به گزارش ایرنا، حجتالاسلام حامد حاجی ملامیرزایی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در دنیا دو رویکرد در حکمرانی فضای مجازی و در ارتباط با کسب و کارهای فضای مجازی وجود دارد؛ اول این که از خدمات موجود در عرصه جهانی که توسط شرکتها و پلتفرمهای غربی عرضه میشود با چشمپوشی از آسیبها در حوزه فرهنگی استفاده و توسعه فضای مجازی را با مقیاس و ریلگذاریهای غربیها دنبال میکنند.
وی افزود: برخی کشورها هم به دنبال این هستند که مجموعه زیرساختهای خود را به صورت بومیسازی شده و با توجه به مسائل فرهنگی خود دنبال کنند.
حاجی ملامیرزایی تاکید کرد: نگاهی که در کشور در حوزه فضای مجازی وجود دارد این است که فضایی را داشته باشیم که موضوعات محتوایی و سبک زندگی ایرانی – اسلامی خود را توسعه دهیم و بستری برای توسعه سبک زندگی غربی در کشور نباشد.
رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی با توصیف این نگاه به عنوان ملی شدن فضای مجازی گفت: این اقدام برکت و تبعات متعددی را در لایه های مختلف برای کشور فراهم میکند و فقط در حوزه سبک زندگی نیست.
وی اظهارداشت: وقتی گوگل با ۷۰ سرویس در کشوری حضور مییابد، بازار این کشور را در اختیار سرویسدهنده خارجیای قرار می دهید که ۶۰ هزار نیرو دارد و از حضور کارآفرینان و نخبگان خود در این بازار محروم می شوید.
حاجی ملامیرزایی افزود: از موضوعهای اصلی در حوزه حکمرانی فضای مجازی، اقتصادی است و نباید این فضا را از کشور، متخصصان و نخبگان خود سلب کنیم که هر کدام با ایده نوآورانه به میدان می آیند. یک رقیب مانند گوگل و دیگر پلتفرمهای خارجی، سهم رقابت و بازار را از شرکت های نوپای خود سلب میکند.
رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی تاکید کرد فضای مجازی باید به سمتی پیش رود که منافع داخلی کشور تامین شود. نمیتوان فضای مجازی را رها کرد و به پیامرسانها و سکوهای خارجی اجازه داد که با هر گونه محتوایی کودکان و نوجوانان ما را تحت تاثیر قرار داده و فرهنگ و اقتصاد ما را دچار چالش کنند و این رویکرد اصلی ما در حوزه حکمرانی فضای مجازی است.
برگزاری نمایشگاه رسانههای دیجیتال از ۱۶ تا ۱۹ بهمن در مصلی تهران / این نمایشگاه چالشهای پیش روی فضای مجازی را برطرف می کند
حاجی ملامیرزایی درباره برگزاری سیزدهمین نمایشگاه فناوریهای محتوای فضای مجازی CTEX هم گفت: برگزاری این گونه نمایشگاهها چالشهای پیش رو را مشخص و با مکانیزمهای مختلف برنامهریزیهای متنوعی را دنبال میکند که چالشها را برطرف کند.
وی همچنین اظهارداشت: در یک دهه گذشته با تاکیدهایی که تمام اصحاب فضای مجازی، ذی نفعان و کنشگران فضای مجازی در ضرورت تحقق شبکه اطلاعات داشتند توانستیم به طور نسبی زیرساخت های مناسبی داشته باشیم. اگر شبکه ملی اطلاعات را تنها به منزله توسعه زیرساخت بدانیم اتفاقی که در دیگر سرویسهای وارداتی افتاد در این شبکه هم رخ خواهد داد.
حاجی ملامیرزایی افزود: در این صورت ما زیرساختهای بومی را داریم ولی محتوا، رنگ و اثری از سبک زندگی ایرانی – اسلامی خودمان را نخواهد داشت.
وی اظهارداشت: در زمانی این نمایشگاه را برگزار میکنیم که رشد خوبی را در توسعه لایه زیرساخت و خدمات فضای مجازی شاهدیم. باید زنجیره تحقق شبکه ملی اطلاعات را با تولید محتوای فاخر که برای توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی است تکمیل کنیم.
وی گفت: زیرساخت و محتوا به مثابه ظرف و مظروف است یعنی باید محتوا خوب تولید و سپس منتشر شود، اگر شبکه ملی اطلاعات را به عنوان تأمینکننده زیرساخت بدانیم باید از منظر محتوایی آن را پوشش دهیم.
وی افزود: در چند ماه گذشته تا قبل از اینکه واتس آپ و اینستاگرام بسته شود ما رغبتی به سرویسدهندههای داخلی نداشتیم، امروز استقبال از رسانههای داخلی بهتر شده است، یک سرویس دهنده خارجی بعد از ده سال مخاطبین خود را جذب کرده است و ما نباید بلافاصله انتظار داشته باشیم پلتفرمهای داخلی به این سطح برسند.
رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی هدف از برپایی نمایشگاه را معرفی فناوری محتوایی عنوان کرد و گفت: سعی شده از مجموعه کنشگرانی که در زیست بوم محتوای فضای مجازی دخیل هستند دعوت به عمل آید که بخش عمده آنها را استارت آپها و کسب و کارها و نهادهای ذی نفع در شبکه ملی اطلاعات تشکیل می دهد.
حاجی ملامیرزایی بیان کرد: این مجموعه هماندیشیها و همافزاییها کمک میکند که فاصله بین حاکمیت و نهادهای حاکمیتی با کسب وکارها کمتر می شود و مشکلات و چالشهایی که پیش روی کسب و کارهای محتوایی فضای مجازی است شناسایی و اولویت بندی شود تا با خردورزی مناسب از سوی حاکمیت زمینهسازی سست شدن موانع محقق شود.
وی گفت: دستور کار، ماموریت و رویکرد خانواده محور بودن دولت یکی از اصلیترین ریلگذاری های این مرکز است.
حاجی ملامیرزایی افزود: شعار ما با افتخار این است که بتوانیم از آسیبهای فضای مجازی در حوزه خانواده و کودک جلوگیری کرده و با مهارتهای سواد رسانهای و آگاهی بخشیهایی که می شود انجام داد، حوزه فضای مجازی را بستری اثربخش برای آموزش و بالندگی کودکان و نوجوانان و صحنهای برای تعلیم و تربیت موثر خانواده قرار دهیم و این فضا به جای این که مایه دغدغه و صحنه آسیب زننده برای خانوادهها و فرزندان باشد نقطه قوت توانمند و موثر در عرصه تعلیم و تربیت کودکان و خانواده باشد.
رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی خاطرنشان کرد: در نمایشگاه هم فضایی وسیع برای تولید کنندگان خدمات و محتوای حوزه کودک قرار داده می شود و به صورتی که محیطی شاد و مفرح آماده برای حضور دانش آموزان، کودکان و خانواده ها باشد.
وی اظهارداشت: امکاناتی فراهم شده که به صورت کارگاهی میزهای تخصصی سواد رسانهای برای خانواده ها فراهم و این نمایشگاه محیطی باشد برای این که بتوانیم بهرهمندی مناسبی در حوزه کودک و خانواده داشته باشیم.
حاجی ملامیرزایی خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه ۲۲۱ غرفه در بخش رسانههای دیجیتال و ۷۰ غرفه دیگر در بخش بازیهای رایانه ای در مساحت ۱۰ هزار متر مربع به صورت مفید دایر خواهد بود.
وی گفت: مجموعه زیرساختها و خدمات در شبکه ملی اطلاعات زمینه ساز تولید محتوا و توزیع و انتشار آن هستند. قالبهای محتوایی بالغ بر ۱۵ مورد است و مجموعه فناوریها در لایه سخت افزاری و نرمافزاری میتوانند مخاطبان این نمایشگاه باشند.
افتتاحیه نمایشگاه رسانههای دیجیتال با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
دبیر نمایشگاه هم گفت: برای حضور در نمایشگاه فناوریهای محتوای فضای مجازی «CTEX»، تعداد ۲۹۱ شرکت نام نویسی کردهاند و امروز – دوشنبه - روز پایانی نامنویسی است. چیدمان غرفهها در دست انجام بوده و از روز شنبه تحویل میشود.
سعید پورابوالقاسم افزود: افتتاحیه نمایشگاه ساعت ۱۴ روز یکشنبه هفته آتی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان خواهد بود.
وی همچنین از حضور هیاتهای بین المللی برای دیدن از حوزه های تولید محتوای داخلی خبر داد.
در این دور از نمایشگاه مسابقات نهایی هفتمین دوره بازیهای ویدئویی که توسط بنیاد ملی بازیهای رایانهای رویدادی انجام شده برگزار خواهد شد.
نمایشگاه فناوریهای محتوای فضای مجازی CTEX به همت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، ۱۶ تا ۱۹ بهمن ماه امسال در محل مصلی امام خمینی (ره) برگزار میشود.
هدف از برگزاری این نمایشگاه که جلوهای از همافزایی ۲ نمایشگاه بزرگ و باسابقه رسانههای دیجیتال و بازیهای رایانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، حمایت از توسعه کسب و کارها، شناخت الگوهای موفق، معرفی آخرین دستاوردها، شناخت ظرفیتها و تعامل کسب و کارها با حاکمیت است.
نظر شما