۱۰ بهمن ۱۴۰۱، ۱۷:۲۱
کد خبرنگار: 807
کد خبر: 85014404
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توافق اسلام‌آباد و مسکو برای تلاش مشترک در مسیر صلح افغانستان

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه پاکستان در جریان سفر به روسیه با تاکید بر عزم دوکشور برای گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های انرژی، اقتصادی، امنیتی و مبارزه با تروریسم؛اعلام کرد: اسلام‌آباد و مسکو به تلاش‌های خود برای کمک به صلح افغانستان ادامه می‌دهند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از منابع رسمی پاکستان، «بلاول بوتو زرداری» در جریان اولین سفر رسمی خود به مسکو طی کنفرانس خبری مشترک با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه اعلام کرد: دو کشور مذاکرات سازنده‌ای در حوزه انرژی داشته و پاکستان به گسترش این همکاری‌ها با طرف روسی ادامه خواهد داد.

وی با ابراز نگرانی نسبت به جنگ اوکراین، تاثیرات آن را به ضرر کشورهای درحال توسعه دانست و اعلام کرد که اسلام‌آباد بر لزوم حل و فصل منازعات از طریق دیپلماسی و تعامل تاکید دارد.

زرداری با اشاره به علاقه متقابل برای توسعه روابط همه جانبه، افزود: پاکستان در تلاش برای گسترش همکاری‌های فی مابین با روسیه در حوزه‌های اقتصادی، تجارت، مقابله با تروریسم و ارتباطات مردمی می‌باشد.

وزیر امور خارجه روسیه نیز از مواضع غیرجانبدارانه پاکستان در بحث اوکراین تمجید کرد و گفت: مسکو و اسلام‌آباد از مواضع همسو و نزدیک در مجامع بین المللی و منطقه از جمله سازمان همکاری شانگهای برخوردارند و با همین دیدگاه متعهد به تقویت مناسبات دوجانبه هستند.

لاوروف تاکید کرد: با همتای پاکستانی پیرامون تحولات منطقه‌ای و مسائل بین المللی تبادل نظر صورت گرفت و توافق شد تا دو کشور به تلاش‌های یکدیگر برای کمک به صلح افغانستان ادامه دهند.

سفر زرداری به مسکو درحالی انجام می‌شود که نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان طی روزهای اخیر با سفر به اسلام‌آباد با مقامات پاکستانی پیرامون همکاری‌های دوجانبه به ویژه بررسی تحولات منطقه‌ای دیدار کرد.

اواخر اردیبهشت ماه امسال وزیر امور خارجه پاکستان که کشورش به دلیل رویکرد بی‌طرفی در جنگ اوکراین و همزمان تحکیم روابط با مسکو مورد خشم اروپا و آمریکا قرار گرفته است، در جریان سفر خود به آمریکا، از رویکرد نخست وزیر سابق پاکستان در قبال روسیه به عنوان سیاست اصولی کشورش دفاع کرد.

واشنگتن به شدت مخالف توسعه روابط این ۲ کشور است، رویکردی که روسیه آن را شرم‌آور می‌داند و پاکستان نیز با بی‌اعتنایی به ملاحظات ایالات متحده، مصمم به گسترش همکاری‌های دوجانبه با روسیه است.

مناسبات پاکستان و روسیه طی سالیان اخیر علی رغم کارشکنی غرب و سنگ‌اندازی آمریکا رشد قابل توجهی داشته و این دو کشور به تحکیم همکاری‌های مشترک در شرایط مختلف از جمله تغییر دولت‌ها ادامه داده‌اند و ارتباط سران روسیه و پاکستان پس از تشکیل دولت جدید در اسلام‌آباد از مصادیق آن است.

هفدهم فروردین سال گذشته «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه به پاکستان سفر کرد. این دومین سفر رسمی لاوروف به اسلام‌آباد در قامت وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه پس از ۹ سال محسوب می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha