۱۱ بهمن ۱۴۰۱، ۱۴:۴۴
کد خبرنگار: 5353
کد خبر: 85015330
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گام عملی کمیسیون اروپا در تقابل با قانون کاهش تورم بایدن

تهران- ایرنا- کمیسیون اروپا فردا چهارشنبه طرح خود در واکنش به قانون کاهش تورم آمریکا که اقدامات پیشنهادی این کمیسیون را شامل می‌شود، ارائه می‌کند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از پایگاه خبری یورواکتیو، پیش‌نویس این طرح اقدامات پیشنهادی کمیسیون اروپا را در واکنش به قانون کاهش تورم آمریکا (IRA) شامل می‌شود.

بر اساس این پیش‌نویس که به رویت این پایگاه خبری رسیده است، کمیسیون اروپا درصدد است برنامه‌ای به منظور هدف‌گذاری ظرفیت بخش‌ صنعتی، کاهش نظارت‌ها در راستای گسترش فناوری‌های جدید و صدور مجوز تخصیص یارانه‌های ملی و اعتبارات مالیاتی بیشتر برای فناوری‌های پاک پیشنهاد کند.

این پیش‌نویس علاوه بر این که قرار است فردا به صورت رسمی منتشر شود، به گونه‌ای تنظیم شده است که در نشست اعضای پارلمان و همچنین سران اروپا در بروکسل در روزهای نهم و دهم فوریه (۲۰ و ۲۱ بهمن ماه) نیز ارائه شود.

در همین رابطه، اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا در روزهای ابتدایی ماه جاری میلادی، یک دورنمای کلی از آنچه «طرح صنعتی قرارداد سبز» (Green Deal Industrial Plan) خواند، ارائه کرده بود.

بر این اساس، این پیش‌نویس ۱۷ صفحه‌ای با عنوان «طرح صنعتی قرارداد سبز برای عصر صفر خالص» (A Green Deal Industrial Plan for the Net-Zero Age)، اقدامات پیشنهادی این طرح در بخش‌های مختلف از جمله تنظیمات نظارتی، دسترسی‌های ملی و قوانین تجاری در راستای کربن‌زدایی و استفاده از انرژی‌های پاک را توضیح می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید: قوانین محکم اتحادیه اروپا در زمینه ممانعت کشورها از ارائه تسهیلات و یارانه‌ها به صنایع داخلی خود که از زمان آغاز همه‌گیری کرونا از سخت‌گیری آن کاسته شده بود، با شروع درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین آسان‌تر شد.

اکنون در پاسخ به تصمیم دولت آمریکا برای ارائه یارانه به فناوری‌های پاک تحت عنوان «قانون کاهش تورم»، کمیسیون اروپا درصدد است این قوانین را با معرفی «بحران موقت و چارچوب حالت گذار» حتی بیش از پیش آسان کند.

«قانون کاهش تورم» (IRA) در ماه اوت امسال (مردادماه) توسط جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا امضا شد؛ این قانون یارانه‌ قابل توجهی را به فناوری‌هایی که در مسیر عبور از سوخت های فسیلی نقش تعیین کننده دارند،‌ اختصاص می‌دهد. نکته قابل توجه این است که بخش زیادی از این یارانه‌، تنها محصولات «ساخت آمریکا» را در بر می‌گیرد.

در همین رابطه تارنمای پولیتیکو ماه گذشته در گزارشی به دورنمای تاریک صنایع تولیدی در اروپا و تردیدها درباره به آخر خط رسیدن «ساخت اروپا» پرداخته و نوشته بود: تصویب قانون جدید آمریکا در حمایت از صنایع سبز تحت عنوان «قانون کاهش تورم»، مقام‌های اروپایی که واشنگتن را متحد خود می‌دانستند،‌ بهت‌زده و خشمگین کرده است.

افزایش بهای انرژی در اروپا از یک طرف صنایع را برای بقا در عرصه رقابت با چین و آمریکا به خروج از خاک اروپا ناچار خواهد کرد و از طرف دیگر، قانون جدید کاهش تورم آمریکا بسیاری از کسب‌وکارها را به تغییر مکان به این کشور تشویق می‌کند.

به گزارش یورواکتیو، کمیسیون اتحادیه اروپا قرار است روز چهارشنبه (۱ فوریه) به طور رسمی این پیش‌نویس را منتشر کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha