمینه های دارو و تجهیزات مختلف پزشکی با معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز همکاری می کنند که هر یک از آنها دارای توانمندی های بسیار بالایی می باشند.

به گفته وی در حال حاضر تعداد ۲۰ شرکت دانش بنیان در دانشگاه علوم پزشکی فعال بوده و حتی تعدادی از محصولات آنها به خارج از کشور نیز صادر می

شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز از دانشکده داروسازی این مجموعه به عنوان قطب داروئی ایران نام برد و اظهار داشت: بنا به تصمیم و ابلاغ رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تمامی فعالیت های مربوط به تحقیقات و تولید انواع دارو باید در تبریز به انجام برسد.

شهابی تصمیم برای راه اندازی پارک سلامت در زمینی به مساحت ۷۷ هزار مترمربع را یکی از برنامه های اولویت دار معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز یاد کرد و ادامه داد: جانمایی این پارک در محل ساری زمی تبریز به انجام رسیده و اگر اعتبارات آن در موعد مقرر جذب شود، ظرف چهار سال می توان آنرا افتتاح کرد.

وی استقرار شرکت های مختلف تولیدکننده لوازم و تجهیزات پزشکی و دارویی را یکی از کاربردهای مهم پارک سلامت عنوان و اضافه کرد: هم اکنون تعداد ۳۵ شرکت تقاضاهای استقرار در دانشکاه علوم پزشکی را ارایه کرده اند که با ساخت این پارک می توان همه آنها را در این محل پذیرش کرد تا به مدت ۵ سال از معافیت های مالیاتی بهره مند شوند.

به گزارش ایرنا، دانشگاه علوم پزشکی تبریز با داشتن حدود ۹ هزار دانشجو در ۲۰۰ رشته تحصیلی و ۳۳ واحد آموزشی جزو دانشگاه های برتر کشور به شمار می رود و در حال حاضر ۱۹۰ دانشجوی خارجی نیز در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۸۷۵ عضو هیات علمی دارد و با برخورداری از ۳۰ مرکز تحقیقاتی تاکنون حدود ۱۰ هزار طرح تحقیقاتی را به جامعه علمی ارایه کرده است.

۱۳ مرکز آموزشی و درمانی، ۳۰ مرکز تحقیقاتی، توسعه و رشد فناوری و تعداد ۱۹ شبکه بهداشت از جمله امکانات دانشگاه علوم پزشکی تبریز می باشد.

اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی سومین با حضور رییس جمهور در سالن اجلاس برگزار و در این مراسم از محققان، مخترعان و برگزیدگان این جشنواره تقدیر شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha