عشایر در عرصه‌های تولید، فرهنگ و امنیت ثابت‌قدم هستند

بندرعباس - ایرنا - معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران، عشایر را حافظان، حاملان و میراث داران ارزش‌های اصیل ایرانی اسلامی، قومی و محلی دانست و گفت: هر چادر عشایری در واقع یک کارگاه تولیدی، پایگاه فرهنگی و پاسگاه انتظامی در کشور است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی میزبان روز سه‌شنبه در نشست برگزاری دوره آموزش سراسری روسای امور ستادی سازمان‌های عشایر ایران در استان هرمزگان افزود: باتوجه به تعدد و تنوع قومی که عشایر دارند، از آن‌ها تحت عنوان رنگواره‌های همرنگ یاد می‌‎کنیم که خدمات این قشر به نظام جمهوری اسلامی همواره در دوره بعد از انقلاب ممتاز بوده است.

وی اظهار کرد: این منادیان وحدت، همیشه هم در سنگر اقتصاد، هم سنگر فرهنگ و هم سنگر تامین امنیت در مناطق کشور ثابت قدم هستند.

تامین ۲۵ درصد از گوشت قرمز کشور توسط عشایر

جانشین رییس سازمان امور عشایر ایران همچنین با اشاره به اینکه بخش زیادی از امنیت غذایی کشور دست عشایر و روستاییان است، گفت: عشایر در ۳۵ میلیون هکتار از مراتع کشور دارای حقوق بهره‌برداری بوده و ۲۹ میلیون واحد دامی را مدیریت کرده و ۲۵ درصد از گوشت قرمز، فرآورده‌ها و پروتیئن دامی کشور را تامین می کنند.

میزبان یادآور شد: عشایر از نظر اقتصادی جز مولدترین اقشار در جامعه هستند که با حضور و استقرار در مناطق دورافتاده، حاشیه ای و سخت گذر منابعی را به ارزش افزوده اقتصادی در کشور تزریق می‌کنند که اگر این شیوه زندگی نباشد اغلب موهبت‌ها، بلااستفاده باقی می‌ماند.

وی بیان کرد: سال جدید در حوزه ملی و در حوزه استانی برای تامین آب آشامیدنی عشایر به‌ویژه در شرایط خشکسالی مطالعات و طراحی‌های بسیار خوبی انجام شده است و تعاونی‌های ما نیز در زمینه آبرسانی و تامین آب آشامیدنی این قشر تاثیرگذار در جامعه به صورت پایدار و سیار همیشه پای کار هستند.

وی گفت: همچنین امسال در حوزه تامین نهاده های دامی نیز بیش از سه هزار تُن نهاده بین عشایر کشور توزیع شده است.

نرخ باسوادی عشایر به ۷۵ درصد رسیده است

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران همچنین با اشاره به اینکه عشایر تا پیش از انقلاب اسلامی از کمترین امکانات آموزشی محروم بودند، گفت: در اوایل انقلاب میزان باسوادی در جامعه عشایری کشور زیر ۲۰ درصد بود که اکنون به بالای ۷۵ درصد رسیده است و این نشان از حضور خدمات آموزشی در اقصی نقاط کشور دارد.

میزبان ادامه داد: اکنون در بیش از ۱۵۰ مدرسه تک نفره عشایر، تک دانش آموز داریم یعنی اگر یک دانش آموز در جایی از مناطق عشایری حضور دارند، یک چادر، یک کانکس و یک مدرسه با معلم در اختیار دارند که جای بسی قدردانی از فعالیت‌های آموزش و پرورش عشایری دارد.

وی همچنین به میزان راه دسترسی عشایر در اوایل انقلاب اشاره کرد که در آن زمان تنها حدود هشت درصد از جمعیت عشایر در مناطق عشایری کشور راه دسترسی داشتند و اکنون نزدیک به ۶۰ درصد در مناطق عشایری راه شوسه وجود دارد که اگر بخواهیم مسیر شکافی ها را گفته باشیم عدد بسیار بالاست.

جانشین رییس سازمان امور عشایر ایران ادامه داد: در حوزه تامین آب آشامیدنی و تامین نهاده های دامی نیز کارهای بسیار درخور توجهی در زمان ۴۴ ساله انقلاب برای عشایر در تمامی استان‌های کشور انجام شده است.

میزبان یادآور شد: به طور نمونه در همین استان هرمزگان در کنار خدمات رسانی به عشایر، سه هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری در استان هرمزگان داریم که یکهزار و ۵۰۰ نفر آن از استان کرمان است و از جمله کارهایی که پس از دهه ۷۰ تاکنون انجام گرفته، بیش از ۹۰ حلقه چاه برای ساماندهی اسکان عشایر و تامین زندگی آن ها حفر شده است.

در تازه‌ترین بروز رسانی سرشماری ثبتی مبنایی جامعه عشایری، جمعیت عشایر کوچنده کشور در حال حاضر به ۲۵۱ هزا خانوار با بیش از یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر افزایش یافته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha