۱۱ بهمن ۱۴۰۱، ۱۳:۳۶
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85015230
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اعتصاب بخش دولتی، چالش بزرگ نخست وزیر انگلیس

۱۱ بهمن ۱۴۰۱، ۱۳:۳۶
کد خبر: 85015230
 اعتصاب بخش دولتی، چالش بزرگ نخست وزیر انگلیس

تهران-ایرنا- تارنمای پولیتیکو به روایت چالش بزرگ پیش روی ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس همزمان با آمادگی مردم این کشور برای برپایی اعتصابات بی‌سابقه پرداخته و نوشت: کارگران بخش دولتی در اعتصاب هستند، هزینه زندگی افزایش یافته و دولت با مشکلات جدی مواجه است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، این تارنمای خبری افزود: ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس درحالی صحبت از «افول ملی» را رد می کند که ۵۰۰ هزار نفر از کارگران بخش دولتی خود را آماده بزرگترین اعتصاب بی سابقه در ۱۲ سال گذشته می‌کنند.

رابرت ساندرز مورخ دانشگاه لندن در این زمینه گفت: دشوار می توان شباهت بین زمستان نارضایتی بین سالهای (۱۹۷۹-۱۹۷۸) و اوضاع انگلیس در سال ۲۰۲۳ را نادیده گرفت.

در دهه ۱۹۷۰ میلادی، دولت انگلیس به رهبری حزب کارگر در موجی از اعتصابات که همه چیز را در بر می گرفت، با اتحادیه های تجاری سوسیالیست مواجه بود درحالی که مارگارت تاچر رئیس وقت حزب محافظه کار در جبهه مخالف دولت قرار داشت و به دنبال فرصت می گشت.

اما اعتصاباتی که برای برگزاری در روز چهارشنبه برنامه ریزی شده است می تواند سیر نزولی موقعیت محافظه کاران به ریاست ریشی سوناک را درست مانند جیمز کالاهان رهبر حزب کارگر در دوران اعتصابات گسترده زمستان سخت آن سال انگلیس نشان دهد.

پولیتیکو نوشت: برآورد می شود این اعتصاب های گسترده با مشارکت ۱۰۰ هزار نفر از کارکنان ادارات دولتی، بنادر، فرودگاه ها و مراکز آموزش رانندگی برگزار شود و صدها هزار نفر از معلمان در انگلیس و ولز، رانندگان قطار از ۱۴ اپراتور ملی و کارکنان ۱۵۰ دانشگاه انگلیس در آن شرکت می کنند.

هر چند که هر یک از این بخش ها دلایل خاص خود را برای اعتصاب دارند، بسیاری از آنها به دلایل مشترکی همچون تغییر نکردن دستمزدها، در شرایط تورم کمرشکن دست از کار می کشند. این امر کار را برای سوناک دشوار می کند و وی نمی تواند تقصیر را به گردن مظنونان همیشگی در درون جنبش های اتحادیه های کارگری بیندازد.

حزب محافظه کار در گذشته از اقدامات اتحادیه های کارگری به عنوان ابزاری سیاسی استفاده کرده و بر روی آرای تعداد قابل توجهی از رای دهندگان عادی که از توقف خدمات عمومی خشمگین هستند، حساب کرده است.

محافظه کاران اغلب از اعتصابات به عنوان چماقی برای سرکوب مخالفان خود در حزب کارگر استفاده کرده اند و معتقدند حزب چپ گرا به خاطر کمک های اتحادیه های کارگری به این اتحادیه ها مدیون هستند اما اکنون احساسات عمومی تغییر کرده و آنها نمی توانند براحتی اتحادیه های کارگری را در اعتصابات مقصر بدانند.

براساس این گزارش، سوناک تلاش کرده خود را فردی منطقی معرفی کند و تاکید دارد که همیشه از کارگران استقبال می کند اما هشدار داده که باید بین حق برگزاری اعتصاب با ارائه خدمات عمومی، توازن برقرار کرد. برای این منظور او به قوانینی که از مدتها قبل وعده داده بود مبنی بر اجرای حداقل استانداردهای خدمات در بخش هایی که تحت تاثیر اقدامات صنعتی قرار گرفته اند، پایبند بوده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: رویکرد محتاطانه سوناک در مقابل اعتصاب ها، دستکم تا حدی به دلیل تحولات سیاسی از زمان شیوع همه گیر کرونا در سال ۲۰۲۰ بوده است.

همدردی عمومی با کارکنان بخش بهداشت که در صف مقدم مبارزه با کرونا بوده اند، با توجه به فشارهایی که بر کادر بیمارستان و پرستاران در این دوران وارد شده، تشدید شده است. این در حالیست که تورم در انگلیس به کارگران همه بخش های انگلیس، نه تنها بخش دولتی، آسیب رسانده است و در مقایسه با گذشته، زمینه بیشتری را برای ابراز همدردی با اعتصاب کنندگان فراهم آورده است.

طبق نظرسنجی جدید موسسه پابلیک فرست (اول مردم) بیش از نیمی از انگلیسی ها (۵۹ درصد) از اعتصاب پرستاران حمایت می کنند. این نظرسنجی نشان داد ۴۳ درصد مردم از اعتصاب معلمان، ۴۱ درصد از اعتصاب کارگران اداره پست و ۳۶ درصد از اعتصاب کارگران بخش حمل و نقل ریلی حمایت می کنند.

سوناک وعده مقابله با تورم را داده و حامیانش به دلایل منطقی متقاعد شده اند که باید از این وعده حمایت کنند. با این حال برخی از نمایندگان حزب محافظه کار مخالف افزایش دستمزدها هستند زیرا به اعتقاد آنها به افزایش تورم کمک می کند.

به نوشته این رسانه، نگرانی گسترده تر محافظه کاران در دولت سوناک این است که در نهایت موج اعتصاب ها احساس نارضایتی عمیقی را در انگلیس ایجاد کند. تورم در این کشور همچنان بالا است و افراد مستقلی که آینده را پیش بینی می کنند در دسامبر گذشته عنوان کردند که انگلیس در رکودی بلندمدت تر از رکود سال گذشته گرفتار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha