تلاش برای رونق کسب و کارهای کوچک در کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج - ایرنا - دولت سیزدهم با جذب اعتبار از منابع مالی مختلف و استفاده از ظرفیت دستگاه های اجرایی برای رونق کسب و کارهای کوچک در کهگیلویه و بویراحمد تلاش های گسترده ای را انجام داده که منجر به کاهش نرخ بیکاری در این استان شده است.

از آنجا که ۹۰درصد مشاغل این استان جزو کسب و کارهای کوچک به شمار می رود مسئولان امید دارند تا با این اقدام ها زمینه بهره گیری بهتر از ظرفیت های خوب کشاورزی، صنعت و خدمات فراهم شود.

آن طور که کارشناسان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد اعتقاد دارند بنگاه‌های کوچک مزایای بسیار زیادی در توسعه اقتصاد دارند به طوری که بیش از ۹۰ درصد نوآوری و کارآفرینی در بنگاه‌های کوچک و متوسط اتفاق می افتد و نیمی از تولید ناخالص ملی هم در این بنگاه ها ایجاد می‌شود.

این صاحب نظران تاکید می کنند که بنگاه‌های کوچک و متوسط ابزار موثری در توسعه اقتصادی و کاهش فقر محسوب می شود و می توانند مشکلات ناشی از بیکاری را نیز کاهش داده و همچنین توزیع درآمد را در پهنه جغرافیایی متوازن و متعادل کنند.

تلاش های صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد

بستن تفاهم نامه با نهادها و دستگاه های اجرایی مختلف، جذب اعتبار برای پرداخت تسهیلات از محل بودجه سفر رئیس جمهور،استفاده از ظرفیت های سپرده های مردمی،منابع مالی اشتغال روستایی و تبصره ۱۸ از جمله اقدام های صندوق کار آفرینی کهگیلویه و بویراحمد برای رونق کسب و کارهای کوچک بوده است.

سرپرست صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد گفت: این صندوق دهه فجر پارسال تاکنون یکهزار و ۷۰۰ میلیارد ریال از محل منابع مالی مختلف برای رونق کسب و کارهای کوچک در استان جذب کرده است.

تلاش برای رونق کسب و کارهای کوچک در کهگیلویه و بویراحمد

همت الله ناصری اضافه کرد: این میزان وام که به متقاضیان ایجاد واحدهای تولیدی و خدماتی در حوزه های مختلف پرداخت شده منجر به ایجاد یکهزار و ۲۸۵ فرصت شغلی شده است.

وی بیان کرد: در این مدت ۴۰۹ فقره به مبلغ ۶۷۱ میلیارد ریال در حوزه کشاورزی،۶۴۶ فقره تسهیلات بانکی به میزان ۷۲۰ میلیارد و ۵۴۱میلیون ریال در بخش خدمات،۲۶۵ پرونده به مبلغ ۳۵۰ میلیارد و۵۰۵ میلیون ریال در بخش صنعت پرداخت شده است.

سرپرست صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این میزان وام از محل منابع مالی مختلف مانند اشتغال ریاست جمهوری،تبصره ۱۸،سپرده های مردمی و وام های اشتغال روستایی تامین اعتبار شده است.

وی ابراز کرد: از بهمن ماه پارسال تاکنون ۱۷۵ فقره تسهیلات به مبلغ ۱۳میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور،۵۲۸ پرونده به مبلغ یکهزار و ۱۲۸ میلیارد ریال از محل تبصره۱۸، ۳۸۲ فقره با اعتبار ۳۳۸ میلیارد و ۹۸۰ میلیون ریال از محل تفاهم نامه ها،۳۳۹وام با سرمایه گذاری ۳۴۱ میلیارد ریال از محل سپرده های مردمی و ۳۹ پرونده با اعتبار ۵۹ میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال اعتبار از محل اشتغال روستایی روستایی به متقاضیان پرداخت شده است.

سرپرست صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: در این مدت تفاهم نامه هایی با دستگاه های اجرایی و وزارت های مختلف مانند کمیته امداد امام خمینی (ره)،ستاد فرمانی امام، میراث فرهنگی،گردشگری وصنایع دستی،وزارت کار تعاون و راه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد،صندوق حمایت از مدارس غیر دولتی،وزارت ارتباطات،وزارت جهاد کشاورزی،بنیاد مسکن،سازمان زندانها،امور بانوان استانداری کهگیلویه و بویراحمد،معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و بنیاد وفاق سبز علوی برای تامین اعتبار یا شناسایی اقشار مختلف جامعه بسته شده است.

ناصری عنوان کرد: شناسایی روستاهای بدون بیکار،اجرای جشنواره جنبش کارآفرینی شهرستان های جنوبی در گچساران،حمایت از راه اندازی دهکده گیاهان دارویی در منطقه تنگ سرخ،حمایت از رونق کسب و کارهای کوچک در روستای محصول محور بیدستان از توابع دیشموک و ایجاد کمیته تخصصی کسب و کار در مناطق روستایی از دیگر اقدام ها برای کمک به اشتغال در کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

سرپرست صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت:حمایت از کسب و کارهای خسارت دیده از زلزله سال ۱۳۹۹ در شهرستان دنا،حمایت از نوجوانان،خلاق و مبتکر،تشکیل اتاق مشاغل برای شناسایی کسب و کارهای جدید و برگزاری رویداد گردو از جمله برنامه های صورت گرفته به منظور کسب و کارهای جدید در این استان در نخستین سال فعالیت دولت سیزدهم بوده است.

وی تصریح کرد:حمایت از زنان سرپرست خانوار حاشیه شهر در قالب صندوق های خرد محلی،انعقاد تفاهم نامه با امور بانوان استانداری جهت حمایت از زنان سرپرست خانوار ، اجرای طرح روستای بدون بیکار ،در روستاهای مستعد مانند پراشکفت ،میمند ، مارین ، اسلام آباد ، دلی و پس رش ، همایش صندوق های خرد محلی و طرح اجرای برنامه کارآفرین شو با حمایت فرمانداری شهرستان لنده از فعالیت های انجام شده صندوق کارآفرینی امید به منظور رونق کسب و کارهای کوچک است.

صندوق های خرد محلی

صندوق های خرد محلی الگوی موفق اشتغال هستند که فعالیت آنان چند سالی است در روستاها و شهرهای کوچک کهگیلویه و بویراحمد افزون بر کمک به خوداتکایی بانوان منجر به رونق تولید در این استان شده است.

این طرح مانند صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی عمل می‌کنند که بعد از گذشت ۶ ماه فعالیت و گذراندن دوره آموزشی براساس مکانیزم‌های تعریف شده وام از صندوق کار آفرینی امید دریافت می‌کنند.

صندوق های خرد محلی پس از اختصاص خط اعتباری وام‌های خرد به اعضا پرداخت می کنند در این طرح مسئولان صندوق کارآفرینی امید مستقیم وارد روستا نمی‌شوند، بلکه از طریق مجریان که با معرفی سه نفر از اعضای هیات مدیره مشخص می‌شوند، فعالیت ها انجام می گیرد.

تلاش برای رونق کسب و کارهای کوچک در کهگیلویه و بویراحمد

کارشناسان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد می گویند:راه اندازی صندوق های خرد محلی می تواند سرآغاز رونق فعالیت هایی نظیر پرورش دام سبک و سنگین ، کشت گیاهان دارویی، محصولات گلخانه‌ای، صنایع دستی، صنایع غذایی، گردشگری، بسته بندی، خشکبار صادراتی، تولید شیرینی، گلیم بافی، عروسک دوزی، نوغانداری، تولید کیف، چیپس میوه و عرقیات گیاهی باشد.

سرپرست صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد: تاکنون ۱۷۸صندوق خرد محلی در مناطق مختلف این استان برای کمک به از کسب و کارهای کوچک راه اندازی شده است.

ناصری با بیان اینکه هر یک از این صندوق ها به صورت میانگین ۱۵ تا ۵۰ صندوق شغل ایجاد کرده عنوان کرد: تاکنون نزدیک به ۲۶ میلیارد تومان برای راه اندازی صندوق های خرد محلی کهگیلویه و بویراحمد سرمایه گذاری شده است.

وی بیان کرد: یکی از اولویت‌های مهم این صندوق در سال جاری ایجاد صندوق های خرد محلی در مناطقی است که تاکنون از مزایای این طرح بهره مند نشده اند.

ناصری اظهار کرد: کمک به معیشت خانواده های روستایی، دسترسی آسان زنان روستایی به تسهیلات ارزان قیمت از مزایای این طرح است.

سرپرست صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: این تسهیلات بصورت خودگردان با تشکیل گروه های کوچک اشتغالزایی در زمینه مختلف به متقاضیان پرداخت می شود.

بازگشت واحدهای تولیدی راکد به چرخه تولید

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: در راستای سیاست های دولت سیزدهم برای احیای کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی راکد یا نیمه تعطیل و تحقق رشد اقتصادی استان، ۲۲ طرح تولیدی راکد در این استان طی یکسال گذشته تاکنون احیا و به فرآیند تولید بازگشته اند.

میزان اشتغالزایی تعداد ۲۲ واحد تولیدی احیا شده کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۴۰۰ نفر بوده است.

کریم روزبهان اظهار کرد: در سال های اخیر عوامل بسیاری همچون کمبود نقدینگی، تحریم های ظالمانه، سو مدیریت در کارخانه ها، کمبود مواد اولیه، نوسان ارز، فرسودگی ماشین آلات، بدهی‌های بانکی، مشکلات بیمه ای در سالیان متمادی سبب رکود و غیرفعال شدن واحد های تولیدی بسیاری در استان شده بود.

وی افزود: طرح های راکد و مشکل دار در کارگروه رفع موانع تولید بررسی و مشکل آن ها رفع می شود و تا نتیجه رسیدن کار رفع مشکلات آنان ادامه خواهد یافت.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برنامه ابلاغی سال ۱۴۰۱ در استان این بوده که ۲۶ واحد غیرفعال باید به چرخه تولید برگردند.

ایجاد ۹ هزار شغل

مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت:تعهد اشتغال امسال استان ۱۳ هزار و ۵۲۰ نفر بوده که از این میزان تا پایان آذر ماه سال جاری برای ۹ هزار و ۶ نفر شغل ایجاد شده است.

تلاش برای رونق کسب و کارهای کوچک در کهگیلویه و بویراحمد

حمیدرضا واعظی زاده اظهار کرد: این تعداد نیروی کار از طریق پرداخت وام های اشتغال و جذب از طریق کاریابی های کهگیلویه و بویراحمد مشغول بکار شده اند و اسامی در سامانه رصد ثبت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: امسال بیش از ۲۳ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی به ۹۲۰ طرح در استان پرداخت شده است.

واعظی زاده افزود: بانک های توسعه تعاون، بانک رفاه، بانک کشاورزی و پست بانک در کهگیلویه و بویراحمد پرداخت این تسهیلات را به عهده دارند.

وی بیان کرد:امسال همچنین یک هزار و ۲۸۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغال تبصره ۱۶ به استان ابلاغ شد که بخشی از آن از طریق نهادهایی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی جذب و پرداخت محقق شده است.

واعظی زاده عنوان کرد: براساس این طرح به هر یک از متقاضیان تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی ارزان قیمت با سود کم پرداخت می شود.

وی عنوان کرد: همچنین افرادی که قصد راه اندازی کارگاه های تولیدی دارند تا سقف چهار میلیارد تومان وام پرداخت می شود.

مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: وام های اشتغال تبصره ۱۶ با سود چهار درصد و با دوره بازپرداخت پنج ساله پیش بینی شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: جامعه هدف دریافت کنندگان وام های تبصره ۱۶ از طریق دستگاه های اجرایی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره)،بهزیستی، بنیادشهید امور ایثارگران، بسیج سازندگی، آستان قدس رضوی و اداره کار شناسایی و ثبت نام شده اند.

کاهش نرخ بیکاری

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: نرخ بیکاری استان در پاییز امسال نسبت به تابستانی که گذشت کاهش چشمگیری داشته است.

علی شهابی نسب اظهار کرد: نرخ بیکاری استان در فصل پاییز امسال ۷.۶ درصد بوده در حالی که میانگین کشور ۸.۲ درصد است و استان رتبه خوبی دارد.

تلاش برای رونق کسب و کارهای کوچک در کهگیلویه و بویراحمد

وی افزود: تابستان امسال نرخ بیکاری استان کهگیلویه و بویراحمد ۸.۷ درصد بوده و سال گذشته ۹.۱ درصد بوده است.

بنا به گفته مسئولان هم اینک ۱۶ هزار نفر کهگیلویه و بویراحمدی جویای کار هستند که فراهم کردن بستر اشتغال این افراد افزون بر رفع مشکلات معیشتی آنان به رونق تولید و بهبود وضعیت بخش خدمات در استان کمک می کند.

بر اساس آخرین آمار ۱۶۷ هزار نفر شاغل در استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جست و جوی یافتن کار هستند که امید می رود دولت بتواند با ادامه روند کنونی بستر اشتغال آنان را فراهم کند.

با توجه به اینکه تلاش های دولت سیزدهم در این استان به کسب و کارهای کوچک محدود نشده و قرار است طرح های بزرگی چون کارخانه پتروشیمی گچساران به زودی بهره برداری شود و تلاش های زیادی برای بازگشت به چرخه تولید واحدهای صنعتی مانند کارخانه قند یاسوج انجام شده امید می رود تا پایان این دولت فرصت های شغلی جدیدی در حوزه صنعت کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شده و روند کاهشی نرخ بیکاری ادامه یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha