استفاده از فناوری ماهواره‌ای برای مبارزه با جرم و جنایت

تهران- ایرنا- نیروهای پلیس از مجموعه گسترده‌ای از فناوری‌ها به‌منظور مبارزه با جرم و جنایت استفاده می‌کنند، اما اکنون، تیمی از مهندسان و محققان، با ترکیب پهپادها با فناوری‌های فضایی، این مبارزات را وارد مرحله‌ای جدید کرده‌اند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وبگاه آژانس فضایی اروپا، در یک نمایش آزمایشی در شهر تورین در ایتالیا، در اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی، سامانه اِس‌اِج S-EDGE)، ماهواره و فناوری نسل پنجم ارتباطات برای اجرای قانون) به نیروهای پلیس در هنگام گشت‌زنی در مناطق وسیع، کمک و از آن‌ها پشتیبانی کرد.

وُلکِر شوماخر (Volker Schumacher)، از مهندسان آژانس فضایی اروپا، این‌گونه توضیح می‌دهد: طراحی سامانه‌های هوایی بدون خدمه، این قابلیت را دارد که وظایف پلیس را متحول کند.

پهپادهای سامانه اِس‌اِج برای بررسی و گشت‌زنی در مناطق معین ساخته شده‌اند و به طور مداوم داده‌ها را به یک سکوی مرکزی ارسال می‌کنند. پهپادها مجهز به دوربین‌های تصویربرداری نوری و حرارتی هستند و به دلیل زیرساخت شبکه نسل پنجم ارتباطات (۵G) و اتصال ماهواره‌ای، می‌توانند داده‌ها را بدون وقفه برای کاربران ارسال کنند؛ مثلاً ویدیو پخش کنند.

استفاده از فناوری ماهواره‌ای برای مبارزه با جرم و جنایت

در این فناوری از هوش مصنوعی نیز استفاده شده است: یک ابزار پردازش تصویر و فیلم، مبتنی‌بر هوش مصنوعی به تجزیه‌وتحلیل هر تصویر می‌پردازد تا اشیای خاص (مانند سلاح) را تشخیص دهد.


به پرواز درآوردن پهپادها بالای سرِ جمعیت مردم ممکن است مفید باشد؛ اما تا حدودی تهاجمی به‌نظر می‌رسد. ولکر می‌گوید: مردم احتمالاً چندان مشتاق «پاییده‌شدن» نخواهند بود، مگر اینکه بتوانند سود ناشی از این روش را ببینند.


به گفته این مهندس آژانس فضایی اروپا، می‌توان از چنین سامانه‌ای برای یافتن افراد گمشده، محافظت از افسران پلیس در هنگام جست‌وجوی مظنونان مسلح، کمک به امدادرسانی پس از وقوع بلایای طبیعی و حتی کمک به مدیریت جمعیت استفاده کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha