فعالیت‌های مشاوره‌ای مستلزم دریافت پروانه از سازمان نظام روانشناسی است

تهران - ایرنا - سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور اعلام کرد به استناد تبصره (۳) ماده (۴) قانون تشکیل سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره برای اشتغال در حرفه‌های روان‌شناسی و مشاوره، دریافت پروانه از این سازمان و نیز عضویت در آن الزامی است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، به استناد بند (۱) ماده (۳) قانون تشکیل سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، یکی از وظایف این سازمان تعیین حدود صلاحیت‌های تخصصی و صدور شماره نظام و پروانه کار برای اعضای این سازمان است.

همچنین به استناد تبصره (۳) ماده (۴) قانون نام‌برده برای اشتغال در حرفه‌های روان‌شناسی و مشاوره دریافت پروانه از سازمان و نیز عضویت در آن الزامی است و بر اساس ماده ۵ قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، مشاوران و روانشناسان برای هر گونه اشتغال در حوزه خود باید دارای پروانه از این سازمان باشند.

در مدت ۱۸ سال فعالیت سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور، اعتبار رشته‌های روان‌شناسی و مشاوره در جامعه افزایش یافته است؛ به طوری که متقاضیان تحصیل در این رشته‌ها از پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاهی است و بر این اساس، متقاضیان دریافت پروانه اشتغال روز به روز افزایش می‌یابند.

سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره با همت اساتید برجسته و پیشکسوت دانشگاهی که زحمات زیادی متحمل شده‌اند و با حساسیت بی‌بدیل برای حفظ حقوق مراجعان و روان‌شناسان و مشاوران با ارزیابی‌های دقیق پروانه اشتغال صادر کرده و از این طریق به ارتقای «سلامت‌روان» مردم یاری رسانده می‌رساند.

اکنون که تعداد متقاضیان این حوزه افزایش یافته است، هیأت‌های تخصصی (کمیسیون‌ها) الزاماً با استفاده از شیوه‌های جدید به منظور تسهیل‌گری در صدور شماره نظام و پروانه اشتغال به ویژه برای کسانی که در سال‌های گذشته تقاضای پروانه اشتغال داشته‌ و در سازمان پرونده تکمیل کرده‌اند، برحسب مصوبه جلسه (۲۷۰) تاریخ 23 آبان 1401 شورای مرکزی در مرحله اول با بررسی مدارک تحصیلی، تخصصی، سوابق حرفه‌ای، ارزیابی صلاحیت‌های عمومی و در موارد ضروری ارزیابی حضوری در هیأت‌های تخصصی (کمیسیون‌های تلفیق) بر اساس «توانمندی‌های حرفه‌ای» با احراز صلاحیت حرفه‌ای و اخلاقی به صدور پروانه برخط اقدام می‌کنند.

همچنین با راه‌اندازی «نظام جامع ارزیابی و نظارت» بکارگیری نظارت‌های محسوس و نامحسوس از طریق ناظران در سراسر کشور تلاش می‌شود، حقوق مراجعان و روان‌شناسان و مشاوران تأمین شده و به محض اثبات عدم رعایت استانداردهای تخصصی و نظام‌نامه اخلاق حرفه‌ای در همه دفاتر، مراکز، نهادها و سازمان‌ها اقدامات لازم انجام شود.

«نظام جامع آموزش مداوم» راه‌اندازی می‌شود

به زودی «نظام جامع آموزش مداوم» نیز راه‌اندازی می‌شود تا روان‌شناسان و مشاوران اطلاعات خود را به روز کرده و صلاحیت‌های تخصصی خود را افزایش دهند.

بر اساس این طرح، تمدید پروانه‌های متقاضیان براساس بررسی فعالیت حرفه‌ای و گزارش معاونت انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای انجام می‌شود.

ارتقای وضعیت متقاضیان از کارشناسی ارشد به دکتری ولو در شاخه دیگری از رشته‌های روان‌شناسی و مشاوره با تأیید اصالت مدرک تحصیلی دکتری و فعالیت‌های حرفه‌ای انجام گرفته و صدور پروانه اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها با بررسی مدارک تحصیلی و حرفه‌ای صادر و صدور پروانه برای دانش‌آموختگان مقطع دکتری روان‌شناسی و مشاوره در سه مقطع همگن با بررسی مدارک و سوابق حرفه‌ای با نظر کمیسیون تلفیق صادر می‌شود.

همچنین صدور پروانه برای دانش‌آموختگان دکتری رشته‌های روان‌شناسی و مشاوره در دو مقطع همگن با بررسی سوابق تحصیلی، حرفه‌ای و دوره‌های توانمندسازی حرفه‌ای، علمی و اخلاق حرفه‌ای مورد تایید سازمان با نظر کمیسیون تلفیق صادر می‌شود.

صدور پروانه برای دانش‌آموختگان مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد رشته‌های روان‌شناسی و مشاوره نیز با بررسی مدارک و سوابق تحصیلی و مراتب تعهد و تقید متقاضی به نظام‌نامه اخلاق حرفه‌ای و دوره‌های توانمندسازی حرفه‌ای و اخلاقی حضوری (اساتید مورد تأیید و دارای مجوز از این سازمان مربوط به آن رشته) و توانمندسازی حرفه‌ای غیر حضوری(کارورزی) و بررسی همه مدارک در هیأت‌های تخصصی (کمیسیون‌ تلفیق) اقدام به صدور پروانه می‌شود.

در سایر موارد و خاص برای بررسی مدارک و احراز صلاحیت به کمیسیون تخصصی تلفیق ارجاع می‌شود.

به گزارش ایرنا، محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور پیش از این نیز در گفت وگو با ایرنا ضمن اشاره به رتبه‌بندی دانشگاه‌ها از منظر آموزش حرفه‌ای در این سازمان گفته بود: این رتبه‌بندی در جذب دانش‌آموختگان و کسب پروانه اشتغال از سازمان برای فعالیت در این حوزه لحاظ می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha