۱۰ بهمن ۱۴۰۱، ۰:۰۱
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 85013573
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اردوغان خواستار گفت وگوهای بین ترکیه، روسیه، سوریه و ایران شد

تهران- ایرنا- «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه یکشنبه شب خواستار برگزاری نشست بین ترکیه، روسیه، سوریه و ایران شد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری آناتولی ترکیه، اردوغان خواستار ادامه برگزاری نشست‌ها میان کشورش، روسیه، سوریه و ایران با هدف دستیابی به ثبات در شمال سوریه شد.

رئیس جمهور ترکیه گفت: اگرچه در حال حاضر نتوانسته‌ایم به نتیجه‌ای که می‌خواهیم در خصوص تحولات شمال سوریه برسیم، اما خواستار برگزاری نشست‌های سه جانبه (ترکیه، روسیه و سوریه) هستیم.

وی افزود: باید ترکیه، روسیه و سوریه نشستی برگزار کنند و ممکن است که ایران نیز به آن بپیوندد و ما نیز باید جلسات خود را به این شکل برگزار کنیم تا ثبات در منطقه حاکم شود و منطقه از مشکلاتی که دارد رهایی یابد و ما به دنبال همین هستیم.

اردوغان در خصوص پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو نیز گفت که کشورش می‌تواند پیامی متفاوت به فنلاند بدهد که سوئد را در مورد پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شوکه کند.

رئیس جمهور ترکیه گفت: در صورت لزوم می‌توانیم به فنلاند پیام متفاوتی بدهیم که سوئد را شوکه کند؛ اما فنلاند نباید اشتباه مشابهی را که سوئد مرتکب شد، مرتکب شود.

پیش تر «پکا هاویستو» وزیر خارجه فنلاند مدعی شده بود که راه پیوستن به ناتو به روی کشورش و سوئد بسته نشده است.

اردوغان همچنین گفت: آیا با سوزاندن قرآن (در سوئد) اسلام را نابود کردند؟ آنها فقط میزان فسادی را که در میان آنها رواج یافته بود، آشکار کردند.

ترکیه پس از هتک حرمت قرآن کریم در سوئد مذاکرات با سوئد و فنلاند را به حالت تعلیق درآورد.

پس از آغاز جنگ در اوکراین، سوئد و فنلاند تلاش کرده‌اند تا به عضویت ناتو درآیند. عضویت در ناتو باید به تصویب تمام اعضای فعلی این پیمان نظامی برسد.

مجارستان و ترکیه تنها اعضای ناتو هستند که موافقت خود را با پیوستن فنلاند و سوئد اعلام نکرده‌اند. مجارستان گفته است که در ماه فوریه موافقت خود را اعلام خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha