افزایش تولید آبزیان، راهبرد صادراتی دولت در مازندران

ساری - ایرنا - استاندار مازندران گفت: افزایش تولید آبزیان باهدف ایجاد اشتغال پایدار جزو سیاست‌ها و راهبرد صادراتی و اقتصادی دولت سیزدهم در این استان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمود حسینی‌پور روز یکشنبه در حاشیه بازدید از مجتمع تولید ماهیان خاویاری در شهرستان سیمرغ در گفت و گو با خبرنگاران افزود: صادرات آبزیان به بازارهای هدف در نظر گرفته شده در اولویت کاری مسوولان استان قرار دارد و برای تحقق ۱۰۰ درصدی آن باجدیت در تلاش هستیم.

وی با بیان این که، مازندران جزو استان های برتر کشور در تولید آبزیان است، ادامه داد: با تکمیل زنجیره تولید ماهیان خاویاری و آبزیان در این مجموعه در شهرستان سیمرغ در آینده نزدیک حدود ۲۰ درصد به افزایش تولید این محصول غذایی استان افزوده خواهد شد.

استاندارمازندران اضافه کرد: مجتمع تولید ماهیان خاویاری و آبزیان در سیمرغ برای تکمیل طرح با مشکلاتی همراه است که با برنامه ریزی اصولی برای رفع دغدغه این فعالان اقتصادی تلاش خواهیم کرد.

حسینی پور خاطر نشان کرد: در مجتمع خاویاری سیمرغ سالانه ۱۰ تن خاویار و ۳۰۰ تن گوشت آبزیان تولید می شود که در میان مدت با افزایش تولیدات می توان روند صادرات از مازندران در این حوزه را توسعه دهیم.

افزایش تولید آبزیان، راهبرد صادراتی دولت در مازندران

توسعه اقتصاد شیلاتی اولویت مهم دولت در مازندران

توسعه اقتصاد شیلاتی با ماهیان خاویاری به عنوان یکی از طرح‌های اقتصادی مصوب سفر استانی رئیس جمهور به مازندران با تخصیص اعتبارات ملی برای تکمیل مرکز صنایع تکمیلی و پایانه محصولات خاویاری در آینده نزدیک مسیر فرآوری و صادرات مشتقات مروارید سیاه خزر را فراهم خواهد کرد.

مازندران با توجه به در اختیار داشتن بیشترین ساحل جنوبی دریای خزر و وجود رودخانه‌های متعدد یکی از استان‌های پیشرو در آبزی‌پروری و فعالیت‌های شیلاتی است. سالانه حدود ۳۰ هزار تن انواع آبزیان تولید شده در این استان به سایر نقاط کشور و از یکسال گذشته تاکنون با برنامه‌های اصولی دولت سیزدهم وعالی‌ترین مقام اجرایی مازندران با وجود فشارهای خارجی و تحریم به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

همسایگی با دریای خزر در نوار ساحلی به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر و وجود ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره در این استان با اشتغال حدود چهار هزار و ۲۰۰ نفر و همچنین فعالیت بیش از سه‌هزار و ۴۰۰ مزرعه آبزی‌پروری سبب شده که مازندران بیشترین سهم را در فعالیت‌های شیلاتی جنوب دریای خزر داشته باشد.

تنها در یکسال گذشته با برنامه‌ریزی‌های دولت سیزدهم به منظور افزایش توان تولید مازندران در صنعت شیلات و کاهش وابستگی درآمدهای شیلاتی به صید مستقیم از دریا، اقدامات گسترده‌ای از جمله حمایت از سرمایه‌گذاران، گسترش شرایط و فرصت‌های آبزی‌پروری و افزایش توان تولید آبزیان در استان در دستور کار قرار گرفت و در سفر استانی رئیس جمهور به مازندران این برنامه‌ها ملموس‌تر شد که نتیجه تصمیمات این سفر در کنار افزایش چندین برابری تولیدات، اشتغال و درآمدهای مرتبط با صنعت شیلات تاکید آیت‌الله رئیسی در تخصیص اعتبارات ملی برای تکمیل مرکز صنایع تکمیلی ماهیان خاویاری در این دیار بسیار دارای اهمیت است.

آخرین اقدام توسعه‌ ساز شیلاتی که در مازندران وارد گام اجرا شده آغاز عملیات ساخت مرکز فرآوری و صنایع تکمیلی در نخستین مرکز شیلاتی دارای زنجیره کامل پرورش ماهیان خاویاری با فناوری‌های مدرن و به روز این صنعت است که کلنگ آن همزمان با سفر رئیس جمهور به مازندران در سواحل جویباری خزر به زمین زده شد و اکنون حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار است با سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی، اشتغال‌زایی مستقیم برای ۲۵۰ نفر ارمغان آن باشد.

آنچه که در تحلیل پیشرفت فیزیکی این طرح عینیت دارد دغدغه مسوولان استانی برای تسریع در تکمیل این طرح است و استاندار مازندران در سفر شهرستانی به جویبار در ۲۸ تیرماه امسال از محل طرح در دست ساخت طرح فرآوری و بسته بندی مشتقات ماهیان خاویاری بازدید کرد و در این بازدید سید محمود حسینی‌پور دستورات لازم را برای تکمیل آن با پیگیری‌های مستمر مسوولان محلی در سطح استانی و ملی و همچنین تاکید بر رفع موانع اداری صادر کرد.

با این وجود در کنار دغدغه مسوولان استان برای توسعه اقتصاد شیلاتی در مازندران مروری مختصر بر عملکرد و اقدامات این حوزه در مازندران در یکسال گذشته نشان می‌دهد که فعالیت‌های حمایتی و توسعه‌بخش انجام شده مربوط به این صنعت در مازندران طی این بازه زمانی با وجود موانع طبیعی و غیرطبیعی متعدد، بسیار چشمگیر بود چراکه مرواید سیاه که سال‌های سال از دریای خزر کوچ کرده بود دوباره به زادگاهش بازگشت و به عنوان سوگلی سوغات مازندران راهی بازارهای جهانی شد و در این مدت هم حدود ۷۰ میلیون دلار برای این دیار زرخیر ارزآوری داشت.

یکی دیگر از دستاوردهای شیلاتی سفر آیت الله رئیسی به استان در ارتباط با حفظ و تکثیر مروارید سیاه خزر در کنار تدوام ممنوعیت صید ماهیان خاویاری، توسعه طرح پرورش این ماهیان و سرانجام صادرات مشتقات آن به بازارهای جهانی است.

افزایش تولید آبزیان، راهبرد صادراتی دولت در مازندران

به گزارش ایرنا، حسینی‌پور استاندار مازندران، در هشتمین سفر شهرستانی به همراه ۵۰ تن از مدیران استانی دستگاه‌های اجرایی امروز یکشنبه به شهرستان سیمرغ سفر کرده تا از نزدیک مسایل و مشکلات این شهرستان را بررسی کند.

حسینی‌پور را در این سفر شهرستانی، معاونان وی و مدیران کل استانداری هم همراهی می‌کنند.

بازدید از چند طرح نیمه‌تمام، اعزام نماینده به تمامی روستاها به منظور گفت و گو با روستاییان و احصای مسایل و مشکلات آنها از اهداف سفر یک روزه استاندار مازندران به فریدونکنار است.

حسینی‌پور در این سفر همچنین با اقشار مختلف مردم، خانواده شهدا و ایثارگران و فعالان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شهرستان فریدونکنار دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

برگزاری نشست شورای اداری شهرستان برنامه پایانی سفر استاندار مازندران به سیمرغ اعلام شده است.

معاونان استاندار هم در این سفر هر یک بخشی از مشکلات شهرستان را با برگزاری نشست‌های مختلف بررسی و جمع‌بندی کرده که در این چارچوب بررسی مسائل و مشکلات اجتماعی شهرستان با حضور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار، بررسی مسائل و مشکلات عمرانی شهر کیاکلا با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و بررسی مسائل و مشکلات واحد های تولیدی، صنعتی و اقتصادی و بازار با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی انجام می‌شود.

علاوه بر این، مسائل بخش‌های مختلف حوزه کشاورزی، گردشگری، فرهنگی، بانوان و خانواده و دیگر بخش ها هم با حضور مدیران متولی این بخش ها بررسی خواهد شد.

اولین سفر شهرستانی استاندار مازندران به شهرستان گلوگاه در روز ششم خرداد امسال با ۳۹ مصوبه و اختصاص ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار انجام شد.

شهرستان سیمرغ با مرکزیت شهر کیاکلا براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن ۱۹ هزار و ۳۷۶ نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha